Blog jako narzędzie marketingowe dla sklepu internetowego

11
5848

blog dla sklepów e-commerce

Jest to szczególna forma kontaktu z klientem, ponieważ jest dwustronna. Czytelnicy mają kontakt z autorem – mogą skontaktować się z nim e-mailowo lub komentując każdy wpis/artykuł. Blogi mogą mieć różną formę od stron, gdzie zamieszczane będą wyłącznie artykuły i informacje prasowe po blogi zawierające wyłącznie materiały wideo. Blogi charakteryzują się dynamizmem zmian, często nowości na stronie pojawiają się kilka razy w tygodniu. Strona tego typu wyświetla wpisy w kolejności chronologicznej, tj. od najnowszej do najstarszej.

Po co sprzedawcy prowadzą blogi?

Autorzy poczytnych stron tego typu są uznawani za ekspertów w swojej branży, także firma którą reprezentują zyskuje status profesjonalnej. Kreują trendy wśród swoich odbiorców, sprzedają produkty, rozprzestrzeniają informacje. Jest to jedna z lepszych metod edukowania potencjalnych klientów.

Jakiego bloga prowadzić dla e-commerce?

Dla potrzeb sklepu potrzebny jest blog specjalistyczny, traktujący bądź o produktach sprzedawanych w sklepie internetowym bądź też o całej branży, którą dany sklep się zajmuje. Istnieje kilka form blogów ze względu na zamieszczane treści, a są to:

  • blog tekstowy (newsy, porady, artykuły, recenzje, opinie)

Najczęściej spotykany, główną treścią jest tutaj tekst, zdjęcia, video i dźwięk są tutaj tylko opcjonalnym dodatkiem. Strony tego typu najbardziej nadają się do promocji produktów, o których przeciętny klient ma bardzo małą wiedzę, a liczba specyficznych terminologii i zagadnień jest wysoka.

  • videoblog (inaczej vlog), zawierający jako podstawową treść materiał wideo

Blogi często spotykane w branży kosmetycznej oraz gier wideo. Popularne także są vlogi porównujące podobne produkty (telefony, akcesoria komputerowe). Świetna forma prezentowania produktów które „na żywo” prezentują się dużo lepiej niż na zdjęciach.

  • photoblog, zawierający jako podstawową treść zdjęcia

Wśród photoblogów prym wiodą blogi kosmetyczne i artystyczne, jednak kreatywne wykorzystanie może dać dobre rezultaty w innych branżach.

  • audioblog, składający się z nagrań dźwiękowych (np. podcastów)

Bardzo popularne wśród ludzi podróżujących długo do pracy, podcasty to świetne narzędzie edukacyjno-reklamowe. Jeśli prowadzimy blog w celu edukacji klientów ze swoich produktów to jest to dobra alternatywa dla blogów tekstowych. Audioblogów należy unikać w przypadku, gdy operujemy często na liczbach.

  • linklog, składający się z odnośników do innych stron/materiałów

Niespotykane często blogi, gdzie autorzy umieszczają jedynie linki do innych miejsc z sieci z krótkim komentarzem lub bez niego, licząc jednocześnie na odzew czytelników. Ta forma bloga nie jest polecana dla sklepów internetowych.

blogowanie dla sklepów internetowych

Kto może prowadzić bloga?

Prowadzenie strony, gdzie często trzeba aktualizować treść i dodawać nową z pewnością nie jest dla wszystkich. Muszą to być osoby aktywne, systematyczne i zaangażowane. Osoba która prowadzi bloga musi danym tematem się interesować i chcieć dzielić się z innymi swoją wiedzą. Aby zdobyć szerszą widownie materiały umieszczone na blogu muszą być ciekawe dla odbiorców i podane w przystępnej formie.

Jak użyć bloga do reklamowania?

Sposobów jest wiele, w zależności od tego jak prowadzony jest blog. Jeśli udzielamy fachowych porad, udzielamy ich na przykładzie produktów z naszego sklepu (możemy też dać link do sklepu). Opisując jakieś urządzenia warto użyć zdjęć i materiałów ze sklepu. Nie warto natomiast używać tekstów reklamowych producenta – są one dla użytkowników bezwartościowe.

Jeśli natomiast prowadzimy stronę, gdzie piszemy o nowościach na rynku warto informować czytelników, że dany produkt jest już u nas w sklepie. Jeśli natomiast porównujemy jakieś produkty, warto je oba mieć w sklepie i o tym wspomnieć. Błędem natomiast jest bardzo duża ilość tekstów reklamowych, czytelnicy bloga nie potrzebują tekstów reklamowych lecz rzetelnych informacji.

Czy blog nadaje się do SEO?

Jeśli nasze wpisy zawierają linki do konkretnych produktów lub kategorii, jest to jedna z lepszych form prowadzenia SEO. Poza tym, że czytelnicy mogą zapoznać się z ofertą sklepu to jeszcze dajemy możliwość innym webmasterom, aby dodali link do naszego wpisu na swoich witrynach, gdy ten się spodoba.W przypadku SEO warto także zwracać uwagę na słowa kluczowe oraz wygląd linków wewnątrz treści.

Jak założyć swojego bloga?

Istnieje wiele rozwiązań technicznych, jeśli nie interesują nas zagadnienia techniczne wtedy najlepszych rozwiązaniem dla e-commerce będzie prowadzenie bloga w ramach naszego sklepu.

Jeżeli zastanawiasz się nad oddzielnym blogiem, który będzie stworzony na innej domenie bądź subdomenie, najlepszym wyjściem będzie skorzystanie z systemu WordPress.

Jeżeli domena nie ma dla Ciebie tak dużego znaczenia to istnieje również kilka darmowych i prostych rozwiązań:

Blogger.com – bezpłatna platforma do prowadzenia bloga. Można prowadzić za jego pomocą wszystkie formy blogów opisane wcześniej.

Blog.pl – także bezpłatna platforma blogowa, jednak prowadząc tutaj stronę musimy liczyć się z wyświetlanymi reklamami innych firm

Przykładem dobrze prowadzonego bloga SEO jest chociażby nasz blog.csgroup.pl

Youtube.com – bezpłatny serwis, gdzie można założyć własny kanał video i prowadzić videoblog lub audioblog

Kiedy już zaczniesz pisać zachęcam do przeczytania wpisu poświęconego treściom, które angażują czytelników.

11 KOMENTARZE

  1. Ja to bym powiedział jednym zdaniem. Każdy sklep powinien prowadzić bloga w celu budowania autorytetu, przedstawiania informacji Klientom i ściągania ruchu na długi ogon. I tyle.

  2. Wiedza dla klientów na temat produktów jest zawsze bardzo cenna, tak samo jak wskazówki dotyczące ich użyteczności. Dodatkowo jest to wciąż bardzo cenne narzędzie do budowania wizerunku.

  3. Sklep internetowy, to dobry pomysł na biznes Nie musi być to od razu coś wielkiego, przede wszystkim trzeba znaleźć swoją niszę. Sama prowadzę niewielki sklep z biżuterią i czasem jest ciężko, ale daje to ogromną satysfakcję. Ostatnio zaczęłam prowadzić firmowego bloga i sprzedaż mi wzrosła, bo staram się tworzyć naprawdę wartościowe wpisy, żeby się przydawały ludziom, a nie były typową reklamą :)

  4. Blog to teraz podstawa :) Po pierwsze przedstawia nasz produkt / usługę. Pokazuje, że jesteśmy autentyczni i to jest nasz przekaźnik do klientów.

  5. Fajnie jest jak firma ma bloga, wtedy według mnie staje się ona bardziej wiarygodna i przyjazna klientom. Dodatkowo można więcej dowiedzieć się na jej temat lub na temat produktów, które oferują.

  6. Bardzo miło jest mieć firmowego bloga, a następnie, moim zdaniem, staje się bardziej godny zaufania i przyjazny dla klienta. Za jego pomocą możesz głębiej zrozumieć stronę internetową, a także jej produkty w bardziej zrozumiały sposób.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here