Czym jest Influencer Marketing i jakie korzyści może czerpać z niego marka?

0
785
influencer marketing co to

Promocja marki w Internecie coraz częściej opiera się na współpracy z influencerami. Jeśli kierujesz swoje usługi i produkty do millenialsów lub pokolenia Z – ta forma marketingu będzie strzałem w dziesiątkę. To właśnie w tej grupie wiekowej aż 92% osób przed zakupem szuka opinii w sieci. Jakie są korzyści influencer marketingu? Jak szukać influencerów? Na czym opiera się strategia influencer marketingowa? Na co zwrócić uwagę, wybierając osobę, z którą będziesz współpracować?

Czym jest influencer marketing?

Influencer marketing to wszelkie działania marketingowe, które opierają się na współpracy z influencerem – osobą prowadzącą w sieci działania i cieszącą się dużą popularnością wśród swojej grupy odbiorców.

Influencerzy posiadają sporą siłę oddziaływania na opinie, decyzje i poglądy swoich fanów. Niekiedy uważani są za ekspertów w danej dziedzinie, dzięki czemu cieszą się autorytetem, a ich wypowiedzi odbierane są jako wiarygodne i autentyczne.

W marketingu influencer jest pośrednikiem między marką a konsumentem. Promując daną rzecz, zachęca on swoich odbiorców do zapoznania się z ofertą firmy, z którą współpracuje. Tym samym buduje do niej zaufanie wśród swojej społeczności. To jak z poleceniem od przyjaciółki – jeśli ona wypróbowała dany produkt, chętniej zdecydujemy się na zakup.

Czy ta forma marketingu jest dla ciebie? Tak – jeśli twoją grupą docelową są głównie millenialsi i pokolenie Z. Według badania agencji Bright Local z 2020 roku 92% osób należących do tych grup wiekowych przed zakupem produktu szuka opinii w sieci.

Promuj swoją firmę

Influencer marketing dawniej

Na przestrzeni ostatniej dekady, influencer marketing stał się jednym z najbardziej dynamicznie rozwijających się obszarów w dziedzinie reklamy i komunikacji marki. Co więcej, szybko przekształcił się w potężne narzędzie marketingowe, zyskując stale rosnącą popularność. Influencerzy zaczęli budować duże bazy odbiorców w mediach społecznościowych takich jak YouTube i Instagram, gdzie tworzyli treści, które przyciągały tysiące, a nawet miliony obserwujących.

W Polsce influencer marketing zaczął rozwijać się intensywnie po 2015 roku. Firmy zaczęły dostrzegać potencjał w budowaniu relacji z docelowymi grupami odbiorców, działając w zakresie influencer marketingu. W tym okresie tego rodzaju współprace koncentrowały się głównie na pojedynczych kampaniach produktowych.

Obecnie, taka forma reklamy stała się integralnym elementem strategii marketingowych wielu przedsiębiorstw. Wzrost konkurencji na rynku influencerów spowodował, że firmy zaczęły coraz bardziej angażować twórców w długoterminowe kampanie, co pozwala na budowanie trwałych relacji z ich publicznością.

Przeczytaj również:  Jak korzystamy z Internetu i mediów społecznościowych? Raport 2023

Jak wybrać odpowiedniego influencera dla swojej marki?

Wyszukiwanie odpowiednich twórców jest jednym z pierwszych etapów tworzenia kampanii influencer marketingowej. Jeśli chcesz mieć większą pewność, że odniesiesz sukces, warto przejść przez kilka kluczowych kroków w celu zidentyfikowania influencerów, którzy są najbardziej dopasowani do profilu Twojej firmy.

Po pierwsze, warto przeprowadzić gruntowną analizę rynku docelowego oraz celów kampanii. Zrozumienie grupy odbiorców, do której chcesz dotrzeć, ułatwi Ci wybór twórców, z którymi podejmiesz się współpracy. Dla przykładu jeśli sprzedajesz akcesoria do kuchni, warto skontaktować się z influencerami, którzy np. gotują, tworzą przepisy lub dzielą się ciekawostkami ze świata kuchni.

Następnie, warto przyjrzeć się aktywności potencjalnych twórców na różnych platformach społecznościowych. Skupmy się nie tylko na liczbie ich obserwujących, ale także na poziomie zaangażowania ich widzów. Wyższy poziom zaangażowania oznacza bardziej oddaną społeczność, co przekłada się na większy wpływ i skuteczność kampanii.

Ważne jest również dopasowanie wizerunku influencera do naszej marki. Upewnij się, że influencerzy, których wybierzesz, reprezentują wartości, z którymi identyfikuje się Twoja firma. Autentyczność jest kluczem do budowania zaufania i lojalności wśród odbiorców.

Co więcej, musisz pamiętać o przeanalizowaniu tego, jakie wyniki przyniosły poprzednie kampanie, w których dany influencer brał udział. To może być ważny czynnik wpływający na to, czy finalnie zdecydujesz się wyjść z ofertą współpracy.

Kluczem do znalezienia odpowiednich twórców do swojej kampanii jest dokładna analiza, dopasowanie wartości, autentyczność, potwierdzenie ich skuteczności i uwzględnienie zgodności z Twoją marką. Wybierając influencerów w sposób przemyślany, możemy zwiększyć zasięg i efektywność swojej kampanii, osiągając lepsze wyniki i budując trwałe relacje z docelową grupą odbiorców.

Sprawdź, jak wypromować firmę na lokalnym rynku

Jak tworzyć kampanie z influencerami?

Zarządzanie kampanią influencer marketingową zaczyna się od skrupulatnie zdefiniowanych celów. Aby mierzyć wyniki swojej kampanii, trzeba za wczasu wyznaczyć pewne cele, co w perspektywie czasu umożliwi ocenianie efektywności i rezultatów danej reklamy.

Każdy cel powinien być mierzalny i realistyczny. Oznacza to, że wartościowe wskaźniki, takie jak zasięg, zaangażowanie, konwersje, czy generowane przychody, powinny być precyzyjnie określone, aby ułatwić późniejsze śledzenie wyników kampanii.

Warto też podkreślić, że cele mogą się różnić w zależności od rodzaju kampanii i potrzeb marki. Na przykład, jeśli prowadzisz nową firmę, Twoim głównym celem może być zwiększenie świadomości marki i budowanie bazy potencjalnych klientów.

Wyniki kampanii marek dają również jasny sygnał przedsiębiorcom, co się sprawdza, a co nie. Analiza skuteczności różnych kampanii influencer marketingowych pozwoli na identyfikację najlepszych praktyk oraz wyeliminowanie błędów, które zostały popełnione w przeszłości.

Przeczytaj również:  Czy opłaty na YouTube doprowadzą serwis do upadku?

Skuteczna kampania influencer marketingowa wymaga określenia jasnych celów, śledzenia wyników i analizy efektywności. Podjęcie takich działań jest kluczowe dla tworzenia coraz lepszych i skuteczniejszych kampanii.

Ile kosztuje influencer marketing?

Inwestowanie w social media marketing (m.in. we współprace z influencerami) stało się nieodłącznym elementem strategii marketingowych zarówno dla małych przedsiębiorstw, jak i globalnych korporacji. To jeden z powodów, dla których ustalenie dokładnych kosztów związanych z tego typu kampaniami może być wyzwaniem.

Wysokość wynagrodzenia influencerów jest silnie uzależniona od kilku kluczowych czynników, w tym liczby ich obserwujących, poziomu zaangażowania ich publiczności oraz charakterystyki konkretnego projektu. Często to sami twórcy ustalają swoje stawki na podstawie takich mierników, jak cena za tysiąc wyświetleń, kliknięć czy przekierowań klientów na stronę firmy.

Agencja marketingowa, angażowana do zarządzania influencerami, również odgrywa tutaj kluczową rolę. Taka agencja nierzadko jest pośrednikiem w negocjacjach między firmą, a twórcą. Jeśli więc chciałbyś zaprosić do współpracy określonych twórców, wybrana przez Ciebie agencja powinna dostarczyć Ci szczegółowych informacji na temat kosztów związanych z taką współpracą.

Jakie są zalety influencer marketingu?

Jedną z kluczowych zalet influencer marketingu jest precyzyjne docieranie do grupy docelowej. Społeczność zgromadzona wokół danego twórcy to zazwyczaj grupa o podobnych zainteresowaniach, często w podobnym zakresie wiekowym, co pozwala markom docierać do odpowiednich odbiorców.

Kolejnym ważnym atutem skutecznego influencer marketingu jest pozytywny odbiór reklamy. Takie działania promocyjne są odbierane przez ich publiczność w pozytywny sposób i traktowane bardziej jako wpisy tematyczne niż nachalna reklama. Subtelna forma promocji pozwala uniknąć irytacji odbiorców i buduje bardziej pozytywne skojarzenia z marką. Dlatego właśnie jest to szczególnie istotne, aby znaleźć influencerów, których grupa odbiorców może być potencjalnie zainteresowana Twoją usługą lub produktem.

Zdobycie zaufania klientów jest jednym z najważniejszych rezultatów skutecznego influencer marketingu. Fani darzą swoich ulubieńców zaufaniem, a co za tym idzie, są skłonniejsi zaufać marce reprezentowanej przez daną osobę.

Warto podkreślić, że wybierając influencerów do współpracy, kluczowe jest dobieranie ich w zgodzie z wartościami i ideami firmy. Istnieją różne rodzaje influencerów. Należą do nich między innymi celebryci, eksperci branżowi, makroinfluencerzy, mikroinfluencerzy. Jeśli więc chcesz stworzyć kampanię marketingową w mediach społecznościowych, wybierz influencerów, którzy będą pasować do misji Twojej firmy. Dbałość o odpowiedni dobór influencera może mieć kluczowy wpływ na sukces kampanii i zwiększenie efektywności działań marketingowych.

Jak znaleźć influencera, który będzie promować markę?

Dobór odpowiednich twórców jest kluczowym elementem kampanii. Warto zdecydować się na współpracę z kimś, kto będzie godnie i długoplanowo reprezentować twoją markę.

Przeczytaj również:  FaceApp, czyli chwila zabawy, za którą zapłacisz… własną prywatnością?

Na początku warto zrobić research najlepszych twórców, którzy działają w obrębie interesującej cię kategorii i tworzą treści odpowiadające twojej grupie docelowej. Ważne jest, aby współpracować z osobą, która działa w podobnej tematyce. Przykładowo – popularni na Instagramie podróżnicy chętnie zareklamują walizki, ale raczej nie będą wiarygodni, promując ekspres do kawy. Z kolei jego promocją mogą zająć się twórcy tworzący treści kulinarne.

Oprócz treści publikowanych przez influencerów ważne są również social media, w obrębie których działają. Może to być Facebook, Instagram, YouTube czy TikTok – jest w czym wybierać. Przeanalizuj, które medium będzie najlepszym rozwiązaniem i sprawdzi się właśnie wśród twoich odbiorców. Jeśli kierujesz swoje usługi do młodszych osób, dobrym rozwiązaniem będzie TikTok. Z kolei na Instagramie znajdziesz odbiorców w różnym wieku.

Czy to, ile dany influencer ma fanów, ma znaczenie? W przypadku nanoinfluencerów (z zasięgiem 100-1000 odbiorców) będziesz mieć do czynienia z najbardziej jednorodną społecznością. Mogą oni reklamować np. produkty niszowe. Mikroinfluencerzy (z zasięgiem 1000 – 10 000 odbiorców) mają już realny wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów. Działania reklamowe najczęściej prowadzą influencerzy, których zasięgi wynoszą ponad 10 000 odbiorców – współpraca z nimi będzie jednak najdroższa.

Jakie korzyści płyną z Influencer Marketingu?

Influencer marketing opiera się na znanej od lat regule autorytetu, regule rekomendacji a także marce osobistej. Te mechanizmy cały czas są skuteczne – przybierają tylko nowe formy. Rekomendacja osoby, której ufamy, od zawsze miała wpływ na to, co kupujemy.

Potrzeba szukania opinii na temat danej usługi lub produktu wśród znajomych jest szczególnie silna w pokoleniach millenialsów i Z, którzy są aktualnie największymi grupami konsumentów. Jeśli to właśnie twoja grupa odbiorców, nie korzystając z potęgi influencerów, możesz wiele stracić, a współpracując z nimi – zyskać wielu nowych klientów.

W zależności od zakresu współpracy influencer może lokować markę, użyczać swój wizerunek czy tworzyć dedykowany content dla sklepu. Dużym zainteresowaniem cieszą się również konkursy organizowanie wspólnie przez firmę i influencera, haule zakupowe a także recenzje konkretnych produktów.

Twórcy działający w Internecie przyciągają tysiące odbiorców – warto wykorzystać ich wpływ w celu zwiększenia zasięgu kampanii i zbudowania zaufania do marki.

Influencer marketing – dlaczego warto wybrać ten rodzaj promocji?

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (1 vote)

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here