Czynniki rankingowe Google, część 4. Kliknięcia, wynik jakościowy oraz cytaty

0
3699

Czynniki rankingowe Google, część 4. Kliknięcia, wynik jakościowy oraz cytaty

Dziś poznamy pięć kolejnych czynników rankingowych Google’a, które mają wpływ na to, jak i co widzimy w wynikach wyszukiwania. Ich znajomość nie jest konieczna przy prowadzeniu strony internetowej, ale pozwala wiele zrozumieć i przyswoić praktyczne rozwiązania. Zawarte pod każdym opisanym czynnikiem zalecenia składają się na jeden spójny obraz rankingu wyszukiwarki Google, której celem jest:

  • wyselekcjonować wyniki jak najlepszej jakości i wiarygodności,
  • możliwie maksymalnie spersonalizować wyniki do osoby wyszukującej,
  • odsiać treści nie odpowiadające na zapytania użytkownika,
  • uszeregować wyniki w kolejności od najtrafniejszego.

Te zasady obejmują szereg procesów, które dzięki opisanym patentom Google możemy poznawać i testować ich funkcjonowanie na własnych stronach WWW.

Kliknięcia – wg Google czynnik nieczytelny

Poniższy patent Google opisuje wysoką klikalność jako wartość dla danej strony WWW, przy jednoczesnym zapewnieniu przez specjalistów Google, że ta metoda rankingowania może być nieczytelna i nie powinna być stosowana. Na ilość kliknięć wpływa wiele zmiennych, dlatego ich wysoka lub niska liczba może mieć różne uzasadnienie, trudno ocenić ją jednoznacznie pozytywnie lub negatywnie w oderwaniu od pozostałych cech strony WWW.

W uproszczeniu: jeśli autor portalu o psach ocenił stronę weterynarza X jako wartościową i ją podlinkował, wtedy wyszukiwarka również odbiera stronę weterynarza X jako wartościową. Umożliwiając użytkownikom tego portalu kliknięcie i przejście na stronę weterynarza X, administrator strony o psach przyczynił się do lepszej oceny strony weterynarza w oczach Google’a. Mimo zaprzeczeń Google’a, testy robione przez Bila Slavskiego oraz Randa Fishkina potwierdzają, że klikalność powyżej 100 wejść ma wpływ na wyniki wyszukiwania.

Link do patentu Google: Modyfikowanie wyników wyszukiwania w oparciu o wiadomość zwrotną od użytkownika.

Zalecenia: Na liczbę kliknięć wpływa zaangażowanie linku, lub jego brak. Wg „Nie każ mi myśleć” Steve’a Kruga dobry link musi być klikalny, oczywisty, zrozumiały i pełen informacji.

Czynniki rankingowe Google, część 4. Kliknięcia, wynik jakościowy oraz cytaty

Wynik jakościowy strony

Kiedy użytkownik wpisuje w Google „czynniki rankingowe google blog clearsense” to znaczy, że oczekuje znaleźć na naszym Blogu konkretny cykl postów. Tak samo jeśli wpisze „site:http//www.wenet.pl/blog czynniki rankingowe google”, czyli zapyta wyszukiwarkę o wynik wyszukania „czynniki rankingowe google”, ale tylko na stronie podanego bloga.

Przeczytaj również:  Na ile słów kluczowych możesz pozycjonować swoją stronę?

Zarejestrowanych wiele takich wyszukań to sygnał dla Google’a, że dana strona WWW odpowiada tej frazie, przez co będzie wyświetlać ją wysoko w wynikach wyszukiwania dla samej tej frazy. Wynik jakościowy strony jest obrazem tego, jak duże jest zainteresowanie i skojarzenie strony WWW z frazą – im większe, tym wyższy wynik jakościowy.

Link do patentu Google: Ocena jakości strony

Zalecenia: Aby użytkownicy wyszukiwali „naszastrona.com.pl fraza” muszą albo być przekonani, że znajdą na stronie naszastrona.com.pl informację o frazie, albo znać już tę stronę z wcześniejszych wizyt i chcieć wrócić do tekstu, który kiedyś czytali. Pierwszy przykład: „optyczne.pl test aparatu nikon D5” – użytkownik bez szukania wie, że serwis Optyczne na pewno zrobił i opisał test najnowszej lustrzanki Nikona, ponieważ zawsze robi te testy dla każdego nowego modelu. Drugi przykład: „relacja live meczu przegląd sportowy” – użytkownik czytał już niejedną relację z meczu i ta robiona przez Przegląd Sportowy podoba mu się najbardziej. Posiadając stronę WWW musimy zadbać o obydwie grupy docelowe – zarówno dostarczać content lepszy niż inne teksty o tej samej tematyce w Internecie, jak i budować pozycję eksperta.

Ujednoznacznianie ludzi

Frazy kontekstowe, które poznaliśmy w drugiej części Czynników rankingowych Google ujednoznaczniają słowa wieloznaczne. Co więcej, Google zdaje sobie sprawę z tego, jak wiele osób posiada to samo nazwisko i imię, dlatego też zarejestrował patent przeciwdziałający pomyłkom przy szukaniu osób.

Użytkownik, wpisując imię konkretnego Kowalskiego w Google, może przejść na kilka stron WWW, na których pojawiło się jego nazwisko, ale dotyczące kogoś innego. Z perspektywy webmastera wskazane jest unikać takich krótkich wizyt-pomyłek, a więc pisać treści o osobach tak, by ułatwić wyszukiwarce wyświetlanie strony tylko wtedy, kiedy użytkownik szuka „naszego” Kowalskiego. Jak to zrobić? Dokładnie w ten sam sposób, który pojawił się przy frazach kontekstowych – powinniśmy zadbać o jednoznaczność. Pomocne będą tu określenia branżowe jak „kompozytor, muzyk, poeta” czy „przedsiębiorca i właściciel największej firmy budowlanej w powiecie kłodzkim”. Dotyczy to zarówno pozycjonowania jak i wyszukiwania osób.

Przeczytaj również:  Google: Aktualizacja Pingwin 4.0 jeszcze w tym roku!

Ciekawym zjawiskiem w pozycjonowaniu stron o osobach są nazwiska osób medialnych. Często przypadkowa zbieżność nazwisk powoduje, że osoba niepubliczna „ściąga” na siebie uwagę  innych osób, które początkowo mylnie ją identyfikują. Lub odwrotnie – szukamy przedsiębiorcy, który nazywa się „Bogusław Kaczyński”, a Google wciąż podpowiada nam znanego polskiego krytyka muzycznego. Przykłady takich często występujących nazwisk, ale skojarzonych z osobami znanymi można mnożyć: Lewandowski, Kowalska, Krawczyk czy Kwiatkowski.

Link do patentu Google: Ujednoznacznianie nazw przy użyciu fraz kontekstowych

Zalecenia: Przed stworzeniem strony o osobie warto sprawdzić, jakie inne osoby pojawiają się w Google na wyszukanie „imię nazwisko”. Następnie wzbogacić treści takimi frazami, które jasno dają znać, o kim mowa. Wbrew pozorom, nie tylko nazwiska celebrytów będą nas interesowały – również jeśli jesteśmy współimiennikiem prezesa lokalnej firmy, Google musi nas od niego rozróżnić po kontekście treści.

Skuteczność powiązania

Google w trakcie wyszukiwania może korzystać z informacji powiązanych np. zawartych w aplikacjach zainstalowanych na smartfonach. Przykładowo, użytkownik szuka piosenki przy pomocy smartfonu, a ma na nim zainstalowaną aplikację muzyczną – Google wskaże piosenkę, a dodatkowo podpowie, że można jej przesłuchać włączając tę aplikację. Podobne praktyki stosowane są w mediach społecznościowych – w trakcie szukania wydarzeń lub postów, możemy zobaczyć wyróżnione osoby, które są związane z tymi wydarzeniami, a także z nami. Przykładowo na wyszukanie „Opener Festiwal”, Facebook zasugeruje nam naszych znajomych, biorących w nim udział.

Link do patentu: Ranking wyników wyszukiwania

Zalecenia: Budując markę firmową należy zadbać o powiązania we wszystkich możliwych kanałach komunikacji – Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+. Osoby obserwujące firmę lub markę na tych platformach będą klikały posty, raporty, ciekawe promocje, a dzięki temu wzmacniały połączenie w oczach Google’a. Wpisuje się to w budowanie wiarygodności przez wymogi E-A-T (ang. Expertise/Authoritativeness/Trustworthiness) o których więcej tutaj w punkcie 5.3 oraz 6.1. Pisaliśmy o tym również w drugiej części Czynników rankingowych Google.

Cytaty

Google opracował sposób identyfikacji cytatów, ustalania ich pochodzenia, ich oceniania i szeregowania według tak przyjętej metodyki. Google – zgodnie z grafiką dołączoną do opisu patentu:

  • otrzymuje cytat – treść pojawia się w Internecie;
  • definiuje treści, które zawierają cytat;
  • określa wynik za elementy treści – ocenie podlega źródłowa strona WWW cytatu;
  • określa stopień ważności cytatu;
  • określa stopień aktualności cytatu;
  • określa częstotliwość występowania lub popularności cytatu;
  • podlicza wszystkie powyższe czynniki w systemie punktowym dla cytatu.
Przeczytaj również:  Czynniki rankingowe Google, część 7. Wskaźniki semantyczne

Na tej podstawie Google przetwarza dane o cytatach, dzięki czemu wie dokładnie kto, kiedy i w jakim kontekście wypowiedział konkretny cytat. Wiedzę czerpie z książek, artykułów, dokumentów, recenzji, magazynów, nagrań, treści w mediach społecznościowych oraz maili czy wiadomości tekstowych.

Link do patentu: Systemy i metody wyszukiwania cytatów podmiotów, używając baz danych

Zalecenia: Szukając cytatów, możemy zobaczyć w wynikach wyszukiwania podsumowanie odpowiedzi w formie grafu wiedzy (ang. Knowledge Graph) – wyodrębniony z całości strony WWW blok, który wg Google odpowiada na nasze pytanie pojawia się w górnej części wyników wyszukiwania. Dla cytatów Google podczytuje najczęściej Wikipedię, ale nie tylko – może też wskazać inną stronę, o której będzie wiedział, że zawiera wiarygodne dane, wyszukiwane przez użytkowników najczęściej. System identyfikowania i oceny cytatów opisany wyżej pozwala też wydedukować, że użytkownicy szukają poprzez niego autorów cytatów lub dzieł. Jeśli więc cytujemy te treści na własnej stronie WWW, warto jest oznaczyć autorstwo cytatu!

Czynniki rankingowe Google, część 4. Kliknięcia, wynik jakościowy oraz cytaty

Poznawanie czynników rankingowych Google to wiedza praktyczna. Po pierwsze, dzięki niej jesteśmy w stanie dostosować treści stron WWW pod systemy wyszukiwania. Po drugie, mamy większą świadomość, dlaczego Google wskazuje nam pewne wyniki wyżej niż gdyby wyszukała je inna osoba. Kolejne pięć czynników już za tydzień!

e-book SEO lokalne od A do Z
5/5 - (8 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here