SEO w „czasach zarazy”, czyli 5 wskazówek, dlaczego optymalizacja strony WWW jest tak ważna

1
1424
wenet strony internetowe

Trwający obecnie czas epidemii spędza sen z powiek wszystkim, zarówno konsumentom, jak także przedsiębiorcom. Ci drudzy szczególnie teraz muszą podejmować działania, które pozwolą im ten trudny okres przetrwać, nie tylko z jak najmniejszymi stratami, lecz bardzo często – przetrwać na rynku w ogóle! Wbrew temu, co się może wydawać, czas kryzysu i dużych problemów polskiej gospodarki obecnie, nie zawsze dla firm oznaczać musi katastrofy. Wręcz przeciwnie – może być szansą, żeby właściwie ukierunkować swój biznes, zaplanować budżet, skupić się na niewielu, ale skutecznych działaniach i dotrzeć do niszy, gdzie może nieco teraz przerażony siedzi Twój klient.

Wiele firm tnie koszty, ogranicza wydatki by związać przysłowiowy koniec z końcem i jest to działanie w pełni zrozumiałe, ale warto wiedzieć, gdzie i co ciąć, żeby jednocześnie „nie strzelić sobie w kolano”. Teraz, gdy życie tak naprawdę toczy się online, na pewno szczególnie istotny jest marketing w wyszukiwarce. Niektórzy idą w reklamy płatne (Google Ads, Facebook Ads), a jeszcze inni więcej uwagi i troski poświęcają na działania SEO i prace nad swoją stroną www. I to właśnie w moim przekonaniu jest bardzo zasadne, a dlaczego – o najważniejszych powodach piszę poniżej.

Pamiętaj, że plusem w tej nieszczęśliwej sytuacji, przynajmniej w moim przekonaniu, może być fakt, że wielu przedsiębiorców nastawia się obecnie na nowe kanały sprzedaży – online, z których do tej pory nie korzystali i tam lokuje swój budżet oraz podkłada nadzieje we wspomnianym już przeze mnie marketingu online. Musisz do nich dotrzeć!

Mniej klientów to… więcej czasu na dobre SEO

W Internecie są Twoi klienci, a obecnie w związku z kwarantanną, zapewne – zależnie od branży – kupują jeszcze więcej. Jeżeli mimo wszystko Twoja sprzedaż spadła, a klientów jest mniej, możesz wykorzystać te większe zasoby czasu, a pewnie też i moce przerobowe pracowników, by skupić się właśnie na działaniach SEO. Popracuj nad stroną, zrób jej SEO audyt, by poznać elementy, które są słabszym ogniwem, zadbaj o wartościowe teksty, które sprzedają. Pamiętaj, że jest to dobra okazja, by zrobić dla swojej strony coś, na co do tej pory zwyczajnie brakowało czasu. Zrób remanent pracowników – być może masz w swojej organizacji nieodkryte dotąd talenty „copywriterskie” albo inne osoby, którym powierzysz nowe obowiązki w pisaniu tekstów na stronę?

Przeczytaj również:  Google może dołączyć znaczniki strukturalne jako jeden z czynników rankingowych

Teraz zasiej, potem zbierzesz

Marketing w sieci jest mierzalny, a to oznacza, że analizując wyniki sprzedaży widzisz, czy Twoje działania są skuteczne, czy też może warto wprowadzić jakieś zmiany i nie przepalać budżetu. Oprócz analizy sprzedaży, przyjrzyj się także swoim potencjalnym klientom – być może są wśród nich pewniacy i to tam należy skierować swoje działania oraz budżet. Nawet jeśli podjęte kroki nie przynoszą efektów, na jakie liczyłeś, pamiętaj że obecna sytuacja nie będzie trwać wiecznie i to, co zainwestujesz teraz, być może już niebawem na siebie zapracuje. Tak właśnie jest z działaniami SEO, na których efekt trzeba średnio czekać około 3 miesiące. Wysiłki, które teraz włożysz, by zapewnić swojej firmie dobre pozycje i widoczność w wyszukiwarce Google, pozwolą Twojemu biznesowi szybciej wrócić do równowagi, kiedy sytuacja zagrożenia już minie, a ludzie wrócą do normalnego funkcjonowania. 

Znajdź klienta ze swoją ofertą, bo teraz szczególnie Ciebie potrzebuje

W sytuacji takiej jak obecna, na pewne grupy towarów popyt będzie największy, a przy  niedostatecznej podaży, w końcu odbije się to na dostępności tych produktów na rynku. Co w takiej sytuacji? Jeżeli konsument nie znajdzie dokładnie tego, czego szuka, będzie szukał alternatywy. W sieci rzecz jasna! Ta ograniczona dostępność niektórych towarów oraz ich zamienników to jest właśnie doskonała okazja, którą musisz wykorzystać w działaniach SEO, by być widocznym w wyszukiwarce Google. Zrób listę najpilniejszych obecnie potrzeb społeczeństwa oraz innych biznesów, a także pożądanych przez nich produktów i usług. Zastanów się, co najbardziej dotkniętym branżom może im zaproponować Twoja firma. Zaplanuj listę artykułów, tematów, które krążyć będą właśnie wokół tych topowych zagadnień. Powierz specjalistom SEO przygotowanie odpowiedniej kampanii, która skieruje konsumenta właśnie do tych alternatywnych produktów i usług, które oferujesz.

Przeczytaj również:  Case study pkt.pl na wymagającym rynku z usługami Google, czyli jak uzyskać wzrost ruchu organicznego o ponad 1 000 000 sesji miesięcznie?

SEO – don’t stop!

Tak, jak pisałam w punkcie 2. – na efekty SEO trzeba poczekać kilka tygodni, ale warto. Pamiętaj, że jeśli teraz zrezygnujesz z działań SEO, potem może być Ci znacznie trudniej odzyskać pozycję w Google (zwłaszcza jeśli była ona wysoka) i to, co wypracowałeś do tej pory. Pamiętaj także o swojej konkurencji, która nie śpi i najpewniej optymalizuje swoją stronę, by przyciągnąć klienta (także Twojego!). Nie pozwól na to. Jeżeli jednak budżet zmusza Cię do cięcia kosztów – zamiast rezygnować, może zastanów się nad ograniczeniem działań SEO. To też jest rozwiązanie. Pamiętaj także, że możliwe jest wstrzymanie pełnej aktywności online swojego biznesu, a wpływ takich działań na wynik wyszukiwania może być minimalny. Jak to zrobić? Google rekomenduje np. ograniczenie funkcjonalności witryny (oznaczenie produktów jako niedostępnych, ograniczenie koszyka i procesu realizacji  transakcji). Są to działania, które nie wpłyną na pozycję Twojej strony www w Google. Zadbaj jednak o to, aby Twoi klienci wiedzieli o tym, co się dzieje z Twoją firmą. W tym celu zamieść na stronie odpowiednie informacje i aktualizuj je zgodnie ze stanem faktycznym. Wyłączanie witryny jest krokiem ostatecznym i jeżeli już – nie powinno ono trwać dłużej niż kilka dni. W przeciwnym razie odbije się to znacząco na Twojej widoczności w Google i trudno będzie Ci to potem naprawić.

Przeczytaj również:  Google: Aktualizacja Pingwin 4.0 jeszcze w tym roku!

Wszystko wróci do normy, a wtedy…

Mimo, że obecny scenariusz nie zapowiada się super optymistycznie, ta sytuacja nie będzie jednak trwać wiecznie. Wszystko wróci do normy, choć na pewno nie wszystko będzie wyglądać tak, jak przed pandemią. Pewne jest, że nie zmieni się siła i potencjał marketingu w wyszukiwarkach. To, co się teraz zasieje, za jakiś czas na pewno wyda plon. Dobrze zaplanowane i regularnie prowadzone działania SEO, w dłuższej perspektywie na pewno się opłacą oraz być może przyniosą firmie przychód, który pomoże jej stanąć na nogi w niełatwych zapewne czasach, które czekają naszą gospodarkę. Nie bez znaczenia dla Twojego portfela jest także fakt, że SEO jest relatywnie niedrogim źródłem ruchu, a co ważne – koszt pozyskania jednego użytkownika z biegiem czasu najczęściej staje się niższy.

Martwisz się o swój biznes? Nie znasz narzędzi SEO oraz nie wiesz, jakie działania przeprowadzić? Już wkrótce napiszemy o tym na Blogu!

e-book SEO lokalne od A do Z
4.3/5 - (6 votes)

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here