Jak zachowują się konsumenci w 2022 roku? Poznaj nastroje i postawy Polaków

0
267

Zachowania_konsumentow_w_2022

Czy wiesz, że średnio ponad 80% Polaków odczuwa obecnie obawy i brak poczucia bezpieczeństwa? Konsumenci zdają sobie sprawę, że czasy są niepewne. Sprawdź, jak planują swoje wydatki – na czym zamierzają oszczędzać, a na co chętniej wydadzą pieniądze. Poznaj zachowania konsumenckie i zakupowe Polaków. Dowiedz się, jak przedsiębiorcy powinni na nie odpowiadać oraz co mogą zrobić, by przyciągnąć klientów i wszelkie trudności zamienić w możliwości.

Jakie są nastroje i postawy Polaków w 2022 roku?

Żyjemy w czasach niepewności i ciągłych zmian. Otaczająca nas rzeczywistość wpływa na nastroje Polaków oraz warunkuje ich zachowania zakupowe. Firma Open Research przygotowała ciekawy raport, w którym znajduje się ocena kondycji psychiczno-ekonomicznej Polaków, ich spojrzenie na świat i nastawienie do niedalekiej przyszłości. Raport powstał na podstawie badania ilościowego przeprowadzonego w marcu w ramach Omnibus CAWI (N=1044/N=1060 osób – dwie fale badania).

Jak się okazuje, Polacy odczuwają ostatnio lęk i brak bezpieczeństwa. Obawiają się tego, co przyniesie przyszłość, która staje się coraz bardziej nieprzewidywalna. Poziom bezpieczeństwa jest w dużej mierze powiązany z sytuacją materialną – im lepsza, tym wyższe jest też poczucie bezpieczeństwa. Czy jednak obecna sytuacja wiąże się tylko z negatywnymi nastrojami? Nie do końca. Warto przyjrzeć się temu bliżej, aby zrozumieć potrzeby konsumentów i móc na nie mądrze odpowiadać.

Jak wygląda sytuacja finansowa Polaków?

Mimo pesymistycznych nastrojów dla blisko połowy Polaków sytuacja finansowa jest stabilna – nie zmieniła się. Jednak większy odsetek Polaków (ponad 40%) deklaruje jej pogorszenie niż poprawę (15%). Przyszłość widziana jest w nieco ciemniejszych barwach. Prawie połowa badanych spodziewa się pogorszenia swojego poziomu finansowego w ciągu roku. Nadal jednak 37% przewiduje, że ich sytuacja się nie zmieni. Większość Polaków źle ocenia natomiast sytuację ekonomiczną w naszym kraju – 75% z nich uważa, że zmieni się ona na gorsze w ciągu najbliższego roku. Trzeba jednak pamiętać, że rzeczywistość jest dynamiczna, a postawy zakupowe konsumentów dość zróżnicowane.

 

Chcesz zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź >>

 

Perspektywa wydatków – czy konsumenci będą wydawać mniej?

Co trzeci badany planuje ograniczyć swoje wydatki, a 52% zamierza wydawać tyle samo, co do tej pory. Polacy co prawda planują wydawać mniej, ale tylko na niektóre produkty. Deklarują odłożenie zakupu produktów, które wiążą się z dużymi wydatkami, a więc z kategorii elektronika i AGD oraz ograniczanie zakupów odzieży i obuwia, a także alkoholu. Część polskich konsumentów planuje też nieco rzadziej korzystać z przyjemności i rozrywki – wyjścia do restauracji, wyjazdy turystyczne itd.

Najmniej osób zamierza ograniczać zakup podstawowych produktów pierwszej potrzeby, które są niezbędne do życia, takich jak:

  • artykuły spożywcze,
  • kosmetyki,
  • chemia gospodarcza,
  • leki i suplementy diety.

Dla ludzi ważne jest zdrowie. Usługi stomatologiczne/zdrowotne czy uprawianie sportu są wyjątkowo istotne, dlatego na tych kategoriach nie planujemy oszczędzać. Trudno jest nam też ograniczyć korzystanie z samochodu. Chociaż ceny paliwa rosną, prawie 70% badanych osób twierdzi, że nie zmieni swoich zwyczajów w kwestii jeżdżenia samochodem.

open research badanie

Źródło: Raport nastroje i postawy konsumentów 2022

Jak prezentują się zachowania konsumenckie Polaków?

Jakie jeszcze inne zachowania prezentują Polacy? Otóż ważnym dla nich kryterium wyboru niektórych produktów jest niższa cena. Konsumenci wybierają tańsze produkty w wybranych kategoriach. Najczęściej taka postawa dotyczy rzeczy codziennego użytku, takich jak artykuły spożywcze (30% badanych), nieco rzadziej kosmetyki (29%) i odzież, i obuwie (27%). 63% Polaków twierdzi, że porównuje ceny produktów pomiędzy sklepami.

Co ważne, konsumentów kuszą wszelkie promocje i okazje cenowe. Ludzie często wybierają po prostu sklepy, które oferują atrakcyjne promocje na konkretne produkty i jasno o tym informują. Tańsze produkty nie są jednak rozwiązaniem dla osób kupujących towary z kategorii alkoholi czy sprzętu AGD. Za produkty premium konsumenci są w stanie zapłacić więcej – ważny jest tutaj dla nich stosunek ceny do jakości.

Z badania wynika też, że zbyt mało osób świadomie planuje domowy budżet. Potrzebna jest więc edukacja w tym kierunku. Wzrost świadomości na polu zarządzania budżetem pozwoliłby Polakom lepiej gospodarować wydatkami i dzięki temu więcej oszczędzać. Na ten moment co trzeci Polak twierdzi, że nie ma oszczędności, ani możliwości, by odkładać pieniądze.

Są też jednak pozytywne wnioski. Polacy coraz częściej czytają etykiety na produktach – ważne jest dla nich pochodzenie danego produktu, data ważności oraz skład. Konsumenci są bardziej świadomi, coraz bardziej zwracają uwagę na skład produktów, lepiej rozpoznają poszczególne składniki. Na etykietach produktów spożywczych szukają informacji o naturalnych składnikach, konserwantach, zawartości substancji czynnych. Co też ciekawe 27% Polaków robi zakupy spożywcze przez Internet. Biorąc pod uwagę obecne trendy, liczba ta prawdopodobnie będzie rosła.

Jak odpowiadać na postawy konsumentów?

W raporcie znalazła się też segmentacja shopperów (kupujących) pod kątem kierowania się ceną lub jakością produktów. Najwięcej Polaków (32%) kieruje się zasadą ,,value for money’’, a więc wybiera dobre jakościowo produkty, które jednocześnie mają przystępną cenę. W stosunku do zeszłego roku zmalał odsetek konsumentów, którzy deklarują przywiązanie do marki oraz kierują się przede wszystkim walorami jakościowymi. Wzrósł natomiast odsetek nabywców, kierujących się ceną i nie lubiących przepłacać oraz łowców okazji, których głównym czynnikiem wyboru jest promocyjna cena.

Warto też wspomnieć, że aż 76% Polaków korzysta z programów lojalnościowych – częściej są to kobiety. Dla klientów ważna jest cena i jakość produktów czy usług. Jako przedsiębiorca weź to pod uwagę. Mimo, że czasy nie są łatwe, należy śledzić rynek i aktualne trendy oraz być elastycznym i potrafić dostosować się do sytuacji. Warto zwracać uwagę na to, co jest obecnie istotne dla konsumentów, przygotować dokładną strategię, odpowiednie komunikaty i politykę cenową. Pozwoli to nie tylko zachować stabilność finansową, ale też przyciągnąć klientów i zwiększyć sprzedaż.

Potrzebujesz pomocy przy promocji i rozwijaniu swojego biznesu? Skorzystaj z usług agencji marketingowej WeNet. Specjaliści zaproponują Ci nowoczesne i trafne rozwiązania, podpowiedzą, jak wyróżnić się na tle konkurencji, przygotują skuteczną kampanię promocyjną i pomogą dotrzeć do większej liczby klientów.

 

Źródło: Raport nastroje i postawy konsumentów 2022

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here