Trendy e-commerce w 2022 roku. Jak rozwija się handel internetowy?

0
186

Blog_WeNet_YouTube_online

Przez ostatnie dwa lata branża e-commerce w Polsce rozwinęła się bardzo dynamicznie. Zmieniły się zachowania konsumentów, którzy coraz chętniej robią zakupy w sieci. Wskutek tego powstaje też coraz więcej sklepów online. Sprzedawcy internetowi, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zdobywać klientów, powinni podążać za najnowszymi trendami. Zastanawiasz się, co zmieni się w tym roku na rynku e-commerce? Sprawdź, w jakim kierunku będzie zmierzał e-handel w ciągu najbliższych miesięcy.

Q-commerce, czyli ekspresowa dostawa

Jednym ze skutków pandemii był znaczący wzrost liczby osób, robiących zakupy w Internecie. Konsumenci cenią sobie wygodę, ale też chcą, by ich zamówienie dotarło w jak najkrótszym czasie. Rynek e-commerce dopasowuje się do potrzeb konsumentów. To dlatego ostatnio rozwija się trend q-commerce (quick commerce), czyli szybka sprzedaż. Zgodnie z nim zakupy mają być dostarczane klientowi najpóźniej 30 minut po złożeniu zamówienia. Chodzi tutaj głównie o dostawę produktów spożywczych.

W 2022 roku trend ten jeszcze bardziej zyska na znaczeniu. Sprzedaż produktów pierwszej potrzeby online i ich dostawa w krótkim czasie to dla sklepów sposób na to, aby wyprzedzić konkurencję. Już teraz usługę dostawy produktów w pół godziny oferują takie firmy jak Bolt, Glovo czy Lisek. Wystarczy tylko ściągnąć aplikację mobilną sklepu i za jej pośrednictwem złożyć swoje zamówienie.

Prowadzisz handel w sieci lub założenie sklepu internetowego dopiero przed Tobą? Zapewnij swoim klientom szybką dostawę i zadbaj o pozytywne doświadczenia zakupowe.

M-commerce, czyli rozwój aplikacji mobilnych

Warto wspomnieć, że coraz większą popularnością cieszy się handel mobilny (tzw. m-commerce). Użytkownicy robią zakupy w sieci za pomocą swoich smartfonów. Do końca 2021 r. aż 73% e-handlu odbywało się na urządzeniach mobilnych. Eksperci przewidują, że w kolejnych miesiącach liczby te będą wzrastać[1].

W 2022 roku sklepy internetowe, aby iść z duchem czasu, będą więc udostępniać swoim klientom aplikacje, które znacznie ułatwią robienie zakupów. Internetowi konsumenci (zwłaszcza milenialsi i pokolenie Z) coraz chętniej wybierają bowiem aplikacje mobilne zamiast stron internetowych. Nic dziwnego, intuicyjne, funkcjonalne aplikacje, sprawiają, że zakupy są szybkie i przyjemne.

Live commerce, czyli zakupy na żywo

Zakupy za pośrednictwem mediów społecznościowych? Od jakiegoś czasu jest to gorący trend, a w 2022 roku będzie jeszcze wzrastał. Dedykowany sklep internetowy to już nie jedyne miejsce, w którym klienci mogą zrobić zakupy. Cały proces zakupowy, łącznie z realizacją transakcji, może odbywać się bowiem w serwisie takim jak Facebook czy Instagram. Trend ten znany jest jako social commerce.

Drugim modelem jest też live commerce, czy live shopping, a więc zakupy na żywo. Wiele dużych firm, takich jak np. eobuwie, prezentuje swoje produkty i prowadzi sprzedaż podczas transmisji online. Z tego rozwiązania zaczynają już jednak korzystać także mniejsze biznesy. Badania pokazują, że 79% firm zamierza zacząć prowadzić sprzedaż na żywo w ciągu najbliższych trzech lat[2]. Wszystko po to, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zwiększyć wyniki sprzedażowe.

 

Stworzymy dla Ciebie profesjonalny e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie generował zyski. Sprawdź >>

 

Buy now, pay later – kup teraz, zapłać później

Im więcej metod płatności oferują właściciele e-sklepów swoim klientom, tym lepiej. Klient powinien bowiem mieć wybór. Modelem, który ostatnio zyskuje na popularności, jest ,,buy now, pay later’’ (BNPL). Odroczenie płatności zachęca wiele osób do robienia zakupów w e-sklepie. Ten model płatności często wybierają np. klienci sklepów elektronicznych czy odzieżowych. Klient może przykładowo zapłacić za miesiąc lub rozłożyć swoją płatność na raty.

Z punktu widzenia kupującego jest to bardzo atrakcyjne rozwiązanie. Może on szybko kupić rzecz, którą potrzebuje, nawet, jeśli w danej chwili nie ma na nią środków pieniężnych – klient płaci za produkt dopiero po jego otrzymaniu. Usługa ,,kup teraz, zapłać później’’ będzie stawała się w najbliższych miesiącach jeszcze popularniejsza.

Omnichannel, czyli wielokanałowość

Kolejnym istotnym trendem na rynku e-commerce jest wzrost znaczenia omnichannel. Co kryje się pod tym pojęciem? Otóż jest to sprzedaż wielokanałowa, a więc strategia, która zakłada wykorzystanie wszystkich dostępnych kanałów, zarówno online, jak i offline. Sprzedawcy chcą zwiększyć swój zasięg sprzedaży, dlatego szukają różnych dróg dotarcia do klientów. Ważne jest jednak zachowanie spójności we wszystkich kanałach, a więc m.in. utrzymanie tych samych cen oraz warunków zakupu czy reklamacji.

Konsumenci w poszukiwaniu interesujących ich produktów, korzystają z wielu platform. Obecność na różnych platformach zwiększa więc szansę na zdobycie nowych klientów. W kontekście strategii omnichannel coraz większym zainteresowaniem cieszą się:

  • platformy marketplace – są one dobrym sposobem na rozpoczęcie sprzedaży online. Platformy takie jak Allegro, Amazon czy marketplace pkt.pl przyciągają klientów i pozwalają dotrzeć do szerszego ich grona;

pkt.pl przykład grupy produktów

Przykład grupy produktów na marketplace pkt.pl

  • porównywarki cenowe – umożliwiają porównywanie cen towarów, oferowanych przez różne sklepy. Pamiętaj, że cena jest dla wielu konsumentów jednym z najważniejszych czynników zakupowych. Klient, korzystając z porównywarek cenowych, wybiera najkorzystniejszą dla siebie ofertę.

AR, czyli rzeczywistość rozszerzona

Rzeczywistość rozszerzona to coś na co z pewnością warto stawiać w 2022 roku. Czym jest AR? Jest to oglądanie świata rzeczywistego, który jest wzbogacony o dodatki wizualne, dotykowe lub zapachowe. Rzeczywistość rozszerzona w e-commerce wykorzystuje odwzorowanie 3D, aby pomóc klientom przymierzyć lub przetestować produkty przed dokonaniem zakupu w Internecie. Niektóre sklepy umożliwiają np. wirtualne przymierzanie oprawek okularów, umieszczanie mebli we własnym pokoju za pomocą aplikacji, aby sprawdzić, jak będą wyglądać, czy też przetestowanie różnych produktów do makijażu, takich jak np. pomadka do ust.

Technologia AR stała się popularna w 2020 roku, gdy podczas pandemii konsumenci nie mogli  robić zakupów w sklepach. Według prognoz w 2022 roku z AR będzie korzystało przynajmniej raz w miesiącu ok. 101,6 mln konsumentów[3].

Dzięki rozszerzonej rzeczywistości można dotrzeć do klientów, którzy są np. zbyt zajęci, aby udać się do najbliższego sklepu lub nie mają sklepu w pobliżu. Ponadto technologia ta poprawia doświadczenia zakupowe klientów i pomaga w podjęciu decyzji. Zakupy są bardziej świadome, co wpływa na spadek liczby zwrotów.

Eko e-commerce i recommerce

Konsumenci coraz bardziej przywiązują wagę do kwestii ochrony środowiska i tego samego oczekują też od firm. W 2022 roku eko e-commerce będzie więc jeszcze bardziej przybierał na sile. Zarówno klienci, jak i właściciele biznesów stają się świadomi koniecznych zmian. Jeśli prowadzisz własny sklep internetowy, pomyśl o ekologii w sprzedaży, która polega m.in. na:

  • niskoemisyjnym transporcie,
  • eliminacji plastiku w produktach,
  • używaniu biodegradowalnych opakowań,
  • braniu udziału w ekologicznych akcjach społecznych,
  • rezygnacji z papierowych paragonów i faktur na rzecz tych elektronicznych.

Takie działania budują pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa oraz wzbudzają zaufanie klientów. W trosce o środowisko naturalne powstała też idea ,,zero waste’’. Coraz więcej osób daje drugie życie ubraniom, sprzętom elektronicznym, meblom, a nawet produktom luksusowym. To właśnie dlatego coraz bardziej rozwija się rynek sprzedaży przedmiotów używanych, czyli recommerce. Handel rzeczami używanymi to trend, który w najbliższych miesiącach będzie się umacniał.

Branża e-commerce w Polsce rozwija się w ekspresowym tempie. Internetowi sprzedawcy powinni więc nadążać za zmianami i odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Prowadzisz handel w sieci? Weź pod uwagę przedstawione wyżej trendy i rozwijaj swój biznes.

 

Źródła:

[1]     https://mamstartup.pl/wp-content/uploads/2021/11/2021-e-commerce-small.pdf

[2]     https://sproutsocial.com/insights/ecommerce-trends/

[3]     https://sproutsocial.com/insights/ecommerce-trends/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here