Optymalizacja SEO. Czym jest? Co się na nią składa?

3
2003

optymalizacja_seo

Optymalizacja SEO zapewnia poprawienie pozycji strony WWW w wynikach wyszukiwania, usprawnia jej działanie i ułatwia użytkownikom zdobywanie wartościowych informacji oraz dokonywanie zakupów. Chcesz, aby twoja witryna była indeksowana przez roboty Google, funkcjonalna i przejrzysta dla użytkownika? Dowiedz się, czym jest optymalizacja strony WWW i jakie działania się na nią składają.

Czym jest optymalizacja SEO strony WWW?

Optymalizacja jest procesem, który ma na celu wprowadzenie takich zmian na stronie, aby znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google lub innej wyszukiwarki. Jego zadaniem jest również dostosowanie treści do potrzeb użytkownika. Obecnie takie aspekty, jak prawidłowe wyświetlanie się treści i zachowanie funkcjonalności strony na urządzeniach mobilnych, nabierają coraz większego znaczenia. Jeśli internauta uzna naszą stronę za interesującą i wartościową, podobnie zrobi Google.

Proces optymalizacji obejmuje zarówno zmiany na stronie widoczne dla użytkownika, takie jak optymalizacja nagłówków czy treści, ale również zmiany widoczne tylko dla wyszukiwarki, np. optymalizację kodu strony. Aby proces ten przyniósł zamierzony efekt, niezbędna jest wiedza z zakresu aktualnych trendów SEO i wymagań Google oraz umiejętności techniczne, pozwalające na wdrożenie zaplanowanych zmian.

Warto też pamiętać, że optymalizacja SEO nie jest czynnością jednorazową. Tak naprawdę jest to ciągły proces, w trakcie którego, wraz z rozwojem witryny, oferty czy dodawaniem kolejnych fraz kluczowych, podejmowane są prace optymalizacyjne w obrębie strony. Algorytm wyszukiwarki zmienia się cały czas, dlatego standardy optymalizacji stron internetowych nieustannie muszą być dostosowywane do nowych wymogów.

Prowadzisz firmę i chciałbyś, by twoja strona wyświetlała się wysoko w Google? Masz rację! Codziennie w Google pojawia się bowiem 33 mln zapytań! Dlaczego miałbyś rezygnować z tak dużego grona odbiorców i szansy na zwiększenie sprzedaży swoich produktów? Dlatego nie czekaj i już dzisiaj zacznij wprowadzać zmiany, które sprawią, że twoja witryna będzie lepiej zoptymalizowana.

Poznaj kondycję swojej strony w kilka chwil. Zrób audyt SEO  data-src=

Jakie działania składają się na optymalizację SEO?

Optymalizacja meta title i meta description

Meta title to element strony, który pojawia się w wynikach wyszukiwania, nazwie karty w przeglądarce internetowej a także w zakładce „Ulubione” na pasku.  Jest on istotny zarówno od strony technicznej, jak i z punktu użytkownika. To właśnie na jego podstawie roboty Google ustalają tematykę strony. Ważne jest, aby zawierał on frazę kluczową (najlepiej umieszczoną z przodu) i był unikalny.

Z kolei meta description jest widoczny w wyszukiwarce zaraz pod tytułem strony. Treść, która jest w nim zawarta stanowi cenną informację dla użytkownika. Intrygujący tekst przyciąga uwagę – jeśli więc wyróżnisz się na tle konkurencji, masz większą szansę, że internauta kliknie w link właśnie do twojej witryny.

Optymalizacja nagłówków na stronie

Kolejnym krokiem, o którym należy pamiętać, jest optymalizacja nagłówków H1, H2, H3 itd. Znacznik H1 dotyczy nagłówku poziomu pierwszego, który jest najważniejszy. Jeśli chcesz osiągnąć jak najlepsze wyniki w pozycjonowaniu, koniecznie zadbaj o to, by znalazły się w nim słowa kluczowe. Warto umieścić je na początku. Trzymaj się też zasady, aby na stronie znajdował się tylko jeden nagłówek H1.

Przeczytaj również:  Linki kontekstowe w featured snippets – co oznaczają zapowiadane zmiany?

H2, H3 itd. to nagłówki niższego rzędu. Tych może być więcej. W każdym z nich również powinny znaleźć się słowa kluczowe.

Umieszczenie słów kluczowych w treści – teksty pod SEO

Nasycenie słowami kluczowymi strony WWW to bardzo ważny element optymalizacji. Dlaczego? Algorytmy Google skanują bowiem witrynę, szukając na niej fraz kluczowych, na podstawie których określają, czy zawiera ona wartościową i unikalną treść. Oceniają one przykładowo, czy internauta wpisujący w wyszukiwarkę pytanie: „Jak szybko schudnąć?” znajdzie odpowiedź na danej stronie. Jeśli uznają, że na twojej stronie użytkownik znajdzie te informacje, wówczas witryna będzie wysoko punktowana.

Warto również sprawdzić, na jakie słowa kluczowe pozycjonuje się twoja konkurencja. Możesz zrobić to w takich narzędziach, jak Senuto czy Semstorm. Porównaj listę słów kluczowych, które występują na twojej stronie i na innych witrynach, a następnie dokładnie je przeanalizuj. Dzięki temu będziesz mógł poznać mechanizm działania twoich rywali a być może odkryjesz również frazy, które wcześniej ci umknęły.

Wykorzystanie słów kluczowych to jednak nie wszystko. Nie wystarczy bowiem, że na twojej stronie znajdzie się fraza „sposoby na odchudzanie”. Ważne jest, by zbadać różne kombinacje podobnych zwrotów i sformułowań i umieścić je w tekście w taki sposób, by tekst był przyjemny dla użytkownika. Postaraj się również przygotować cykl artykułów, który dokładnie wyczerpie dany temat. Pamiętaj, że obecnie cenne są treści typu „know-how”, które w przejrzysty i atrakcyjny sposób wyjaśniają trudne zagadnienia i odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.

Optymalizacji indeksacji oraz dostępności witryny dla robotów indeksujących

Indeksowanie opiera się na pracy tzw. Googlebota, który odwiedza strony, przetwarza treści i zapisuje adresy URL w swojej bazie. Nie możesz być obojętny na jego działania – według raportu Statcounter w lutym 2023 r. Google miał 85,63% udziałów na rynku. Codziennie obsługuje 8,5 miliona zapytań!

Proces indeksowania warto przyspieszyć. W tym celu zadbaj o przejrzystą strukturę strony, aktualizując mapę witryny, zadbaj też o linkowanie wewnętrzne.

W sprawdzeniu statusu indeksowania twojej strony WWW przez wyszukiwarkę i zoptymalizowaniu jej widoczności pomoże ci darmowa platforma Google Search Console. Korzystając z tego narzędzia, będziesz mógł przeanalizować błędy i aktualny stan indeksacji witryny.

Jak to zrobić? Najpierw musisz dodać stronę do Search Console. W tym celu załóż konto Google, wejdź na https://www.google.com/webmasters/tools/home?hl=pl, dodaj swoją stronę WWW, pobierz plik i zamieść go w głównym folderze na serwerze FTP. Istnieją też inne metody – możesz zweryfikować Google Search Console za pomocą Google Analytics 4 (wcześniej także Universal Analytics) albo Google Tag Managera, jeśli posiadasz kod śledzący jednego z tych narzędzi na swojej stronie. Po udanej weryfikacji, wejdź w GSC, wpisz adres strony głównej w polu „Sprawdź dowolny URL” i wyszukaj. GSC wyświetli informacje, jakie posiada o tym adresie. Kliknij w przycisk „Poproś o zaindeksowanie”, a po paru chwilach Google już będzie wiedział, że twoja strona istnieje.

Przeczytaj również:  Ranking stron internetowych – czerwiec 2023

Optymalizacja adresów URL

Adres URL to dokładny adres, który prowadzi do konkretnej podstrony, np. WWW.twojastrona.pl/blog.

Aby zoptymalizować witrynę, warto pamiętać, aby adresy URL nie były zbyt długie i skomplikowane. Poprawny adres powinien przede wszystkim informować o zawartości strony i składać się maksymalnie ze 100 znaków oraz nie powinien on zawierać żadnych znaków specjalnych. Aby twój adres zmienił się na przyjazny adres URL, zmień losowo dobrane ciągi liter i znaków na logiczne i intuicyjne dla użytkownika nazwy. Dzięki temu łatwiej odnajdzie się on na twojej stronie. Pamiętaj też, że roboty Google biorą pod uwagę słowa zawarte w linkach URL.

Optymalizacja szybkości ładowania się strony

Według Google strona powinna załadować się już po 2 sekundach. Nie czekaj i już teraz zweryfikuj, czy twoja witryna nie wczytuje się zbyt wolno. Im więcej czasu zajmuje ten proces, tym oceniana jest jako mniej przyjazna i mniej użyteczna, a tym samym spada w wynikach wyszukiwania Google. Możesz zbadać szybkość ładowania się strony za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights, które weryfikuje szybkość zarówno pod względem urządzeń desktopowych, jak i mobilnych.

Jeśli na twojej stronie WWW występuje problem z długim czasem ładowania się treści,  zastosuj takie działania, jak:

  • przeniesienie witryny na szybszy serwer,
  • zmniejszenie rozmiaru grafik,
  • edytowanie kodu CSS oraz JS tak, aby był jak najprostszy,
  • skonfigurowanie i umożliwienie przetrzymywania danych strony w pamięci podręcznej,
  • unikanie wielokrotnych przekierowań.

Zrób audyt SEO

Optymalizacja struktury strony i linkowania wewnątrz strony

Strona WWW powinna być intuicyjna i mieć przejrzystą strukturę. Ważne jest również linkowanie wewnętrzne, a więc przekierowywanie użytkownika z jednego miejsca na stronie do innych wartościowych miejsc (np. innych wpisów na blogu czy powiązanych produktów).

Linki wewnętrzne powinny:

  • występować w formie hiperłączy, a więc mieć formę tekstową,
  • prowadzić tylko do tych stron, które nie mają pustej zawartości,
  • prowadzić do stron, na których nie ma błędów.
  • W ramach optymalizacji witryny należy także usunąć wszystkie zbędne podstrony, które zaśmiecają stronę i nie dają realnej wartości, np. zduplikowane podstrony z kategoriami. Celem optymalizacji jest wyłapanie i usunięcie wszystkich „wpadek” tego typu.

Koniecznie upewnij się również, czy wszystkie podstrony działają bez zarzutu. Błąd 404 zniechęci zarówno użytkowników, jak i roboty Google. W tym celu możesz skorzystać z takich narzędzi jak Screaming Frog czy Sitebulb.

Optymalizacja grafik – opisy ALT

Treści na twojej stronie warto uzupełnić odpowiednimi grafikami. Tutaj również warto wziąć pod uwagę kilka kwestii pod kątem optymalizacji. Istotnym szczegółem jest opisanie grafik za pomocą opisów ALT. Są to alternatywne opisy, które wyświetlają się zamiast zdjęcia, w przypadku gdy wystąpi problem z ładowaniem się treści strony. Pomagają one też znaleźć się w sekcji „Grafika” w wynikach Google. Opis powinien opisywać to, co znajduje się na zdjęciu lub grafice przy użyciu popularnych fraz kluczowych. Wówczas zwiększysz prawdopodobieństwo, że użytkownik trafi na twoją treść.

Przeczytaj również:  11 trendów w projektowaniu stron internetowych na 2023 rok

Ważne jest również, aby zadbać o odpowiednią kompresję grafik. W tym przypadku pomocne może być narzędzie Google PageSpeed Insights.

Bezpieczeństwo strony

Ostatnią, ale nie najmniej ważną rzeczą, która pomoże ci zoptymalizować witrynę, jest zadbanie o jej bezpieczeństwo. W jaki sposób? Poprzez zakup certyfikatu SSL. Jest to mały fragment oprogramowania instalowany na serwerze, który pozwala uwierzytelnić zarówno wspomniany serwer, jak i wymusić na nim korzystanie z bezpiecznego połączenia.

Certyfikat SSL zagwarantuje, że żadne dane nie zostaną przechwycone między przeglądarką a witryną lub zostaną zaszyfrowane. Dzięki temu chronione będą takie poufne informacje, jak np. dane logowania. Certyfikat SSL jest bardzo istotny dla wyszukiwarki. Pamiętaj – tylko bezpieczne strony zdobywają wysokie pozycje w Google.

Jak sprawdzić, czy strona WWW jest dobrze zoptymalizowana?

Chciałbyś, żeby twoja witryna wyświetlała się wysoko w Google, ale nie wiesz, czy jest ona dobrze zoptymalizowana i czy powinieneś wdrożyć w tym celu jakieś działania? W tej sytuacji warto wykonać audyt SEO strony. Dzięki temu będziesz mógł dowiedzieć się, jak wyszukiwarka widzi twoją witrynę, gdzie są jej słabe punkty i co trzeba poprawić, by zmienić jej pozycję w wynikach wyszukiwania.

Taki audyt może mieć różny zakres, w zależności od potrzeb i możliwości finansowych osoby, która go zamawia. Jeśli masz wątpliwości, możesz skorzystać z darmowego audytu, który z pewnością wykaże najbardziej istotne słabości twojej witryny i wskaże ci drogę, którą masz iść dalej, aby twoja strona była lepiej zoptymalizowana.

Pamiętaj jednak, że samodzielnie przeprowadzona optymalizacja SEO, jeśli nie masz szerokiej wiedzy na ten temat, może nie zagwarantować sukcesu, a wręcz przeciwnie – przynieść skutek odwrotny do zamierzonego. Jeśli zależy ci na dobrej optymalizacji witryny, skorzystaj z pomocy fachowców. Zgłoś się po bezpłatną konsultację SEO, a my przeprowadzimy audyt twojej strony i powiemy ci, co zrobić, by podnieść jej pozycję w Google.

Źródła:

*Raport Oberlo

*Raport Statcounter

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

3 KOMENTARZE

  1. Teraz dużo firm przesiada sie na online w tym my, kazdy artykuł który podpowie nam przedsiębiorcą to zrobic jest na wage złoto, zwlaszcza że są to darmowe porady:)

  2. Fajnie, że zasugerowaliście jeden nagłówek H1 w treści. Mówi się, że nagłówków pierwszego rzędu może być wiele na jednej podstronie i też jest ok, ale nie polecałbym tej strategii dla początkujących pozycjonerów – niektóre informacje warto upraszczać.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here