Jak założyć sklep internetowy? Twój pierwszy krok w e-commerce

3
1033

Rynek e-commerce od kilku lat stopniowo się rozwija, a obecna sytuacja jeszcze bardziej napędza jego rozwój. E-commerce to ogromna szansa dla firm. Jeśli jeszcze nie sprzedajesz w sieci, najwyższa pora na Twój krok – założenie własnego sklepu internetowego. W artykule odpowiadamy na pytania: co zachęca klientów do internetowych zakupów? Czym powinien wyróżniać się idealny e-sklep? Jak rozpocząć sprzedaż w sieci? 

Czym jest branża e-commerce?

W dzisiejszym świecie, zwłaszcza w świecie biznesu, warto wiedzieć, czym jest e-commerce. Jest to sektor gospodarki, który zajmuje się kupowaniem i sprzedawaniem towarów i usług przez Internet. Branża ta w ostatnich latach zyskała na popularności, co przejawia się rosnącą liczbą e-sklepów oferujących pełen zakres produktów. Handel elektroniczny oferuje wiele korzyści dla konsumentów, w tym możliwość robienia zakupów w zaciszu własnego domu, łatwego porównywania cen i znajdowania produktów, które nie są dostępne w sklepach stacjonarnych. Polski rynek e-commerce charakteryzuje duży potencjał wzrostowy, dzięki czemu branża ta jest atrakcyjna zarówno dla doświadczonych przedsiębiorców, jak i ludzi dopiero rozpoczynających swoją przygodę z biznesem.

Ile osób kupuje w sieci? Dlaczego wybieramy zakupy online?

Według danych Gemius już 75% osób kupuje w sieci. To stopniowy wzrost w porównaniu do lat poprzednich. Co ciekawe, internetowe zakupy nie mają przypisanej konkretnej płci, chętnie wybierane są zarówno przez kobiety (52%), jak i mężczyzn (48%).

Co motywuje klientów do robienia zakupów? Przede wszystkim dostępność 24/7, możliwość zrobienia zakupów bez wychodzenia z domu, a także brak ograniczeń czasowych.

By jednak sklep internetowy był dostępny całą dobę, musi być stabilny. Nieprzerwana ciągłość działania, a także bezawaryjność to podstawa – tylko taki sklep będzie przynosił zyski. Wśród ofert specjalistów budujących e-sklepy, warto poszukać tych dających taką gwarancję. Przykładem są sklepy internetowe, które instalowane są na bezpiecznych i wydajnych serwerach.

Co natomiast odstrasza klientów od robienia zakupów w sieci? Wyskakujące pop-upy, nieintuicyjna nawigacja, nieprzyjazny i przestarzały design strony… To tylko niektóre z przykładów. Dziś klienci są bardziej wymagający, nie chcą tracić czasu i nerwów na skomplikowane procesy zakupowe. Dlatego wystarczy sklep internetowy stworzyć z myślą o wygodzie klientów.

Ważne jest, by e-sklep był zaprojektowany według zasad User Experience – powinien być wygodny i intuicyjny w obsłudze. Łatwość poruszania się po sklepie to gwarancja zysku dla sprzedawcy.

Jak klienci kupują w Internecie?

Zastanawiasz się, jak właściwie klienci kupują w Internecie? Jakie urządzenia wykorzystują do e-zakupów? Według raportu Gemius internauci najczęściej robią zakupy w sieci za pomocą laptopa (73%) oraz smartfona (75%). To oznacza, że jeśli chcesz wkroczyć w świat e-commerce, Twój sklep musi być responsywny, czyli dostępny na różnych urządzeniach, również mobilnych.

Zamów budowę e-sklepu

Jak zdobyć zaufanie klientów?

Eksperci są zgodni, że jednym z kluczowych trendów e-commerce 2023 jest bezpieczeństwo. Zwiększona cyberprzestępczość sprawia, że coraz trudniej zaufać informacjom w sieci. Ponadto warto pochylić się nad nową grupą klientów, która dopiero zaczyna przygodę z zakupami w sieci. Szczególnie te osoby podchodzą z rezerwą do internetowych transakcji. Receptą na zdobycie zaufania zarówno stałych internetowych zakupowiczów, jak i nowych, mniej świadomych klientów, jest zbudowanie bezpiecznego sklepu online posiadającego certyfikat SSL. Równie istotne są m.in. wielokanałowość, większa rola aplikacji mobilnych czy odroczone płatności. Poza tym istotny jest regulamin sklepu internetowego.

Przeczytaj również:  7 trendów e-commerce na 2024 rok

Podsumowując, w świecie e-commerce liczą się: bezawaryjność, ciągłość działania, dobry UX, responsywność, bezpieczeństwo – tym właśnie powinny charakteryzować się idealne e-sklepy, które przynoszą zyski. 

Czy warto sprzedawać w sieci? 

Zdecydowanie tak! Na początku przyjrzyjmy się danym. Polska należy do najdynamiczniej rozwijających się rynków e-commerce na świecie – zgodnie z raportem Statista Digital Market Outlook nasz kraj uplasował się pod tym względem na 13 miejscu w stawce. Jeśli chodzi o wartość polskiego rynku e-commerce, to przekroczyła ona w 2020 roku ponad 100 mld zł. eMarketer ocenia, że globalny rozwój e-commerce pandemia przyspieszyła o dwa lata. Digital Commerce360 prognozuje, że do 2025 roku przychody 72% sprzedawców będą pochodziły właśnie ze sprzedaży online.

Czy warto więc docierać do klientów online?

  • Tak – bo to odpowiedź na zmieniającą się rzeczywistość – sprzedaż w sieci rośnie w siłę już od kilku lat, prawdopodobnie pandemia tylko przyspieszyła jej rozwój.
  • Tak – bo to recepta na niepewne czasy – zmieniająca się rzeczywistość sprawia, że na rynku będą liczyć się firmy, które potrafią dostosować się do zmian, nie boją się ryzyka i są w stanie zaoferować sprzedaż wielokanałowo – zarówno offline, jak i online.
  • Tak – bo to szansa na jeszcze lepsze poznanie zachowania coraz bardziej świadomych konsumentów i znalezienia odpowiedzi na ich potrzeby – a także dotarcie do nowych klientów, czyli tych, którzy dopiero oswajają się z metodą kupowania w sieci.
Sprawdź, jak założyć i wypromować sklep online

Dlaczego warto docierać do klientów sklepów internetowych online?

Dzięki:

  • niższym kosztom prowadzenia działalności

W przypadku e-handlu firmy mogą zaoszczędzić na czynszu i innych kosztach ogólnych, sprzedając swój asortyment online, rezygnując z fizycznej lokalizacji. Ponadto mogą one uciąć koszty magazynowania poprzez utrzymywanie mniejszej ilości zapasów i stosowanie takich modeli sprzedażowych jak np. dropshipping. Polega on na przyjmowaniu zamówień i wysyłania towaru prosto z magazynu danej hurtowni. Niższe koszty prowadzenia takiej działalności wynikają również z lepszych opcji marketingowych. Internet umożliwia skuteczniejsze dotarcie do klientów za pomocą reklamy internetowej i wykorzystania mediów społecznościowych.

  • całodobowemu dostępowi do asortymentu

Klienci doceniają całodobowy dostęp do asortymentu towarów i usług. Można go bowiem przeglądać w dowolnym momencie i kupować za pomocą jednego kliknięcia. Nie ma potrzeby fizycznego odwiedzania sklepu czy czekania w kolejce. Co więcej, większość sklepów internetowych oferuje zwykle szerszą gamę produktów niż sklepy stacjonarne. Jako przedsiębiorca nie jesteś ograniczony powierzchnią półek w lokalu, a klienci nie są ograniczeni liczbą przedmiotów, które można zmieścić w koszyku. Warto także wspomnieć o tym, że jednym z najważniejszych czynników wpływających na to, że ludzie preferują zakupy online, jest to, że realizuje się je z własnego domu, a towar jest dostarczany pod same drzwi.

  • sprzedaży wielokanałowej, czyli maksymalizacji zysków
Przeczytaj również:  Przyciągnij klienta w Czarny Piątek. Wskazówki dla e-commerce i komunikacji w Social Media

Tradycyjne formy prowadzenia działalności skupiają się głównie na handlu za pośrednictwem jednego kanału sprzedażowego. W miarę dojrzewania branży e-commerce stało się jasne, że jest to świetny sposób na zmaksymalizowanie zysków – kluczem jest prowadzenie sprzedaży na wielu kanałach. Sprzedając swoje produkty w sieci – we własnym e-sklepie i na wielu platformach, małe firmy mogą dotrzeć do nowych rynków i nowych grup potencjalnych klientów. Sprzedaż wielokanałowa może pomóc przedsiębiorcom w poprawieniu wyniku finansowego poprzez generowanie większego dochodu i zmniejszenie kosztów marketingu.

  • dostępowi do szerszego grona odbiorców

Prowadzenie działalności w Internecie zapewnia przedsiębiorcom dostęp do znacznie szerszej grupy odbiorców, niż w przypadku sprzedaży wyłącznie za pośrednictwem sklepów stacjonarnych. Dzięki stronie internetowej e-commerce przedsiębiorcy mogą sprzedawać swoje produkty i usługi klientom na całym świecie. Jest to szczególnie korzystne dla firm oferujących unikalne lub niszowe produkty, które mogą być trudne do znalezienia w lokalnych sklepach.

  • budowania relacji z klientem

W dzisiejszym świecie biznesu utrzymywanie dobrych relacji z klientami jest ważniejsze niż kiedykolwiek. Jednym ze sposobów jest posiadanie platformy w postaci sklepu internetowego. Takie rozwiązanie pozwala na bezpośrednie docieranie do odbiorcy. Oznacza to, że możesz zaoferować im spersonalizowaną obsługę i produkty dostosowane do ich specyficznych potrzeb. E-commerce daje również możliwość budowania relacji z klientami i uzyskiwania od nich bezpośrednio informacji zwrotnych. W ten sposób możesz stale ulepszać swój asortyment i sposób funkcjonowania firmy.

Jak sam widzisz, handel elektroniczny otwiera firmom wiele nowych dróg i sprawia, że prowadzenie sprzedaży staje się przyjemnością.

Zastanawiasz się, co zrobić, żeby w ogóle zacząć sprzedawać w sieci? Odpowiedź jest prosta – musisz wykonać pierwszy krok w e-commerce, czyli założyć własny sklep internetowy.

Jak krok po kroku założyć sklep internetowy?

Samą budowę swojego sklepu internetowego powinna poprzedzać konkretna analiza rynku. Jeśli chcesz mieć dobry start, warto zapoznać się ze swoją potencjalną konkurencją. Pomoże to w określeniu wielu aspektów, które tuż po otwarciu sklepu internetowego pomogą Ci wyprzedzić inne marki. Mowa tutaj przede wszystkim o udogodnieniach, formach dostaw i płatności, programach lojalnościowych czy po prostu rabatach, które powinieneś wprowadzić, aby zachęcić odbiorcę.

To jednak nie jest wszystko. Niezwykle istotne jest określenie niszy, w którą chcesz trafić. Z uwagi na nasycenie rynku, lepiej zdecydować się na sprzedaż produktów, które są unikalne i wyróżniające się na tle innych. Mając określony biznesplan, można przejść do rzeczy. Jak krok po kroku wygląda budowa sklepu internetowego?

  • wybór fundamentów witryny

Hosting i domena są dwoma niezwykle istotnymi elementami każdej strony internetowej. Bez domeny, Twoja strona będzie po prostu zbiorem plików przechowywanych na serwerze. Jest to bowiem unikalny adres strony WWW, który pozwala odwiedzającym znaleźć ją w przeglądarkach. Hosting z kolei to usługa polegająca na udostępnianiu miejsca na serwerze w celu przechowania na nim wszystkich elementów zawartych w witrynie. Przy wyborze dostawcy usług hostingowych ważne jest, aby wybrać takie rozwiązanie, które oferuje niezawodność, bezpieczeństwo i wsparcie techniczne. Współpracując z WeNet, nie musisz się o to martwić, ponieważ zarówno sprawny hosting, jak i unikalną domenę dostaniesz w pakiecie!

  • wybór projektu graficznego
Przeczytaj również:  Logistyka i zarządzanie magazynem w e-sklepie. Jak szybko doręczać przesyłki?

Wybierając projekt graficzny dla sklepu internetowego, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Po pierwsze, projekt powinien przyciągać wzrok i odnosić się do sprzedawanych produktów. Po drugie, powinien być łatwy w nawigacji, z wyraźnymi linkami do różnych sekcji witryny. Co więcej, powinien on być kompatybilny m.in. z systemem przetwarzania płatności. Nie zapominaj także, jak istotna jest odpowiednia kolorystyka – różne kolory budzą różne emocje, więc wybierz paletę kolorystyczną, która odzwierciedli Twój biznes.

  • stworzenie treści na stronę

Tworząc treści w przypadku prowadzenia sklepu internetowego, należy pamiętać o kilku rzeczach. Po pierwsze, treści powinny być dobrze napisane, to znaczy pozbawione błędów gramatycznych i ortograficznych. Po drugie, muszą być napisane językiem korzyści (przekonywać odbiorcę do zakupu) oraz zoptymalizowane pod kątem SEO – powinny być bogate w słowa kluczowe, dzięki czemu e-sklep będzie wyświetlał się w przeglądarkach w odpowiedzi na konkretne zapytania internautów. Nie można również zapomnieć o pozycjonowaniu sklepu.

  • dopasowanie grafik i zdjęć

Dodanie zdjęć do sklepu internetowego pomaga przyciągnąć uwagę odbiorców i dać im wgląd w aspekt wizualny oferowanych przez Ciebie produktów. Grafiki i zdjęcia na stronie powinny mieć prawidłowy rozmiar i rozdzielczość. Warto dopasować je także do ogólnej estetyki e-sklepu. Nie zapominaj również o nadaniu im odpowiednich opisów ALT (opisów alternatywnych), dzięki którym Google lepiej zrozumie zawartość Twojego sklepu internetowego. Takie rozwiązanie wpłynie pozytywnie na jego pozycję w Google.

  • wybór platformy sklepu internetowego

Posiadając już przygotowaną stronę internetową, należy przejść do najważniejszego etapu, którym jest wybór odpowiedniej platformy e-commerce. Podczas wyboru oprogramowania sklepu internetowego istnieje wiele różnych czynników do rozważenia, w tym jej koszt, łatwość obsługi i dostępne funkcje. Jedną z najpopularniejszych platform e-commerce jest PrestaShop, która oferuje wiele funkcji, takich jak możliwość przyjmowania płatności, śledzenia zapasów i zarządzania wysyłką. Warto wspomnieć o tym, że WeNet jest oficjalnym partnerem PrestaShop! Poza tym opłaca się promować sklep internetowy

Jak uruchomić sklep internetowy? Poznaj nasz e-book

Już wiesz, że warto założyć sklep online. Jeśli chcesz sprzedawać w sieci, ale nie wiesz, od czego zacząć lub chcesz dowiedzieć się więcej, koniecznie zapoznaj się z naszym e-bookiem:

e-book_Jak_założyć_sklep_internetowy

Już tylko krok dzieli Cię od wkroczenia w świat w e-commerce. Stań się właścicielem sklepu internetowego. Jeśli szukasz przewodnika, jak stworzyć krok po kroku sklep internetowy, w naszym e-booku znajdziesz odpowiedzi na takie pytania jak:

  • Co trzeba wiedzieć przed założeniem sklepu internetowego? 
  • Jaką platformę sprzedażową wybrać
  • Co warto wiedzieć o domenie i hostingu sklepu internetowego
  • Jaki powinien być idealny wygląd sklepu internetowego
  • Ile trwa założenie e-sklepu i ile to kosztuje
  • Co trzeba wiedzieć o logistyce w sklepie internetowym? 

Skonfiguruj sklep internetowy. Wszystko od A do Z – od kwestii technicznych, przez regulacje prawne i logistyczne przedstawiliśmy w naszym e-booku. Poradnik kierujemy do wszystkich, którzy dopiero myślą o stworzeniu sklepu internetowego. Zapraszamy do lektury! 

Źródła:

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
  1. https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html
  2. https://interaktywnie.com/biznes/artykuly/raporty-interaktywnie-com/raport-ecommerce-2021-jak-sprzedawac-w-internecie-porady-dla-firm-ebook-260855
5/5 - (1 vote)

3 KOMENTARZE

  1. Kawał dobrego artykułu!
    To, na co warto jeszcze zwrócić uwagę to szybkość wczytywania sklepu. Można to zweryfikować m.in. za pomocą Google PageSpeed Insights lub GTmetrix

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here