Porady E-commerce: Prezentacja towaru w sklepie internetowym

1
3578

sklep internetowy e commerce

Dobrze zaprezentowany produkt to sprzedany produkt. Nie od dziś wiemy, że odpowiednie przedstawienie towaru w witrynie sklepowej ma istotny wpływ na decyzje zakupowe klientów.

Handel elektroniczny (e-commerce) rządzi się własnymi regułami. Osoby kupujące w Internecie rzadziej kierują się emocjami, zdecydowanie częściej zwracają natomiast uwagę na takie elementy oferty, jak: parametry techniczne towaru, cena czy warunki dostawy.

Udzielenie klientowi wyczerpujących informacji o produkcie pozwala uzyskać wyższy wskaźnik konwersji sprzedaży. Sprawdź, co należy zawrzeć na tzw. karcie produktu.

Karta produktu

Karta produktu służy do przedstawienia towaru oraz warunków jego zakupu. Opis każdego towaru zamieszczamy na oddzielnej podstronie sklepu, które stanowią swoisty landing page dla konkretnego produktu.

Karta produktu wplata się w witrynę sklepu internetowego obok stałych elementów nawigacyjnych i funkcjonalnych, takich jak grupy towarowe (kategorie produktów), moduł wyszukiwania, moduł „Twój koszyk“, przycisków „Do koszyka” czy „Do poczekalni” czy dodatkowych boksów informacyjnych.

Na karcie towaru powinny znaleźć się takie informacje jak:

  • nazwa produktu,
  • jego zdjęcia lub materiał wideo,
  • informacje o dostępności i warunkach dostawy,
  • opis – najlepiej unikatowy, a nie powielony od producenta ;)
  • specyfikacje i parametry techniczne,
  • opinie użytkowników,
  • listę towarów powiązanych (akcesoria, produkty podobne lub najchętniej kupowane przez klientów).
  • możliwość dzielenia się na social media

W zależności od szablonu sklepu wszystkie dane zamieszczamy na pojedynczej stronie sklepu. Oczywiście często możemy spotkać zabieg grupowania informacji w kartach (zakładkach) przełączanych dynamicznie bez przeładowywania strony.

Nazwa produktu

Kluczowym elementem karty produktu jest jego nazwa. Powinna ona jednoznacznie identyfikować dany towar w sklepie. Sposób nazewnictwa rozważmy już na etapie projektowania sklepu internetowego. Ważne, aby stosować spójne nazwy na wszystkich kartach towarów.

W przypadku księgarni internetowej nazwa może składać się z tytułu książki oraz autora. Warto rozważyć dodanie do nazwy towaru kategorii np. Biustonosz FELINA B-03. Ułatwi to identyfikację produktu przez klienta.

Gdy sprzedajemy sprzęt RTV/AGD, w nazwie towaru zamieszczamy nazwę producenta i dokładny model, opcjonalnie kod producenta czy kolor danego egzemplarza. Szczegółowe dane w nazwie, oprócz aspektu informacyjnego, ułatwiają wyszukiwanie.

Podanie kodu produktu ułatwia jego identyfikację np. podczas rozmowy telefonicznej z konsultantem sklepu.

W nazwie można zawrzeć cechy charakterystyczne dla produktu lub zestawu, np. informacje o dołączonych gratisach czy wydaniach kolekcjonerskich. Przykładem może być konsola sprzedawana wraz dodatkowymi grami. Informacja ta pomaga w dokonaniu wyboru przez klienta.

Zdjęcie produktu

Obraz mówi więcej niż tysiąc słów, a my sprzedajemy przecież produkt namacalny. Klient nie może go dotknąć, więc musi mieć możliwość, aby produkt obejrzeć.

Przeczytaj również:  4 nowe persony kupujących, czyli jak zrozumieć swojego klienta?

Zdjęcie jest więc kluczowym elementem karty danego produktu. Na karcie warto zawrzeć ilustracje pokazujące dany towar z wielu perspektyw, samodzielnie oraz z dodatkami dołączonymi do zestawu.

Najlepsze ujęcie zamieszczamy na stronie głównej. Dodatkowe ujęcia prezentujemy w formie miniatur. Po kliknięciu wybranej z nich kupujący powinien mieć możliwość wyświetlenia zdjęcia w większym rozmiarze. Taka mini-galeria zdjęć ułatwi użytkownikowi podjęcie decyzji.

Zdjęcia, które trafiają na witryny sklepów internetowych, mają formę renderingów przygotowywanych przez producenta towaru. Prezentują one sprzedawany produkt w komputerowej, wyidealizowanej nieco postaci, ale atrakcyjnej dla oka kupującego.

Jeżeli sprzedajemy towary produkowane samodzielnie, warto zadbać o ich odpowiednią wizualizację. Zadanie to zlećmy zewnętrznej agencji tworzącej projekty graficzne. Wyższy koszt wprowadzenia produktu na rynek zrekompensuje nam wyższa sprzedaż.

Zdjęcia na aukcje

W przypadku aukcji internetowych, na których niejednokrotnie sprzedajemy rzeczy używane, popularne jest zamieszczane rzeczywistych zdjęć przedmiotów tzw. real photo. Pozwalają one pokazać faktyczny stan towaru np. porysowany wyświetlacz w używanym telefonie komórkowym.
Należy je wykonać z należytą starannością, dbając o odpowiednią prezentację przedmiotu, oświetlenie i jakość zdjęcia.

A może promocje i wideo?

Wiele sklepów, chcąc wyróżnić się na tle konkurencji, wprowadza do opisów nagrania wideo prezentujące sprzedawany towar. Jednym z pionierów tej metody wsparcia sprzedaży jest Komputronik.

Dla najpopularniejszych produktów firma przygotowała krótki materiał wideo opatrzony głosowym komentarzem przedstawiającym zalety oraz funkcje prezentowanego sprzętu.

Wybrane sklepy decydują się na osadzanie na kartach produktu promocyjnych materiałów wideo przygotowanych przez producenta sprzętu, niejednokrotnie w formie reklamy.

W e-commerce coraz popularniejsze stają się specjalne podstrony dedykowane konkretnemu produktowi lub grupie produktów. Podstrony te opatrzone są atrakcyjną szatą graficzną i mają charakter wybitnie promocyjny.

Są przygotowywane najczęściej w porozumieniu z producentem i udostępniane na czas trwania promocji. Mogą być formą reklamy danego towaru.

Opis produktu

Obowiązuje tutaj dobrze znana zasada „od ogółu do szczegółu”. W pierwszej kolejności zamieszczamy krótki opis produktu. Pozwoli on klientowi zapoznać się z przeznaczeniem towaru oraz jego charakterystyką. Dopiero w dalszej części zamieszczamy bardziej szczegółowe informacje takie jak parametry techniczne czy specyfikacje.

Pomimo iż na zapoznanie się z opisem kupujący poświęci nie więcej niż kilkanaście sekund to opis produktu powinien być odpowiednio długi, treściwy i łatwy do przyswojenia przez klienta. W opisie warto wyróżnić najlepsze cechy towaru. Przy tworzeniu opisu starajmy się nie posługiwać Internetem, opisami udostępnionymi przez producenta czy ulotką dołączoną do produktu – tak postąpiło już wielu właścicieli sklepów Internetowych przed Tobą tworząc kolejne duplikaty.

Elementy copywritingu

Opis powinien być maksymalnie zindywidualizowany w zależności od sprzedawanego produktu. Oczywiście sprzedając telewizor zdecydowanie nie należy opisywać, do czego on służy ;)

Przeczytaj również:  Jak zachowują się konsumenci w 2022 roku? Poznaj nastroje i postawy Polaków

Opis produktu nabiera szczególnego znaczenia, jeżeli jesteśmy jego producentem, jest to produkt mało znany lub jest skierowany do wąskiej grupy osób. Opis stanowi miejsce, w którym możemy pokazać jak działa dany produkt, do czego jest przeznaczony i w jaki sposób może być przydatny dla klienta.

W przypadku specyficznych produktów opis powinien mieć przekaz marketingowy, który wpłynie na odbiór produktu przez klienta oraz skłoni do jego zakupu.

Parametry i specyfikacje

Wybrane produkty wymagają prezentacji parametrów technicznych. Do tej grupy należą m.in. wszystkie towary z kategorii sprzęt elektroniczny (komputery, RTV, AGD). Dane zawarte na stronie muszą być dokładne i sprawdzone. W tym przypadku najlepiej pobierać je ze specyfikacji podanych przez producenta.

Na stronie umieszczamy parametry funkcjonalne, parametry fizyczne, dodatkowe wyposażenie oraz informacje o gwarancji danego produktu.

Dodatkowo tak przedstawione informacje powinny być spójne oraz kompletne. Ułatwi to porównywanie różnych modeli towarów z tej samej kategorii.

Słowa wzmacniające sprzedaż

„Promocja”, „Hit sprzedaży”, „Super produkt” i inne słowa zwiększają skłonność klienta do dokonania zakupu. Kupujący musi mieć pewność, że dokonuje dobrego wyboru.

Ozdobniki pomagają zwiększyć wskaźnik konwersji sprzedaży, jednocześnie nie należy ich nadużywać. Hasło „promocja” używamy wówczas, gdy produkt dostępny jest w naprawdę atrakcyjnej, niższej niż regularnej cenie.

Warunki zakupu

Cenę towaru zamieszczamy w dobrze widocznym miejscu, najczęściej tuż pod nazwą i/lub obok zdjęcia przedmiotu. Jeżeli prowadzimy sprzedaż ratalną, warto dodać informację o wysokości miesięcznej raty.

Miejsce obok ceny warto wypełnić informacjami o pozostałych warunkach zakupu: dostępności towaru, o czasie oraz koszcie dostawy. Podajemy najniższy koszt dostawy danego produktu bądź kilka opcji jeżeli jest taka możliwość.

Poinformujmy klienta, jeżeli towar dostępny jest od ręki (na magazynie), a w przypadku mało popularnych lub specyficznych egzemplarzy o czasie oczekiwania na jego dostarczenie do sklepu internetowego.

Ze względu na SEO staraj się nie usuwać produktów, jeżeli nie są w tym momencie dostępne w Twoim sklepie. Zamiast tego lepiej dodać informację o tymczasowym braku produktu wraz z informacją kiedy znów będzie dostępny.

Sprzedaż wiązana – up-selling i cross-selling

Sprzedaż wiązana to szansa na zwiększenie wartości sprzedaży przypadającej na jedno zamówienie. Karta towaru jest doskonałym miejscem, w którym możemy przekonać kupującego, aby wrzucił do koszyka dodatkowe towary.

Przeczytaj również:  Przyciągnij klienta w Czarny Piątek. Wskazówki dla e-commerce i komunikacji w Social Media

Zrealizujemy to na kilka sposobów:

  • zalecane produkty – lista produktów powiązanych ze sprzedawanym towarem, w ten sposób możemy sprzedawać produkty o dużej wartości np. monitor do komputera, ale także drobne gadżety, np. pendrive czy dodatkowe akcesoria niezbędne do właściwej eksploatacji danego towaru dodatkowe np. noże do maszynki elektrycznej,
  • zestaw promocyjny – dwie koszule w cenie jednej albo komplet bielizny damskiej z halką, w komplecie taniej o 10%,
  • „inni klienci kupowali także” – hasło klucz pozwalające przedstawić produkty, które wybierali inny klienci zainteresowani tym samym lub podobnym produktem,
  • podobne produkty – lista produktów o tym samym przeznaczeniu, zbliżonej funkcjonalności i cenie, którymi może być zainteresowany klient.

Opinie o produkcie

Opinie mają istotny wpływ na wybór produktu przez klientów. Kupujący chętnie kierują się opiniami formułowanymi przez innych. Opinie mają charakter ocen lub subiektywnych komentarzy dodawanych przez osoby, które zdecydowały się wcześniej kupić dany przedmiot.

Kupujący w Internecie dzielą się własnymi spostrzeżeniami na temat przydatności czy jakości wykonania produktu. Zapoznanie się z opiniami może przesądzić o wyborze danego produktu lub definitywnie zniechęcić do jego zakupu.

Warto dodać, że wiele osób w opinii o produkcie formułuje własną opinię o sklepie. Jeżeli rzetelnie prowadzimy biznes, taka opinia wpływa pozytywnie nie tylko na wybór towaru, ale i finalizację zakupu w naszym sklepie.

Podsumowanie

Sposób, w jaki zaprezentujemy produkt w witrynie sklepowej, ma znaczący wpływ na jego sprzedaż. Dobrze przedstawiony produkt przyciąga klientów, którzy chętniej dokonują zakupów w naszym sklepie.

Karta towaru powinna być zgodna z profilem naszego sklepu. Inaczej zaprojektujemy kartę, jeżeli sprzedajemy książki, inaczej jeżeli chcemy zaprezentować sprzęt RTV.

Niezależnie jednak od tego co sprzedajemy, warto poświęcić sporo czasu na dopracowanie szczegółów oraz dostarczenie kupującym kompletu informacji na temat produktu.

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
4.2/5 - (6 votes)

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here