Czas copywriterów, czyli jak napisać dobry tekst na stronę WWW?

15
7013

copywriting

Branża SEO w ostatnich latach uległa bardzo poważnym zmianom. Budowanie wartości strony dla wyszukiwarki internetowej jest teraz bardzo złożonym procesem. Możliwość zaistnienia w Internecie nie zależy już jedynie od technicznej strony całego procesu optymalizacji oraz umiejętnego użycia, często sztucznych i pozbawionych logiki, bo tworzonych pod wybrane frazy kluczowe tekstów. Dziś nastał prawdziwy czas copywriterów, od których umiejętności w dużej mierze zależy skuteczność prowadzonych działań.

Do tej pory na naszym Blogu skupialiśmy się głównie na technicznym aspekcie tekstów pisanych na potrzeby SEO. O tym, jak ważne jest umiejętne używanie interesujących nas fraz kluczowych, unikanie kopii tekstów, które elementy tekstu są najważniejsze, czy dlaczego tak ważne jest dodawanie fraz w nagłówkach i w metadanych pisaliśmy już niejednokrotnie. Dziś skupimy się na zupełnie innym elemencie, to znaczy na dostosowywaniu tekstów do potrzeb użytkowników stron internetowych, czyli do potrzeb czytelników.

Pisanie dobrych tekstów na stronę internetową jest sztuką

W dzisiejszym wpisie skupimy się na podstawowym zadaniu SEO copywritera, tzn. na pisaniu tekstów na strony internetowe. Od razu warto zaznaczyć, że teksty tworzone z myślą o użytkownikach stron WWW mogą być jednocześnie tekstami, które będą napisane zgodnie z wymogami procesu optymalizacji, czyli będą wartościowe dla wujka Google. Dobry copywriter powinien potrafić obie te potrzeby ze sobą połączyć.

Przeczytaj również:  Popularne formuły copywriterskie – które z nich warto wykorzystać?

Najważniejszym elementem jest dobre dostosowanie zawartości tekstu do tematyki danej zakładki na stronie. W tej chwili jest to nie tylko istotne dla internauty, który poszukuje w sieci wyczerpujących informacji o interesującym go temacie, ale również dla samej wyszukiwarki, która indeksując teksty nie patrzy już jedynie na konkretne frazy, tylko na to, czy oprócz nich w tekście znajdują się również hasła z tą frazą powiązane.

Jak powinien wyglądać tekst na stronie

Szkoląc nowych copywriterów najczęściej za przykład podaję stronę wymyślonej kliniki stomatologicznej. Tego typu domeny, ze względu na specyfikę branży, mają bowiem często w miarę prosty układ. Zadanie copywritera polega na napisaniu ogólnych tekstów, które będą przedstawiały działalność danej kliniki na stronie głównej oraz w zakładach „O firmie” i „Oferta”, tekstów dokładnie opisujących poszczególne zabiegi lub ich grupy na zakładkach ofertowych oraz na umiejętnym wykonaniu linkowania pomiędzy zakładkami.

W idealnej sytuacji wyczerpujący tekst powstaje na podstawie otrzymanych od klienta materiałów, jednak najczęściej copywriter przed rozpoczęciem pracy musi najpierw dokonać odpowiedniego researchu. Tekst zawarty na stronie powinien być atrakcyjny dla czytelnika. Nie może posiadać żadnych literówek, błędów stylistycznych, o błędach ortograficznych już nie wspominając.  Musi mieć jasny układ, mieć swój tytuł (np. „Stomatologia estetyczna”) oraz śródtytuły (w tym przykładzie np. „Wybielanie zębów”, „Licówki porcelanowe”, „Korony protetyczne”), które będą porządkowały tekst i dzieliły go na odpowiednie sekcje tematyczne.

Przeczytaj również:  Jak napisać skuteczną ofertę handlową?

Przeczytaj również “Jak napisać skuteczne i atrakcyjne otwarcie zgodne z SEO?”.

e-book Jak tworzyć treści, które przyciągną Twoich klientów
5/5 - (2 votes)

15 KOMENTARZE

  1. Myślę, że rewolucja w świecie Copywriterów jest dopiero przed nami. Głównym powodem dla którego musi się ona dokonać jest fakt, że kilka lat do tyłu poszła w świat fama, że Copywriterem może zostać każdy niezależnie od wykształcenia, umiejętności posługiwania się językiem polskim czy znajomości zasad ortografii, bo przecież jeśli zapiszemy jakieś słowo błędnie to zostanie podkreślone na czerwono :)…

    Jako że kilka lat do tyłu jakoś niespecjalnie liczyła się merytoryka tekstów do branży Copy dołączyło sporo osób, które postanowiły sobie dorobić (lub zarobić) nie wychodząc z domu, w czasie częstych podróży lub będąc na zwolnieniu lekarskim. W ten o to sposób, polskie grono Copywriterów nasyciło się dość mocno ludźmi, którzy zajęli się pisaniem z przypadku, a nie powołania.

    Skutki “zapchania” branży nieprofesjonalistami odczuwamy dzisiaj – w czasach gdy tekst optymalizacyjny musi być profesjonalny, a nie uniwersalny, który można podpiąć pod każdą branżę. Znalezienie Copywritera znającego swój fach i ciągle podnoszącego umiejętności oraz kwalifikacje jest nie lada wyzwaniem, w związku z czym po długich i bezskutecznych poszukiwaniach coraz częściej podejmowana jest decyzja o zatrudnianiu absolwenta filologii polskiej lub kogoś z tzw. “lekkim piórem”, a następnie przeszkolenie go od zupełnych podstaw w zawodzie.

    PS. Jeśli zobaczycie taką próbkę tekstu opty, podziękujcie kandydatowi od razu (napisanie tego zajęło mi minutę, a można podpiąć praktycznie pod każdą jedną branżę :)):
    “Jesteśmy firmą z wieloletnim doświadczeniem w branży X. Od lat dostarczamy naszym klientom najwyższej jakości usługi/produkty, co potwierdzają pozytywne opinie, które można znaleźć na nasz temat. Serdecznie polecamy wizytę/zakupy w naszej firmie, gdyż nasze doświadczenie oraz pasja gwarantują pełne zadowolenie i gwarancję dobrze wydanych pieniedzy.”

    • Ale przecież copywriterem czy SEO copywriterem może zostać każdy bez wyjątku, musi tylko umieć pisać atrakcyjne dla innych treści. Tak samo pozycjonerem każdy zostać moze – trochę lepiej lub trochę gorzej :P. Defacto doby copywriter czy pozycjoner moim zdaniem powinien uczyć się przez całe życie o swojej pracy i uczyć się od najlepszych. Jak byłem handlowcem też starałem się uczyć od tych co mieli najlepsze wyniki. Ot to chyba najlepsze rozwiązania.

  2. Weszłam tu żeby zasięgnąć kilku cennych rad, za co dzięki. Korzystałam z usług copywriter i się bardzo zawiodłam. może i to miało jakąś wartość dla google do wypozycjonowania strony ale dla mojej działalności już nie. fakty zostały tak przeinaczone że osoba czytająca artykuł była w błędzie.

  3. Rola copwriterów i twórców treści (filmy, zdjecia, prezentacje, infografiki) w seo będzie stale rosła i to jest oczywiste, a co za tym idzie wzrosną stawki za pracę tychże. :)

  4. Zgadzam się z powyższym tekstem w stu procentach. Spojrzałbym na to również szerzej, nie tylko pod kątem typowego SEO. Wartościowa treść na stronie internetowej to swego rodzaju portfolio dla przyszłych klientów. Moim zdaniem jest to szczególnie ważne w przypadku małych działalności, przede wszystkim kreatywnych.
    Gdy szukam jakiejś usługi, to o wiele szybciej przekonam się do kogoś, kto na swojej stronie firmowej dodatkowo prowadzi firmowego bloga. Wtedy mogę poczytać, wniknąć trochę w jego sposób myślenia i kompetencje w danej dziedzinie.

  5. Posiadanie kompetentnego copywritera, znającego się na branży jest niesamowicie przydatne. Korzystanie z usług ludzi “od wszystkiego”, zarzekających się,że napiszą o wszystkim, dość często mija się z celem. Tworząc zaplecze – ok, dobra jakość nie jest zbyt potrzebna, a bardziej liczy się jakość. Jeśli chodzi o firmowego bloga, no to niestety – jakość jest niezbędna.

    Kilka dni temu, na SearchEngineLand czytałem fajny artykuł – “Who should optimize content: SEOs or content writers?”, w którym skupiono się na myśli, żeby wykorzystać kreatywność copywritera, a optymalizacją powinien zająć się SEO-wiec. OK, ale według mnie, jeśli mamy copy na etacie, to warto zainwestować w jego edukację pod kątem SEO i robić wszystko, aby z czasem stał się w tej kwestii samodzielny.

  6. Takie opisy usług firmy jak ten przedstawiony w artykule tworzą zwykle ci copywriterzy, których praca jest wynagradzana po stawkach do 5 zł za 1000 znaków ze spacjami. Nic dziwnego, że wówczas nie mają oni czasu na przeprowadzenie dokładnego researchu w celu rozpoznania branży. Albo zleceniodawcy zrozumieją ten fakt, albo niestety będą otrzymywali kompletnie bezwartościową treść, która nie dostarcza jakiejkolwiek wartości merytorycznej.

  7. Prawdą jest, że wartościowy i unikalny content staje się coraz bardziej doceniany, już nie tylko przez ludzi, ale i przez roboty Google. Z tego możemy wnioskować, że pracy dla copywriterów będzie coraz to więcej. Aczkolwiek trzeba wziąć pod uwagę, że teksty pisane przez copywriterów muszą zaciekawić użytkownika i być łatwo przyswajalne. To wykluczy pisanie bezwartościowych ścian tekstu i wynajęcie dobrego copywritera stanie się trudniejsze.

  8. Na początek wystarczy, czekam na drugą cześć. Mam podstawy i pewną praktyke. Chciałbym porównać swoją wiedzę do kolejnej lekcji. Pozdrawiam ;)

  9. Minął rok od wpisu a content jest coraz bardziej king ;) Ale tak jak ktoś już wcześniej pisał cena za wartościowy i merytoryczny artykuł jest zupełnie inna od wpisów za kilka zł za tysiące znaków. To trzeba podkreślić i powiedzieć sobie, że za dobry content trzeba odpowiednio zapłacić. A tylko taki pomoże nam wbić się z naszą stroną internetową na szczyty w Google

  10. Warto “zainwestować” w sprawdzoną, poleconą osobę. Niestety, kiepski (często tani) copywriter potrafi czasami popisać takie głupoty, że później tylko wstyd.

  11. Inwestycja w dobre treści na stronie to rzecz oczywista, ale znalezienie dobrego copywritera to już cięższe zadanie, w szczególności jeśli chodzi o treści sprzedażowe z nutą nlp.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here