Jak stworzyć dobry newsletter? Sprawdź, co w nim wysyłać, aby angażować odbiorców

1
56

Newsletter_Blog_wenet

Newsletter to świetny sposób na to, aby docierać ze swoją ofertą do potencjalnych klientów oraz prowadzić komunikację z obecnymi klientami i budować z nimi trwałe relacje. Aby jednak przynosił zadowalające efekty, powinien być ciekawy dla odbiorcy i dawać mu konkretne korzyści. Zastanawiasz się, co zrobić, aby subskrybenci chętnie otwierali Twoje maile, a może wręcz z niecierpliwością na nie czekali? Co powinien zawierać skuteczny newsletter? Co w nim wysyłać? Podpowiadamy w artykule.

Jak stworzyć skuteczny newsletter?

Newsletter służy do stałej komunikacji z odbiorcami. Za jego pomocą można informować o firmowej ofercie, nowościach, zmianach, trendach czy aktualizacjach, które dotyczą danej branży. Newsletter pozwala nawiązywać i utrzymywać dobre relacje z klientami.

Chcesz zacząć wysyłać swój newsletter? A może szukasz sprawdzonych porad, dzięki którym Twój e-mail marketing wejdzie na wyższy poziom, udoskonalisz swoją strategię, zaciekawisz subskrybentów i sprawisz, że chętnie z Tobą zostaną? Zanim zaczniesz pisać i projektować swój newsletter, musisz przemyśleć kilka ważnych kwestii. Sprawdź, od czego warto zacząć.

  • Określ cel swojego newslettera – zastanów się, czy chcesz np. zwiększyć sprzedaż, zwiększyć ruch na stronie, a może budować wizerunek firmy i relacje z klientami.
  • Pomyśl, do kogo będziesz wysyłać swój newsletter, kim są Twoi odbiorcy – dzięki temu będziesz tworzyć bardziej dopasowane treści, które zainteresują Twoich subskrybentów.
  • Wybierz i ustaw adres e-mail, z którego będziesz wysyłać wiadomości – adres powinien wyglądać profesjonalnie, najlepiej, jeśli użyjesz swojej unikalnej domeny firmowej. Wybierz też nazwę nadawcy – może być to nazwa firmy lub np. Twoje imię i nazwisko.
  • Stwórz szablon newslettera – newsletter powinien mieć stały układ/szablon, a zmienna powinna być tylko jego treść. Dzięki temu komunikacja będzie spójna, a odbiorcy przyzwyczają się do wyglądu i układu całej mailowej wiadomości i łatwiej będą konsumować treści, które są w niej zawarte.

Pamiętaj też, że oprócz treści newslettera, bardzo ważny jest temat maila, który decyduje, czy odbiorca w ogóle otworzy wiadomość i się z nią zapozna. Jeśli temat nie przyciągnie uwagi, wówczas nawet idealnie dopracowany newsletter nie przyniesie żadnych efektów. Tytuł maila powinien wzbudzać ciekawość, intrygować i zachęcać do działania. Warto, aby zawierał personalizację imienną. Zwracanie się do odbiorcy w temacie wiadomości po imieniu sprawia bowiem, że dana osoba chętniej ją otworzy.

Chcesz poznać więcej szczegółów? Przeczytaj nasz artykuł: Jak stworzyć skuteczny temat maila? Przydatne wskazówki

Co powinien zawierać newsletter?

Dzięki odpowiednio zaplanowanej strategii e-mail marketingowej zyskasz możliwość dotarcia do dużej liczby klientów oraz wzbudzenia zainteresowania Twoją ofertą. Pamiętaj przy tym, że newsletter nie powinien skupiać się wyłącznie na sprzedaży. Powinien też edukować odbiorców, dostarczać wartościowych informacji, inspirować i angażować do działania. Skuteczny newsletter jest więc różnorodny.

Zastanawiasz się, jak dobrze wykorzystać możliwości newslettera? Oto co w nim wysyłać, aby zaciekawić i zaangażować subskrybentów.

1. Artykuły z firmowego bloga

Jeśli prowadzisz firmowego bloga, to masz już gotowe treści, które możesz wysyłać w newsletterze. Przy okazji zwiększysz liczbę odsłon swoich artykułów. Wpisy blogowe to świetny sposób na edukowanie odbiorców. Dzięki nim budujesz też pozycję eksperta w swojej branży. Najlepiej, jeśli w newsletterze będziesz wysyłać najnowsze artykuły. Świetnie sprawdzają się tutaj treści związane z trendami, nowościami w branży itd. Nie oznacza to jednak, że nie możesz wysyłać starszych artykułów. Je także warto wykorzystywać. Możesz np. przygotowywać newslettery tematyczne, w których znajdą się informacje dotyczące tylko jednego tematu.

 

Chcesz zwiększyć ruch na stronie? Zbudować zaufanie klientów? Doradzimy Ci, jak to zrobić. Sprawdź >>

 

2. Podcasty i e-booki

Artykuły to nie jedyne materiały edukacyjne, którymi możesz dzielić się ze swoimi subskrybentami. W newsletterze można wysyłać też linki do swoich e-booków. Darmowe e-booki na interesujące tematy przyciągają odbiorców, zwłaszcza jeśli zawierają praktyczne porady i wskazówki.

Nie każdy jednak ma czas, aby czytać dłuższe treści. Może warto więc dostarczyć porcję wiedzy, ale w innej formie? Mowa tutaj o podcastach, które ostatnio są bardzo na czasie. Internauci chętnie ich słuchają, gdyż mogą to robić podczas wykonywania innych czynności, np. w drodze do pracy.  Jeśli jeszcze nie tworzysz tego rodzaju treści poradnikowych, pomyśl o tym. Pisanie e-booków i nagrywanie podcastów zajmuje co prawda trochę czasu, ale zdecydowanie się opłaca. Na pewno dzięki takim materiałom zbudujesz wizerunek eksperta i z dużym prawdopodobieństwem przyciągniesz nowych klientów.

newsletter_WeNet

Fragment przykładowego newslettera WeNet

3. Zdjęcia, grafiki, gify i wideo

Treści wizualne bardziej przyciągają wzrok i sprzedają skuteczniej niż sam tekst. Możesz więc wykorzystywać je w swoim newsletterze. Sprzedajesz produkty? Pokaż je na zdjęciach, najlepiej w użyciu. Pobudzi to wyobraźnię klienta i pozwoli mu sobie zwizualizować dany produkt. Pamiętaj jednak, aby wszystkie Twoje zdjęcia były profesjonalne, wysokiej jakości.

Warto też w newsletterze umieszczać materiały wideo, które dzisiaj są jednym z najbardziej angażujących formatów. Dobrym pomysłem są filmy instruktażowe, pokazujące, jak korzystać z produktu bądź usługi. Inną opcją są np. recenzje produktów lub wywiady z cenionymi osobami z branży. Tak naprawdę wszystko zależy od Twojej kreatywności oraz celu, jaki chcesz osiągnąć.

Możesz także wysyłać interesujące infografiki, na których przedstawisz np. ciekawostki czy dane liczbowe. Wzrok odbiorców przyciągną też gify – internauci zwracają uwagę na wszystko, co się porusza.

4. Testimoniale, czyli opinie klientów

Opinie klientów są dla niezdecydowanego odbiorcy oferty dużo bardziej wiarygodne niż specjalnie przygotowany opis na stronie czy tekst reklamowy. To dlatego większość konsumentów przed wyborem produktu czy usługi sprawdza opinie innych osób, którzy już je przetestowali. Warto więc pokazywać rekomendacje, gdyż mogą one być głównym czynnikiem, który wpłynie na podjęcie decyzji o zakupie. Umieszczaj wypowiedzi zadowolonych klientów w swoim newsletterze. Dzięki temu zbudujesz wiarygodność i zdobędziesz nowych klientów.

5. Treści premium

Twoi subskrybenci powinni poczuć się wyjątkowo. Wysyłaj im więc co jakiś czas treści, których nie znajdą na Twojej stronie internetowej, ani nigdzie indziej. Mogą to być wspomniane już infografiki, statystyki, przydatne tricki, raporty, case studies lub inne merytoryczne materiały. Innym pomysłem są informacje o nawiązanych współpracach i zmianach w firmie – takie treści sprawdzą się jednak w komunikacji B2B.

6. Storytelling

Ciekawą formą treści, która przyciąga uwagę, pobudza wyobraźnię i oddziałuje na emocje jest storytelling. Storytelling dosłownie oznacza opowiadanie historii. Każda marka miała jakieś początki, ciekawe wydarzenia, anegdoty, które można opowiedzieć. Możesz stworzyć też opowieść o określonych produktach. Angażujące opowieści o firmie/marce i produktach pomagają budować relacje i emocjonalne więzi z ową marką. Sprawiają też, że staje się ona bardziej autentyczna w oczach klientów.

7. Oferty promocyjne i nowości

Newsletter możesz oczywiście wykorzystać również do celów stricte sprzedażowych. W przypadku sklepu internetowego większa część odbiorców zapisuje się na newsletter, aby otrzymywać na bieżąco informacje o promocjach i nowościach. Jeśli więc prowadzisz swój e-sklep, wysyłaj aktualne oferty i kody rabatowe. Gdy tylko pojawią się w Twoim asortymencie jakieś nowości, od razu o tym informuj.

8. Zaproszenia na wydarzenia

Newsletter to świetny sposób, aby poinformować swoich odbiorców o organizowanych wydarzeniach, zarówno tych online, jak i offline. Dzięki temu więcej osób się o nich dowie i dołączy. Przykładem wydarzenia online jest webinar, czyli szkoleniowe lub informacyjne seminarium internetowe. Organizując webinary, możesz dzielić się swoją wiedzą, budować wizerunek eksperta, a przy okazji promować swoje produkty lub usługi.

Strona_internetowa

Skuteczny newsletter, czyli segmentacja klientów i personalizacja treści

Czy wiesz, że dzięki e-mail marketingowi możesz docierać z różnymi treściami do różnych osób? Wystarczy, że najpierw stworzysz tzw. lejek e-mail marketingowy, który pozwoli Ci pozyskać i podzielić na grupy Twoich potencjalnych klientów oraz zaplanować ich całą podróż zakupową od chwili, gdy odkryją Twój produkt/usługę, aż do momentu, gdy dokonają zakupu i staną się Twoimi lojalnymi klientami. Treści wysyłanych maili możesz więc dostosować do etapu, na jakim znajduje się dana osoba, tak, aby odpowiedzieć na jej konkretne potrzeby oraz zachęcać ją do przejścia w dół lejka sprzedażowego.

Dzięki segmentacji odbiorców możesz wysyłać do nich bardziej spersonalizowane i trafne wiadomości, które będą znacznie skuteczniejsze. Możesz wykorzystywać także dane demograficzne swoich odbiorców i przykładowo wysłać ofertę promocyjną wyłącznie do kobiet mieszkających w województwie mazowieckim. Im bardziej trafiony komunikat, tym większe są szanse na konwersję, czyli np. zakup produktu czy usługi.

Na początku newslettera warto stosować także personalizację imienną, np. ,,Cześć Ania’’. Takie maile wydają się bardziej osobiste. Twój klient poczuje, że treść jest przygotowana specjalnie dla niego, odczuje z Tobą bliższą więź i będzie w stanie Ci bardziej zaufać.

Kiedy i jak często wysyłać newsletter?

Zastanawiasz się, kiedy wysyłać swój newsletter? Wiele zależy od Twojej branży. Najlepiej to przetestować i czas wysyłki dostosować do preferencji własnej grupy odbiorców. Dobrą porą często jest wtorek, środa lub czwartek w godzinach porannych (8:00-10:00), jednak nie jest to sztywna reguła. Najważniejsze, aby robić to w określony dzień tygodnia ze stałą częstotliwością. Częstotliwość wysyłki również zależy od Twojej działalności. Optymalnie jest wysyłać newsletter co najmniej 1-2 razy w miesiącu.

Testuj swój newsletter

Dzięki testom nie tylko dowiesz się, kiedy najlepiej wysyłać swój newsletter, ale też odkryjesz, co preferują Twoi odbiorcy. Wiadomości z dużą liczbą grafik czy może maile tekstowe? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co się lepiej sprawdza. Wiele zależy od branży i grupy docelowej. Aby dopasować newsletter do swoich odbiorców, należy więc po prostu testować. Warto też testować różne warianty tematu wiadomości poprzez testy A/B – system wybierze ten, który lepiej się klika.

Ponadto pamiętaj, aby zawsze przed finalną wysyłką kampanii przetestować ją, a więc wysłać do siebie i swoich współpracowników kampanie testowe. Dzięki temu sprawdzisz, czy wszystko prawidłowo się wyświetla, czy szablon wygląda dobrze oraz czy wszystkie linki działają poprawnie. Po zakończeniu wysyłki natomiast śledź raporty, analizuj i sprawdzaj, które rozwiązania najskuteczniej działają na Twoich odbiorców.

Chcesz wykorzystać e-mail marketing, ale potrzebujesz wsparcia? Skorzystaj z pomocy doradców internetowych WeNet, którzy zaplanują i poprowadzą Twoją skuteczną kampanię e-mailingową. Specjaliści wypromują Twoją ofertę, dostarczą spersonalizowane wiadomości do grupy Twoich potencjalnych klientów i nakłonią ich do działania. Wejdź na WeNet.pl i sprawdź szczegóły oferty.

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here