Nadchodzi Mobile-First Index Google. Jak przygotować stronę WWW na zmiany?

0
3467

Mobile-First Index Google

Od kilku lat obserwujemy trend rosnącego ruchu z urządzeń mobilnych. Specjaliści SEO i osoby związane z branżą marketingu internetowego co roku zapowiadają słynny „rok mobile”. Ciężko określić ramy czasowe, kiedy te przewidywania się spełniły, ale pewne jest, że liczba użytkowników mobilnych przerosła tych desktopowych. To nieuchronnie wymusza na Google zmianę podejścia do konstrukcji algorytmu.

Droga do Mobile-First Index

Ta zmiana odbywa się już od dłuższego czasu. Dawniej, pod uwagę brana była wyłącznie wersja na komputery stacjonarne, oraz szereg czynników rankingowych z nią związanych. W 2014 roku wyszukiwarka Google zaczęła dostosowywać indeks do urządzeń mobilnych. W 2015 wersja mobilna stała się jednym z czynników rankingowych, co zapoczątkowało już prawdziwą rewolucję. Jej zwieńczeniem wydaje się być Mobile-First Index, czyli ustalanie rankingu wyszukiwarki na podstawie mobilnej wersji witryny.

Page speed oraz UX

W zasadzie to było tylko kwestią czasu, kiedy takie podejście wymusi zmianę zarówno na etapie projektowania stron, jak i ich optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Oprócz klasycznych elementów, o wiele większą rolę odegra szybkość działania oraz UX strony na komórki i tablety. Jest to związane ze sposobem konsumpcji treści przez użytkowników mobilnych. Tutaj liczy się przede wszystkim szybkość oraz precyzja w podawaniu informacji. Nie bez znaczenia jest również wygoda w poruszaniu się po witrynie. Użytkownik mobilny jest niecierpliwy, jeżeli strona zniechęci go na etapie pierwszego kontaktu – przejdzie do kolejnego wyniku. Pod tym kątem spojrzy również na naszą stronę Google. Jeżeli skutecznie odpowiemy na potrzeby użytkowników – możemy liczyć na lepszą pozycję w rankingu.

Przeczytaj również:  Jaki typ certyfikatu SSL wybrać?

Czy desktop całkowicie przestanie się liczyć?

Jak twierdzi Google, brak strony mobilnej, nie wykluczy jeszcze witryny z wyników wyszukiwania. W takim wypadku oceniona zostanie wersja na komputery stacjonarne pod kątem wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Realnie jednak oceniając sytuację, taka strona będzie bardzo słabo odpowiadała na faktyczne potrzeby internautów korzystających z komórek i tabletów. To z kolei przełoży się na ranking. Nie ma więc sensu się oszukiwać – żeby zajmować dobre pozycje w wynikach wyszukiwania należy już teraz odpowiednio przygotować stronę, tworząc zoptymalizowaną wersję mobilną lub responsywną. Warto też zwrócić uwagę na zawartość obecnych witryn. Jeżeli z jakiegoś powodu ograniczaliśmy zawartość (treści, obrazy) na stronie mobilnej, trzeba zastanowić się jak to zmienić i uzupełnić. Niebawem to właśnie content mobilny będzie miał pierwszeństwo w ocenie serwisu.

Czy zmiana wpłynie też na link building?

Moc i jakość linków przychodzących jest nadal bardzo ważnym czynnikiem, który wpływa na ranking strony. Wobec Mobile-First Index, strony niedostosowane do urządzeń mobilnych mogą przekazywać znacznie mniej mocy niż dotychczas. Oczywiście są to jedynie przewidywania, ale istnieje duże prawdopodobieństwo, że to będzie kolejny cios w niskiej jakości zaplecza, oraz innego rodzaju archaiczne portale i blogi.

Przeczytaj również:  Garść faktów na temat WordPressa - Infografika

Mobile-First Index, kiedy to nastąpi?

Google zazwyczaj nie ujawnia dokładnej daty aktualizacji algorytmu i  zapewne teraz również nie zrobi wyjątku. Możemy natomiast spodziewać się, że zmiany wejdą w drugiej połowie 2018 roku. Warto zatem przygotować się na Mobile-First Index, bo czasu jest jeszcze sporo!

Nowe wezwanie do działania
4.6/5 - (10 votes)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here