Czy fanpage jest fun? Pojęcia związane z Social Mediami – część 1

0
139

Social_Media_pojecia_blog_wenet

Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter czy TikTok to dziś doskonałe narzędzia marketingowe dla firm, które chcą promować swoją ofertę, budować wizerunek i dbać o dobre relacje z klientami. Sama obecność w Social Mediach to za mało – ważna jest jeszcze aktywność. Aby jednak skutecznie działać na popularnych portalach, należy najpierw zrozumieć kilka kluczowych pojęć. 

Nie udało Ci się jeszcze opublikować viralowego tweeta? Wciąż nie możesz znaleźć odpowiednich hashtagów do swoich Reelsów? A może Twój firmowy fanpage nie zdobywa nowych obserwujących? Jeśli tak, to nasz słownik pojęć Social Media jest dla Ciebie. Zapoznaj się z nim, a portale społecznościowe nie będą już miały przed Tobą tajemnic. Zapraszamy do lektury!    

Pojęcia Social Media – lista alfabetyczna

1. Administrator – ten, który lubi się rządzić
2. ADS – płać i docieraj szerzej
3. Awatar – ale nie ten z filmu
4. Ban – „You shall not pass!”
5. BIO (ale nie to ekologiczne)
6. Bitly – a little bit krótszy link poproszę
7. Bumper – reklama, której nie da się pominąć
8. Clickbait – „Musisz to zobaczyć!”
9. Cover photo (to nie przeróbka zdjęcia)
10. Dark post, ale nie taki mroczny
11. Dezaktywacja konta – kiedy jesteś, a potem Cię nie ma
12. DM, czyli „napisz mi na priv”
13. Emoji, czyli wyraź emocje bez słów
14. Fanpage – nigdy nie funpage!
15. Feed (nie tłumacz na język polski!)
16. #Hashtag
17. Influencer, czyli kto wpływa na Twoje decyzje?
18. Interakcje, czyli Lubię to!
19. Live streaming – załatwmy to tu i teraz!

 

Administrator – ten, który lubi się rządzić

Osoba, która zarządza fanpagem na portalu społecznościowym, jest jego administratorem. To zaś oznacza, że ma najwięcej uprawnień takich jak np.: dostęp do statystyk prowadzonej strony czy też możliwość wysyłania wiadomości i wchodzenia w interakcję z użytkownikami. Admin profilu ma za zadanie przygotowywać i publikować posty, moderować komentarze czy tworzyć płatne kampanie reklamowe. 

ADS – płać i docieraj szerzej

Powyższy skrót odnosi się do wszelkiego rodzaju działań reklamowych, które można realizować w sieciach społecznościowych. Prowadząc tego typu kampanię w Social Mediach, musisz zapłacić za wyświetlanie swoich postów użytkownikom. 

Najpopularniejszym systemem jest Facebook Ads, który pozwala tworzyć reklamy w serwisach należących do firmy Meta (poza FB są to również Instagram, Messenger i Audience Network). Tworzenie treści sponsorowanych umożliwiają jednak również takie portale jak np. TikTok, LinkedIn czy Pinterest. 

Awatar – ale nie ten z filmu

Choć termin może kojarzyć Ci się z popularnym filmem, to w przypadku mediów społecznościowych awatar odnosi się do cyfrowej postaci przyjmującej zwykle graficzną formę, pod jaką użytkownik występuje w świecie online. Zdjęcie profilowe przeważnie oddaje rzeczywisty wygląd internauty. 

Czasami własna fotografia zastępowana jest jednak wirtualnym wizerunkiem w celu ochrony prywatności w Social Mediach.   

Ban – „You shall not pass!”

Jeżeli użytkownik nie przestrzega standardów oraz zasad ustalonych przez konkretne portale społecznościowe, to musi liczyć się z tym, że może zostać zablokowany. Sam „ban” oznacza czasowe zamknięcie konta, w wyniku naruszenia regulaminu. Tego rodzaju kara może wynikać ze spamowania czy publikowania nieodpowiednich (zdaniem administratorów) treści. 

Zbanowany internauta nie może dodawać komentarzy czy publikować pоstów na konkretnej platformie.     

 

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku >>>

BIO (ale nie to ekologiczne)

Bez glutenu, lаktozy i konserwantów? W mediach społecznościowych BIO (od „biogram”) jest krótkim opisem dotyczącym profilu. To rodzaj internetowej wizytówki.

Bitly – a little bit krótszy link poproszę

Podstawę promocji w mediach społecznościowych stanowią posty kierujące do treści opublikowanych na firmowym blogu czy stronie internetowej. W tego rodzaju wpisach należy umieścić odnośniki. Często wyglądają one jednak mało estetyczne, są za długie i trudno je zapisać. Istnieje kilka opcji rozwiązania tego problemu, a jednym z nich jest Bitly. 

To popularna aplikacja w przeglądarce, dzięki której możesz skracać, przekształcać, publikować, a nawet analizować linki do Twojej witryny. O tym, jak korzystać z narzędzia, przeczytasz tutaj.    

Bumper – reklama, której nie da się pominąć

Widzisz intrygujący tytuł filmu na YouTube, do tego grafika podsyca Twoją ciekawość. Klikasz, by obejrzeć i nagle bum! Odtwarza się głośna reklama. Wszyscy to znamy. Jednak nie wszyscy wiedzą, że ten rodzaj 6-sekundowej promocji nosi miano bumpera.

Clickbait – „Musisz to zobaczyć!” 

Jeśli działasz w Social Mediach, to z pewnością zdajesz sobie sprawę, że coraz trudniej nie tylko zainteresować użytkownika, ale i przekonać go do wykonania konkretnej akcji. 

Z tego też powodu w wielu materiałach reklamowych i marketingowych stosuje się clickbaity, czyli sensacyjne nagłówki, których celem jest wywołanie zaangażowania. Ta „przynęta na kliknięcie”, choć brzmi interesująco, to w niewielkim stopniu odnosi się do zawartości artykułu czy innej treści, na którą kieruje odbiorcę. 

Clickbaity wprowadzają w błąd, więc należą do nieuczciwych praktyk w Social Mediach. 

Cover photo (to nie przeróbka zdjęcia)

Facebook to wciąż kluczowy element strategii komunikacyjnej wielu firm. Jedną z zasad, o których należy pamiętać, zakładając profil na FB, jest zachowanie jednolitej identyfikacji wizualnej. W tym celu należy przygotować odpowiednie grafiki – w tym również cover photo, czyli zdjęcie w tle.

Tego rodzaju plik umieszcza się w górnej części profilu, dlatego musi przyciągać uwagę i informować o prowadzonej przez firmę działalności. Kluczem do sukcesu jest opublikowanie obrazu dostosowanego również do aplikacji mobilnej.   

Promuj swoją firmę

Dark post, ale nie taki mroczny

Nie taki ciemny wpis jak go malują. Tym mianem określa się posty, które nie zostały opublikowane na fanpage’u. Wyświetlają się grupie docelowej jako reklama.

Dezaktywacja konta – kiedy jesteś, a potem Cię nie ma

Nie chcesz, aby publikowana przez Ciebie zawartość w Social Mediach była widoczna dla innych użytkowników, ale nie zamierzasz usuwać profilu? Jest na to sposób! Wystarczy, że skorzystasz z funkcji, która umożliwia dezaktywację konta. 

W ten sposób większość prowadzonych aktywności zostanie ukryta (poza wiadomościami), jednak Twoje dane pozostaną w bazie danego medium społecznościowego. Opcję tę w odróżnieniu od usunięcia konta można odwrócić.   

DM, czyli „napisz mi na priv”

Jeśli działasz w Social Mediach, to z pewnością choć raz zdarzyło Ci się wysłać DM. To skrót od angielskiego terminu Direct Message, który oznacza wiadomość prywatną. Tego rodzaju bezpośrednia komunikacja występuje np. pomiędzy użytkownikami Instagrama i stanowi jedną z wielu opcji porozumiewania się na platformie. 

To nie tylko wygodny sposób wymiany informacji między znajomymi, ale również forma kontaktu na linii klient-firma. Przedsiębiorcy mogą wysyłać prywatne wiadomości np. do influencerów, z którymi chcą podjąć współpracę. 

Emoji, czyli wyraź emocje bez słów

Spotykasz się z nimi na co dzień i z dużym prawdopodobieństwem możemy stwierdzić, że też z nich korzystasz – zwykle w wiadomościach elektronicznych. Emoji stanowią ważny element komunikacji w mediach społecznościowych. Są to piktogramy, które przedstawiają miejsca, zwierzęta, przedmioty czy jedzenie i odzwierciedlają konkretne stany emocjonalne. 

Jeżeli chcesz zastosować emoji w Social Mediach, to pamiętaj, że powinny być zrozumiałe dla grupy docelowej, pasować do przekazu i stanowić przedłużenie naturalnej ekspresji. 

Fanpage – nigdy nie funpage!

Chcesz stworzyć miejsce, które będzie zrzeszać ludzi zainteresowanych Twoim biznesem? Załóż więc firmowy fanpage na Facebooku, Instagramie czy LinkedInie, czyli profil społecznościowy, który zostanie poświęcony konkretnej tematyce. Tego rodzaju konto umożliwi Twojej marce prowadzenie komunikacji z grupą docelową. Możesz umieścić tam opis działalności, dane kontaktowe, grafiki czy link do strony internetowej. 

Pamiętaj, że jedyną poprawną i dopuszczalną formą zapisu stanowi „fanpage”. Określenie pochodzi bowiem od dwóch angielskich słów: 

  • „fan” w odniesieniu do osoby, która polubiła firmowe konto np. na Facebooku,
  • „page”, które w języku polskim tłumaczone jest po prostu jako strona, kierowana do użytkowników/obserwatorów.    

A choć w mediach społecznościowych publikuje się wiele zabawnych treści, to „funpage” stanowi błędne nazewnictwo. 

Feed (nie tłumacz na język polski!)

Jeżeli znasz dobrze język angielski, to musimy od razu sprostować, że nie mówimy w tej chwili o jedzeniu. Feed w Social Media Marketingu odnosi się bowiem do strony głównej. W tym miejscu wyświetlają się ułożone chronologicznie wpisy (grafiki, filmy czy posty tekstowe) utworzone przez konkretny profil. 

Termin ten nie bez powodów zazwyczaj kojarzy się z Instagramem. W przypadku tego portalu społecznościowego nazywany jest również siatką zdjęć. Inaczej wygląda to w przypadku Facebooka, gdzie Feed zastąpił News Feed i odnosi się do głównej tablicy, z której korzysta użytkownik po uruchomieniu aplikacji.

marketing_lokalny_v1

#Hashtag

Wyobraź sobie, że chcesz dodać post w Social Mediach dotyczący kociej karmy. Aby dotrzeć do osób, które szukają informacji na temat kotów lub ogólniej – zwierząt, warto dodać do wpisu odpowiednie hashtagi. To wyrażenia najczęściej występujące w mediach społecznościowych poprzedzone znakiem # (hash). Dzięki takim oznaczeniom użytkownicy mogą znacznie łatwiej odnaleźć angażujące treści.      

Zwykle do jednego materiału dodaje się kilka tego rodzaju tagów. Jeśli też chcesz z nich korzystać, to pamiętaj, że powinny być związane z tematyką Twojego konta – pełnią bowiem taką samą rolę jak frazy kluczowe czy terminy wyszukiwania. Hashtagi są szczególnie istotne na Instagramie i Twitterze. 

Influencer, czyli kto wpływa na Twoje decyzje?

Działając w Internecie, z pewnością zauważasz, że reklamy są już właściwie wszędzie, przez co stają się coraz mniej angażujące dla odbiorców. Rozwiązaniem dla reklamodawców okazało się podejście marketingowe, w którym do promocji konkretnego produktu czy usługi wykorzystuje się popularność twórcy internetowego, czyli influencera. 

Tym terminem określa się osobę wpływową, która poprzez publikowane treści i dzięki zasięgowi swojego konta w Social Mediach może oddziaływać na internautów np. skłonić do podjęcia decyzji zakupowej. Coraz więcej marek dostrzega potencjał influencer marketingu jako kanału pozyskiwania klientów w sieci. 

Interakcje, czyli Lubię to!

Co świadczy o sukcesie w Social Mediach? Z pewnością jednym z ważnych czynników są działania, jakie użytkownik konkretnego portalu podejmuje z publikowanymi przez Ciebie postami czy treściami. Są to więc wszelkie rodzaju interakcje, które można mierzyć poprzez polubienia, komentarze, liczbę udostępnień konkretnego wpisu czy współczynnik kliknięć w link.  

Im większe zaangażowanie ze strony użytkowników, tym większa szansa na zbudowanie lojalnej społeczności. Ponadto, wysoki poziom interakcji to ważny wskaźnik dla algorytmów poszczególnych kanałów społecznościowych, które chętniej promują interesujące internautów treści.   

Live streaming – załatwmy to tu i teraz!

Kolejnym zyskującym od kilku lat na sile kanałem komunikacji z odbiorcami jest live streaming, czyli wideo udostępniane w czasie rzeczywistym. Transmisje na żywo to ciekawa platforma dla marek, które chcą budować większy zasięg w sieci. Wybierając konkretne medium społecznościowe do nadawania, weź pod uwagę, jakie treści chcesz przekazać i do jakiej grupy docelowej zamierzasz trafić.      

Użytkownicy są zainteresowani przekazami transmitowanymi na żywo, ponieważ streamingi są dla nich bardziej angażujące – dzięki live chatom mogą uczestniczyć w tworzeniu treści. 

Сhcesz poznać jeszcze więcej ważnych pojęć dotyczących mediów społecznościowych. Już teraz zapraszamy na część drugą naszego słownika. 

A jeśli potrzebujesz pomocy przy prowadzeniu komunikacji w Social Mediach, to sprawdź ofertę WeNet. Doradcy internetowi pokażą Twoją firmę potencjalnym klientom i zwiększą rozpoznawalność oferty w sieci, gdy Ty skupisz się na rozwoju swojego biznesu. Już teraz zamów darmową konsultację i przekonaj się, dlaczego warto zaufać specjalistom. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here