Reklama display niejedno ma imię – formy reklamy graficznej w Internecie

2
6229

Reklama display niejedno ma imię - formy reklamy graficznej w Internecie

Powszechnie wiadomo, że Internet, jako środek masowej komunikacji, daje szerokie możliwości promowania. Decydującą cechą w reklamie internetowej jest jej interaktywność, dzięki której główną rolę w komunikacji marketingowej odgrywa użytkownik sieci Internet. To odbiorca komunikatu decyduje, co chce oglądać, o czym się dowiedzieć i z jaką informacją się zapoznać.

Każdy reklamodawca internetowy stara się na wszystkie sposoby przyciągnąć uwagę odbiorcy przekazu, wykorzystując różne formy oraz kanały reklamowania w Internecie, uwzględniając ich funkcje oraz dopasowując je do potrzeb odbiorcy końcowego, tak aby np. kliknął w baner, przeszedł na pożądany link i ostatecznie dokonał zakupu. Warto też pamiętać, że formy marketingu internetowego wzajemnie się uzupełniają.

Jednocześnie bez względu na cel, jaki reklamodawca zamierza osiągnąć: zwiększyć liczbę odwiedzających stronę internetową, zwiększyć sprzedaż czy zbudować wizerunek marki, reklamodawca musi mieć świadomość istnienia różnorodnych form reklamy w Internecie i funkcji, które pełnią.

Jedną z najpopularniejszych i najchętniej wybieranych przez reklamodawców form reklamowania, jest reklama graficzna w portalach internetowych (ang. display). Reklama displayowa jest to animowana forma reklamy graficznej, która występuje w dziesiątkach różnych form. Do najbardziej rozpowszechnionych i najczęściej wybieranych należy zaliczyć:

  1. Banner – jedna z pierwszych i do tej pory popularnych form reklamy. Jej rozmiar maksymalny wynosi 468 × 60 pikseli. Rozmieszcza się ją przeważnie w górnej części stron internetowych. Kliknięcie w nią powoduje przejście na stronę reklamodawcy.
  2. Billboard – najczęściej wykorzystywana forma reklamy w Internecie, wyświetlana zawsze w najbardziej widocznych, górnych częściach stron. Billboard występuje w rozmaitych odmianach, takich jak:
    • Billboard tradycyjny (750 × 100 pikseli) – wykorzystywany w celu wywołania reakcji bezpośredniej lub promowania marki, występuje głównie w górnej, środkowej części strony;
    • Podwójny billboard (750 × 200 pikseli) – umieszczany przeważnie nad lub pod głównym menu strony;
    • Potrójny billboard (750 × 300 pikseli) – alternatywa dla billboardu podwójnego;
    • Wideboard (940 × 300 albo 970 × 300 pikseli) – największy format płaskiej reklamy, emitowany głównie w górnej, środkowej części strony. Występuje również w wersji rozwijanej i scrolowanej;
    • Expand billboard – rodzaj reklamy, która rozwija się po najechaniu na nią kursorem myszy. Niekiedy może zasłaniać fragment treści;
    • Push billboard – forma billboardu, która rozwija się przesuwając treści w dół;
    • Scroll billboard – reklama, która podczas przewijania porusza się.
  3. Skyscrapper (baner pionowy) – kolejna, często wykorzystywana, forma reklamy internetowej, której główną zaletą jest jej rozmiar (najczęściej w formacie 120 lub 160 × 600 pikseli) i kształt. Skyscrapper emitowany jest w kolumnie dodatkowej po prawej albo lewej stronie serwisu. Kliknięcie w taką reklamę zwykle powoduje przejście na stronę reklamodawcy.
  4. Box śródtekstowy (inaczej rectangle) – ten format reklamy emitowany jest zwykle w pomocniczej kolumnie po prawej czy lewej stronie serwisu albo wewnątrz głównej treści, np. artykułu, i wpleciony w taki sposób, że tekst go otacza z różnych stron. Wymiary takiej reklamy wynoszą 300 × 250 lub 336 × 280 pikseli.
  5. Halfpage – znajduje się przeważnie po prawej stronie serwisu internetowego, w tym samym miejscu co rectangle. Halfpage ma większe wymiary od rectangla i wynoszą one 300 × 600 pikseli. Kliknięcie w taką reklamę powoduje przejście do strony docelowej kreacji.
  6. Scroller – kolejna forma reklamowania na serwisach internetowych. Scroller ma postać grafiki flash lub wąskiego paska reklamowego, umieszczonego przeważnie na dole strony. Często treść scrollera przewija się. Jego rozmiary w przybliżeniu wynoszą 400 × 800 pikseli.
  7. Belka reklamowa – występuje w różnych rozmiarach, ma wygląd wąskiego paska i jest umieszczany w różnych częściach serwisu internetowego, w zależności od layoutu portalu.
  8. Tapeta (inaczej wallpaper czy watermark)/Screening – ma dużą rozdzielczość (1024 × 768 pikseli lub 1280 × 1024 pikseli). Taki format reklamy jest nieklikalny przez to, że występuje jako tło serwisu internetowego, poza obszarem treści. Tło może się zmieniać, w zależności od działań użytkownika. Jeśli w takiej reklamie wielokrotnie powtarza się logotyp firmy czy produktu, taka reklama nosi nazwę „watermark”. Screening jest to połączenie tapety z billboardem lub billboardem podwójnym i często jest to jednolita grafika, wykonana w taki sposób, żeby granica pomiędzy nimi była maksymalnie niezauważalna (obszar samego billboardu jest wtedy klikalny).
  9. Floating up – format reklamy, który porusza się po stronie, w zależności od działań użytkownika, często jest możliwość dołączenia dźwięku, animacji czy muzyki.
  10. Expanding up – format reklamy, który zmienia rozmiar, może zmieniać rozmiar zawartości samego serwisu.
  11. Reklama video – jest podobna do reklamy w formacie banneru, zamiast wyświetlanych obrazków statycznych czy animowanych wyświetlana jest reklama w formacie wideo.
  12. Interstitial – występuje w formacie animacji flash, wypełniającej całą stronę. Wiąże się z ograniczeniami technicznymi, bo nie może zajmować całego ekranu, tylko dostępną powierzchnię wewnątrz okna przeglądarki.
  13. Expand Billboard (Podwójny Billboard, Potrójny Billboard, Skyscraper) – jest to format reklamy, który po najechaniu kursorem myszy rozwija się lub zwija się do pierwotnego rozmiaru podstawowego billboardu/skyscrappera (od 750 × 100 lub 200 pikseli → 750 × 300 pikseli oraz od 750 × 300 → 750 × 600 pikseli).
  14. Expand Corner – jest rozwijanym formatem reklamy internetowej, emitowanej głównie w prawym, górnym rogu witryny internetowej, który po najechaniu kursorem rozwija cały jej róg, zakrywając przy tym treści witryny i wraca do standardowego formatu po zjechaniu. Wymiary: 120 × 120 pikseli – rozmiar podstawowy; 520 × 520 pikseli – rozwinięty.
  15. Billboard FX/Podwójny Billboard FX – jest podobny do formatu Expand Corner, tylko położony przeważnie w górnej, środkowej części serwisu, a jego wymiary mogą mieć format 750 × 100 pikseli (rozmiar całkowity) → 750 × 550 pikseli (rozmiar rozwinięty) w przypadku Billboardu FX oraz 750 × 200 pikseli (rozmiar całkowity) → 750 × 550 pikseli (rozmiar rozwinięty) w przypadku Podwójnego Billboard FX. Zamknięcie takiej reklamy jest akcją jednorazową, po czym reklama się więcej nie wyświetla.
  16. Floor Ad – znajduje się na samym dole przeglądarki i składa się z billboardu podwójnego oraz krzyżyka odpowiedzialnego za zwijanie (może też zawierać wideo).
  17. Scroller – jest formą reklamy, emitowanej na warstwie w rozmiarach 30 × 400-800 pikseli. Zazwyczaj ma postać grafiki flash lub też obrazka na samym dole przeglądarki.
  18. Push billboard – po rozwinięciu przesuwa główną treść strony w dół, zwiększając swoją powierzchnię od 750 × 100 pikseli do 750 × 300. Po odsunięciu kursora od okienka reklama zwija się do początkowego rozmiaru.

Powyżej przedstawione główne formaty reklamy display’owej, przynoszą zamierzone efekty reklamowania w Internecie. Najlepsze wyniki reklamowania w wirtualnym środowisku są osiągane wtedy, gdy firmy nie ograniczają się do jednej formy reklamy, lecz jednocześnie korzystają z kilku, uzupełniających się wzajemnie. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na fakt, iż samo reklamowanie nie jest wystarczające, jeśli strona internetowa nie odpowiada wymaganiom i oczekiwaniom potencjalnych nabywców oraz wymogom rynku.

2 KOMENTARZE

    • Prawdopodobnie głównym atutem automatycznego rozmieszczenia reklam, oferowanego przez Google, jest oszczędność czasu, który tracimy podczas samodzielnego tworzenia reklam.

Odpowiedz na „Maryna StrokovaAnuluj odpowiedź

Please enter your comment!
Please enter your name here