Jaką platformę e-commerce wybrać? Zalety i wady popularnych rozwiązań.

0
1097

By sklep wyglądał w odpowiedni sposób i mógł w ogóle funkcjonować – by możliwe były takie działania jak m.in. przeglądanie produktów, dokonywanie zakupów czy przyjmowanie płatności, niezbędne jest wybranie odpowiedniej platformy e-commerce. Do wyboru mamy 4 popularne typy: platformy SaaS (określane jako “chmurowe”, nazwa pochodzi od skrótu Software as a Service), platformy oparte na licencji, platformy Open-Source oraz platformy dedykowane. Poznaj ich plusy i minusy.

Platformy SaaS („chmurowe”)

Platformy Software as a Service są określano jako chmurowe, ponieważ – jeśli zdecydujesz się na takie rozwiązanie, nie musisz inwestować w serwery – platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy. Z platform SaaS korzystają Shoper, Shopify, Sky-Shop, IAI-Shop, Codarius.

Zalety

  • szybkość – e-sklep możesz stworzyć nawet w kilka minut, w zasadzie jest to gotowe rozwiązanie, do wyboru są specjalne szablony,
  • niska cena – najtańsza opcja to koszt jedynie 50 zł za miesiąc (droższe sięgają 2-3 tysięcy zł),
  • samodzielność – masz możliwość samodzielnego doboru modułów w sklepie,
  • wydajność działania – pod warunkiem, że ruch jest umiarkowany,
  • możliwość obsługi bez zaawansowanej wiedzy technicznej,
  • wsparcie techniczne od dostawcy sklepu.

Wady

  • pewne ograniczenia – dostajesz gotowy e-sklep, nie masz możliwości jego rozwoju, wybrany przez ciebie moduł może zostać wycofany,
  • ograniczona dostępność – jeśli chodzi o integracje z zewnętrznymi systemami,
  • ograniczona wydajność – gdy pojawi się więcej produktów, zamówień czy dojdzie do aktualizacji.
Przeczytaj również:  Podstawowy marketing w sklepie internetowym - kilka wskazówek

Dla kogo?

  • dla małych i średnich firm, które nie oczekują wdrażania skomplikowanych modułów. Jeśli nie masz czasu i chcesz rozpocząć sprzedaż jak najszybciej, jest to opcja dla Ciebie.

Platformy oparte na licencji

Kolejna opcja do wyboru to platforma oparta na licencji, która jest rozwiązaniem zupełnie innym niż SaaS – droższym i dłuższym w realizacji. Z tego typu platform korzystają Magento Commerce i SAP Hybris. Czego możesz się spodziewać?

Zalety

  • bardzo dobra dostępność platformy,
  • możliwość zaprezentowania szerokiej bazy produktów,
  • obsługiwanie dużej liczby zamówień w ciągu minuty,
  • możliwość rozwoju platformy poprzez różne opcje modyfikacji i konfiguracji,
  • gwarancja bezpieczeństwa danych,
  • zapewniona szybkość ładowania.

Wady

  • wysoka cena – nawet kilkaset tysięcy rocznie za licencję, dodatkowo należy doliczyć jednorazowe koszty wdrożenia, które są równie wysokie,
  • czasochłonna realizacja – szerokie spectrum działań wymaga czasu – pół roku, a nawet dłużej,
  • z jednej strony możliwość rozwoju, z drugiej ciągła potrzeba pracy – nie jest to gotowe rozwiązanie.

Dla kogo?

  • dla dużych firm, które stawiają na rozwój i są w stanie sporo zainwestować.
Przeczytaj również:  Jak działają platformy Marketplace?

 

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

 

Platformy Open-Source

To zdecydowanie popularne rozwiązanie, ponieważ jest darmowe, przynajmniej w wersji podstawowej, a dodatkowo pozwala na dużą swobodę w modyfikacji. Nie oznacza to jednak, że nie wydasz ani złotówki – jeśli zdecydujesz się na platformę Open-Source, musisz zakupić hosting. Dostępne rozwiązania to m.in. Magento, Woocommerce, Prestashop, Virtuemart.

Zalety

  • brak opłat za korzystanie – trzeba jednak wykupić hosting, w zależności od potrzeb miesięczny koszt to kilkaset-kilka tysięcy złotych,
  • samodzielności i możliwość dużej ingerencji – nie tylko w zmianie szaty graficznej, ale także dodatkowych funkcji; swobodną modyfikację umożliwia pełen dostęp do kodu,
  • duży wybór modułów i narzędzi do sprzedaży.

Wady

  • potrzeba zainwestowania w dobry hosting – z jednej strony nie płacisz za licencję, z drugiej warto ponieść koszty lepszego hostingu,
  • potrzeba posiadania fachowej wiedzy technicznej – z jednej strony swoboda i samodzielność w działaniu, z drugiej – jeśli się nie znasz, musisz skorzystać z usług i pomocy specjalistów.

Dla kogo?

  • dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę i nie chcą dużo inwestować. Jeśli jednak przewidujesz rozwój biznesu, również możesz wybrać to rozwiązanie, jednak postaw wtedy na bardziej zaawansowane systemy Open-Source.
Przeczytaj również:  Jak zbudować wiarygodność i ułatwić korzystanie ze sklepu?

Platformy dedykowane

W tym przypadku dostępne są dwa rozwiązania – sklepy tworzone od zera, ale oparte o gotowe CMS-y oraz sklepy napisane specjalnie na potrzeby klienta całkowicie od początku do końca. Rozwiązania, z których możesz skorzystać, to sklepy na autorskich skryptach, sklepy oparte o silniki Open-Source wymienione wcześniej i inne.

Zalety

  • sklep szyty na miarę – może być dostosowany do Twoich potrzeb oraz charakteru biznesu,
  • gwarancja bezpieczeństwa – informacje o lukach w bezpieczeństwie nie są dostępne publicznie.

Wady

  • duży koszt,
  • uzależnienie od jednej firmy – przekazanie systemu innej agencji może być czasochłonne,
  • konieczność ciągłego rozwoju systemu.

Dla kogo?

jak założyć sklep internetowy - pobierz e-booka
  • dla osób wymagających, które mają specyficzne potrzeby i które są gotowe poczekać oraz zainwestować.
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here