Audyt SEO – co może powiedzieć o Twojej stronie? Podcast

0
110

Audyt_SEO_co_moze_powiedziec_o_Twojej_stronie

Twoją stronę rzadko ktoś odwiedza? Czas zadbać o jej widoczność! Poznaj proste narzędzia, które przeanalizują Twoją witrynę i wskażą elementy do poprawy. Dzięki szczegółowemu audytowi będziesz świadomie rozwijał swoją działalność online.

Wciśnij play i poszerzaj swoje e-biznesowe horyzonty!

Czego dowiesz się w tym odcinku?

00:34 Co to jest audyt SEO?

01:30 Z czego składa się analiza strony?

04:35 Czy audyt SEO sprawdza jakość treści?

05:50 Czy grafiki mają wpływ na ocenę strony?

07:33 Jakie błędy najczęściej występują na stronach?

09:01 Kiedy i jak często audytować stronę?

10:23 Jak szybko i prosto przeanalizować witrynę?

 

Jak sprawdzić kondycję swojej strony internetowej? Po co to w ogóle robić i jakich narzędzi do tego użyć? O tym między innymi będę mówił w dzisiejszym podcaście.

[Tekst, który czytasz, jest transkrypcją podcastu]

Czym jest audyt SEO?

Tradycyjnie zacznijmy od podstaw.

Skoro SEO to wszystkie działania, które mają sprawić, że Twoja strona internetowa będzie wyświetlać się w wysoko w wynikach wyszukiwania na słowa kluczowe dotyczące Twojej branży, to SEO audyt to analiza strony internetowej pod kątem SEO. Czyli innymi słowy: ocena tego, jak wyszukiwarka ocenia Twoją witrynę.

Raport z audytu SEO pokazuje mocne strony i te wymagające poprawy, jeśli chodzi o Twoją stronę internetową.

Jak przeanalizować stronę internetową?

Audyt możesz zrobić samodzielnie, manualnie, a także korzystając z różnego rodzaju narzędzi: na przykład Google PageSpeed albo Meta Tags. Albo skorzystać z jednego narzędzi, które szczegółowo przeanalizuje całą Twoją stronę internetową, biorąc pod uwagę różne aspekty. Tak działa na przykład audyt SEO WeNet.

Raport SEO składa się z wielu elementów. Nie wymienię ich wszystkich, wymienię najważniejsze, te, które mają największy wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Jakie informacje o stronie znajdziesz w audycie SEO?

Wśród punktów w raporcie znajdziesz takie dość ogólne. Czyli na przykład ocena popularności i jakości Twojej witryny. Co wskazuje choćby ranking Alexa – orientacyjny ranking stron internetowych.

Ale też bardziej szczegółowe i priorytetowe, jeśli chodzi o zasady SEO. Na przykład szybkość wczytywania strony, która jest niebywale ważna dla Google’a jako oceniającego Twoją stronę, ale także dla użytkowników. Istotne jest to, czy Twoja strona wczytuje się szybko na pecetach (na urządzeniach stacjonarnych) i czy również szybko działa na urządzeniach mobilnych, takich jak choćby smartfon.

Zresztą przez ostatnie lata dla Google’a znacznie istotniejsza jest szybkość wczytywania się strony właśnie na urządzeniach mobilnych.

Skoro jesteśmy przy smartfonach, to właśnie audyt SEO wskazuje również, czy Twoja strona wyświetla się odpowiednio na urządzeniach mobilnych, czyli nie tylko szybko, ale czy jest ona czytelna na różnych szerokościach ekranu.

Poza tym z takiego audytu dowiesz się: czy Twoja strona jest odpowiednio zabezpieczona certyfikatem SSL. Czy jest przystępna dla robotów wyszukiwarek, czyli czy strona jest dostępna, czy roboty łatwo mogą odczytać treści, zapisać po to, żeby mogły znaleźć się one w wyszukiwarce.

Nie mniej ważne od tych rzeczy, które wymieniłem do tej pory, jest ocena profilu linkowego, czyli linków prowadzących do Twojej strony. Ważne, żeby prowadziły one z wartościowych witryn i było ich w miarę dużo.

Audyt pokazuje także analizę linków wewnętrznych, czyli wszystkich przekierowań w obrębie Twojego adresu pomiędzy artykułami, pomiędzy zakładkami i tak dalej. Linki wewnętrzne pomagają robotom skanować Twoją stronę, indeksować ją, ale także pomagają użytkownikom odwiedzającym Twoją witrynę odnajdować interesujące ich treść.

Audyt SEO analizuje także, czy adresy URL są przyjazne. Adres URL to adres Twojej strony internetowej, ten, który widnieje w pasku adresowym w wyszukiwarce. Chodzi o to, żeby był on prosty i czytelny, czyli jeśli na podstronie znajduje się kontakt do Twojej firmy, to adres URL powinien wyglądać mniej więcej tak: www.nazwatwojejfirmy.com/kontakt. Bez żadnych dziwnych znaczków i niezrozumiałych wyrazów niezwiązanych z treścią strony.

Audyt SEO a analiza treści na stronie

Poza aspektami technicznymi audyt SEO analizuje również potencjał treści na stronie, na przykład sprawdza to:

  • czy nasycenie słowami kluczowymi jest na odpowiednio wysokim poziomie,
  • czy słowa kluczowe występują w kluczowych miejscach, takich jak tytuły,
  • czy nagłówki są unikalne, czy się nie powtarzają, czy nie dochodzi do duplikacji treści w obrębie jednej strony internetowej,
  • czy korzystasz z różnej hierarchii nagłówków, czy tytuły są oznaczane nagłówkami H1, H2, H3 i tak dalej.

Audyt SEO analizuje także metadane, czyli meta title i meta description. Nie są one wprawdzie obecne bezpośrednio na stronie, ale można je znaleźć właśnie w wynikach wyszukiwania. Mają duże znaczenie, jeśli chodzi o to, czy użytkownik kliknie link, czy są one na tyle interesujące, zachęcające do tego, żeby odwiedzić Twoją stronę. Dlatego tworząc tytuł i opis dla wyszukiwarki, warto nieco pomyśleć i postarać się, żeby był on jak najwyższej jakości.

Poza treściami do czytania audyt SEO analizuje również grafiki. Sprawdza, czy są one odpowiednio opisane. Czyli czy mają poprawne atrybuty ALT. Chodzi o to, żeby opis grafiki był adekwatny do tego, co ona przedstawia. Czyli jeśli na zdjęciu jest laptop, dobrze, żeby grafika nazywała się po prostu „laptop”.

Będąc przy grafikach, warto wspomnieć o jeszcze jednej ważnej rzeczy, czyli o ich wadze. Im cięższe grafiki, tym strona waży więcej. To zresztą też można sprawdzić w audycie. Jeśli grafiki będą za ciężkie, mogą spowalniać działanie strony, co źle wpływa na użytkowników, bo trenuje ich cierpliwość. Ale także wówczas Google gorzej ocenia Twoją witrynę i jest ona niżej rankingowa.

Analizując stronę internetową, warto zwrócić uwagę na błędy. Czy występują one na Twojej stronie głównej, czy może na którejś z podstron. Na przykład częsty błąd serwera, czyli błąd 500, który sprawia, że strona po prostu się nie wyświetla lub błąd 404, który mówi, że strona nie została znaleziona.

Kiedy zrobić audyt SEO?

Zasadami SEO warto kierować się od samego początku, czyli od budowy strony, od wyboru domeny.

Przed wyborem domeny warto sprawdzić jej historię, czy nie jest ona źle odbierana już teraz przez algorytmy Google, czy nie będzie miała ona wpływu na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Audyt SEO warto robić także, jak już masz stronę internetową, a przede wszystkim właśnie wtedy, kiedy chcesz się pozbyć błędów, kiedy chcesz poprawić pozycję w wynikach wyszukiwania, jednocześnie poprawiając jakość swojej strony. Będzie ona wtedy lepiej odbierana przez algorytmy Google, ale również przez użytkowników, ponieważ Google coraz częściej zwraca uwagę na User Experience, czyli na doświadczenia użytkownika.

Warto też zrobić audyt, jeśli chcesz dowiedzieć się, jak wypada Twoja strona na tle konkurencji i kto w ogóle jest Twoją konkurencją, bo takie dane też znajdziesz w audycie.

Audyt oczywiście warto zrobić po wprowadzeniu jakichś zmian, żeby sprawdzić, czy przyniosły one zamierzony efekt.

Jak zrobić audyt SEO?

Przyjazne narzędzie do audytowania strony znajdziesz na stronie internetowej audyt SEO WeNet.

Tam wystarczy wpisać adres swojej strony internetowej i kliknąć audytu. Wówczas poznasz podstawowe elementy swojej strony internetowej, przeanalizowane pod kątem SEO.

Audyt wskaże sukcesy, ostrzeżenia i błędy, a także pokaże ogólny profil Twojej strony internetowej, a także, jeśli będziesz chciał, będziesz mógł pobrać szczegółowy raport w formie pdf.

 

Posłuchaj także odcinka „Co to jest SEO?”.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here