Jak prowadzić konto na LinkedIn? Krótki przewodnik

3
8969

Blog_WeNet_LinkedIn_konto

W dzisiejszym świecie brak profilu na LinkedInie to prawie przestępstwo dla nowoczesnego człowieka. Coraz więcej pracodawców i specjalistów HR poszukuje pracowników w tej sieci społecznościowej. Serwis LinkedIn jest przede wszystkim Twoim wizerunkiem zawodowym, indywidualną wizytówką, która pozwala zaprezentować się przed klientami, przełożonymi, współpracownikami, partnerami biznesowymi, czy w trakcie rekrutacji, jako profesjonalista w swojej dziedzinie. Jednak często spotykanym zjawiskiem, a jednocześnie problemem dla osób zarejestrowanych na LinkedInie, jest niewłaściwe wypełnienie profilu. Nadal wiele osób korzysta z LinkedIna w sposób przeciwny do zamierzonego: nie wypełniają swojego profilu, nie rozszerzają sieci kontaktów, nie dołączają do grup itp. Aby pomóc wszystkim skutecznie zarządzać własnym profilem na LinkedInie, postanowiliśmy napisać krótki przewodnik, dzięki któremu stworzycie efektywny i reprezentatywny profil w kilka minut.

Czym jest LinkedIn?

Na początku wyjaśnijmy – czym jest platforma LinkedIn? LinkedIn – to sieć społecznościowa do wyszukiwania i nawiązania kontaktów biznesowych, która została uruchomiona w dalekim 2003 roku przez Reida Hoffmana. Obecnie platforma posiada ponad 590 miliona zarejestrowanych profili z ponad 200 krajów. Sieć społecznościowa jest dostępna w 24 językach, w tym w języku polskim.

LinkedIn nie jest typową siecią społecznościową, jak Facebook czy Instagram. Jest to biznesowa przestrzeń, w której można znaleźć pracę, umieścić ofertę o pracę, nawiązać relacje biznesowe z partnerami klientami czy specjalistami z branży. Na profilu osobowym można stworzyć swoje CV lub zaprezentować wizytówkę, swoją czy swojej firmy.

Po co wypełniać profil na LinkedInie?

Według statystyk tylko ok. 51% osób zarejestrowanych na LinkedIn posiada w 100% wypełniony profil. Niestety skuteczność niewypełnionego profilu jest bardzo niska, więc te osoby tracą. Algorytm wyszukiwania na platformie LinkedIn działa tak, że profile o najwyższym wskaźniku wydajności są wyświetlane jako pierwsze. Dlatego zalecane jest dokładne wypełnienie profilu. W przeciwnym razie, potencjalni partnerzy czy pracodawcy nie zauważą niewypełnionego profilu. Aby uzyskać maksymalne pozycje w wynikach wyszukiwania na LinkedInie musisz najpierw dodać zdjęcie profilowe, zawrzeć znajomość z co najmniej 50 członkami sieci i wskazać:

  • Obecne stanowisko i miejsce zamieszkania;
  • Doświadczenie zawodowe;
  • Wykształcenie;
  • Umiejętności (co najmniej trzy) i ich potwierdzenia;
  • Osiągnięcia;
  • Doświadczenia wolontaryjne.

 

Podstawowe ustawienia profilu na LinkedIn

Chcesz wyróżnić swój profil na LinkedIn spośród milionów użytkowników? Zapoznaj się z poniższymi wskazówkami, jak prawidłowo wypełnić podstawowe informacje na swoim profilu.

Imię i nazwisko

LinkedIn to sieć społecznościowa dla biznesu, nie ma tu miejsca na pseudonimy typu: „Gwiazda Sprzedaży” czy „Jacuszek Wielki”. Podaj swoje prawdziwe imię i nazwisko.

Stanowisko zawodowe

To najważniejszy element na Twoim profilu. Pole „Stanowisko zawodowe” powinno być krótkie (maksymalnie 100 znaków) i twórcze. Z tego pola musi jasno wynikać, kim jesteś i czym się zajmujesz.

Tytuł, a także opis stanowiska zawodowego, należy napisać z uwzględnieniem optymalizacji pod kątem wyszukiwania. W tytule należy użyć słów kluczowych, na przykład „SEO Copywriter” czy „Projekt Manager”. Dopuszczalne jest również umieszczenie w tytule stanowiska swoich stopni naukowych, na przykład „doktor Nauk Psychologicznych”. W opisie określ zakres swoich działań i obowiązków w taki sposób, aby były one maksymalnie zrozumiale i zauważalne podczas wyszukiwania.

Link do profilu

URL do Twojego profilu powinien być krótki i prosty, aby ludzie mogły łatwo Cię znaleźć. Aby zmienić link do profilu należy kliknąć w przycisk „Ustawienia i prywatność”, po czym w polu „Edytuj swój profil publiczny” wciśnij przycisk „Zmień” i w polu „Edytuj adres URL” po naciśnięciu przycisku edycji, wprowadź swój żądany adres LinkedIn i zatwierdź przyciskiem „Zapisz”. Spersonalizowany adres URL do Twojego profilu powinien zawierać od 5 do 30 znaków.ustawienia_profilu_publicznego_LinkedIn

Na przykład:

Standardowy link: https://www.linkedin.com/pub/maryna-strokova-24747511a

Dobry link: https://www.linkedin.com/in/marynastrokova/

Taki skrócony i spersonalizowany link do profilu dobrze prezentuje się na wizytówce, w stopce e-mailowej czy w CV.

Informacje kontaktowe

Pamiętaj o dodaniu swoich danych kontaktowych: numeru telefonu, adresu e-mail, adres URL swoich profili w innych witrynach internetowych (np. do Twittera, Facebooka, kanału YouTube, osobistego bloga czy strony firmy). Aby to zrobić, na swoim profilu kliknij w pole „Zobacz informacje kontaktowe”.

adres_url_profilu_LinkedIn

Wykształcenie

Wypełnienie tego pola jest najważniejsze dla tych, którzy nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego. Pamiętaj, często specjaliści HR szczególnie są zainteresowani absolwentami specjalistycznych szkół wyższych i uniwersytetów. Profile osób z dodanym wykształceniem wyższym są oglądane siedem razy częściej niż inne. Pamiętaj, aby podać dokładną nazwę uniwersytetu, kierunek studiów, stopień i rok ich ukończenia.

Doświadczenie zawodowe

W tym polu opisz swoje przeszłe i bieżące projekty. Określ dokładnie nazwę firmy i zakres swoich obowiązków. Dodaj swoją lokalizację, opisz swoje doświadczenie na każdym dodanym stanowisku. Jakie korzyści przyniosłeś firmie? Jakie były i są Twoje osiągnięcia na danym stanowisku? Nie nadużywaj wyrażeń górnolotnych i najwyższych ocen. W opisie wykorzystuj mniej przymiotników, zastępuj je aktywnymi czasownikami. Zamiast pisać: „Jestem świetnym marketingowcem”, wymień nagrody, konkretne wyniki swoich kampanii, skuteczność swoich działań w liczbach albo opiniach zadowolonych klientów. Dodaj również linki do swoich projektów, prezentacji, filmów, stron, postów na Blogu czy innych materiałów, które mogą służyć za potwierdzenie Twojej fachowości.

Projekty

Zadbaj o regularną aktualizację projektów, nad którymi miałeś okazję pracować. To dobry sposób, aby pokazać swoje umiejętności i kompetencje. Ok. 66% pracodawców zatrudnia pracowników na podstawie ich wcześniejszych projektów i doświadczenia w pracy. Jeżeli posiadasz, umieść linki do projektów, w których uczestniczyłeś.

Umiejętności i potwierdzenia

Dodaj co najmniej trzy swoje umiejętności. Najpierw określ swoje umiejętności w profilu, np. Zarządzanie, Google Ads, Photoshop, a następnie poproś swoich znajomych o potwierdzenie tych umiejętności.

Zainteresowania

Zacznij obserwować grupy tematyczne i strony firmowe, aby być na bieżąco z rozwojem branży, na której się specjalizujesz, sprawdzać zachowanie swojej konkurencji albo nawiązywać cenne relacje z innymi użytkownikami.  W grupach możesz zadawać pytania, udzielać porad i wskazówek lub rozmawiać z kolegami z branży. Grupa może być zamknięta albo otwarta. W przypadku grup zamkniętych musisz złożyć wniosek na dołączenie i uzyskać zgodę od administratora.

Duże firmy i korporacje, w tym międzynarodowe, mają swoje strony na LinkedInie. Strona nie jest tym samym, co grupa. Strony firmowe stwarza się nie w celu promocji marki. Na takiej stronie pracownik może dowiadywać się o nowościach firmy, aktualnych ofertach pracy, czy w celu znalezienia obecnych lub byłych pracowników.

Zdjęcie profilowe

Szczególną uwagę zwróć na wybór zdjęcia profilowego. Dodaj do swojego profilu wysokiej jakości zdjęcie o odpowiednim rozmiarze. Grafika w tle (cover photo) na LinkedInie powinna mieć rozdzielczość 1400 x 425 pikseli, w formacie JPEG, GIF albo najlepiej PNG. Waga zdjęcia nie powinna być większa niż 4 MB. Optymalny awatar na Twoim profilu powinien mieć wymiary 400 x 400 pikseli albo minimum 200 x 200 pikseli. , co dla cover photo, a waga zdjęcia profilowego nie powinna przekroczyć 10 MB.

Jeżeli jesteś albo planujesz stać się administratorem grupy albo strony firmowej na LinkedInie, odwiedź centrum pomocy by zapoznać się z zalecanymi ustawieniami i sugestiami dotyczącymi wykorzystywania zdjęć oraz logo.LinkedIn_inforgrafika

Sieć kontaktów

Jak w każdej sieci społecznościowej najważniejsze są kontakty. Aby profil był skuteczny, dodaj co najmniej 50 kontaktów do swojej sieci. W przeciwnym razie trudno będzie zarządzać komunikacją. Jak uzupełnić swoją sieć kontaktów? Najpierw dodaj swoich znajomych ze swojej książki adresowej i jednocześnie wyślij zaproszenia do tych, którzy naprawdę mogą Ci się przydać w pracy czy w biznesie.

Jak importować kontakty w LinkedInie? W górnym menu wciśnij „Moja sieć” po czym wciśnij „Kontynuuj” albo „Więcej opcji” aby skorzystać z sieci kontaktów na innej platformie. Ta funkcja umożliwia tworzenie kopii zapasowych sieci kontaktów w celu ochrony i bezpieczeństwa połączeń biznesowych.

Dodatkowo możesz użyć zwykłego wyszukiwania. Rozszerzona wersja wyszukiwania na LinkedInie umożliwia znalezienie nie tylko Twoich bliskich znajomych, ale także bliskich znajomych Twoich znajomych i tak aż do trzeciego kręgu.

Kiedy pojawią się w Twojej sieci pierwsze kontakty, system wygeneruje Ci listę potencjalnych znajomych. W zakładce „Moja sieć” z prawej strony znajdziesz listę osób, które możesz znać, według Twojej lokalizacji, miejsca pracy czy studiów. Te rekomendacje pojawiają się na podstawie danych Twojego profilu.

Rekomendacje

Rekomendacja to recenzja od Twoich przeszłych czy obecnych współpracowników, partnerów i klientów o Tobie i wynikach Twojej pracy. Im więcej rekomendacji, tym wyższy poziom zaufania do danych określonych w profilu na LinkedIn.

rekomendacje_na_LinkedIn LinkedIn_Blog

Jak prawidłowo poprosić innych o rekomendacje przeczytaj w centrum pomocy na LinkedIn. Postaraj się uzyskać co najmniej dwie rekomendacje o swojej pracy. Kiedy ktoś poprosi Cię o napisanie rekomendacji, wskaż, jak dobrze znasz osobę i podaj konkretne przykłady, które pokazują jego mocne strony. Pamiętaj o wzajemnym szacunku. Jeśli ktoś potwierdził twoje umiejętności, czy napisał dobrą rekomendację o Tobie, nie zapomnij podziękować w odpowiedzi.

Bezpieczeństwo profilu

Aby korzystać z możliwości LinkedIn w stu procentach, Twój profil musi być publicznie dostępny, czyli widoczny dla potencjalnych klientów i partnerów. Profil publiczny jest tworzony automatycznie po zarejestrowaniu się w serwisie LinkedIn i jest publikowany w katalogu użytkownika. Google i inne wyszukiwarki sprawdzają katalog LinkedIn, aby profile publiczne można było łatwo znaleźć w sieci. Można jednak zmienić indywidualne ustawienia prywatności. Na przykład ukryć wyświetlenie profilu na innych witrynach internetowych, bieżący status czy inne parametry i dane osobowe od niezarejestrowanych użytkowników. W menu „Ustawienia prywatności” dopasujesz profil do swoich celów i potrzeb, na przykład określisz, kto zobaczy listę Twoich kontaktów, zdjęcie itd.

 Dodatkowe aktywności, związane z LinkedIn

  • Tworzenie i publikacja postów. To świetny sposób, aby przedstawić swoją wiedzę zawodową i zaprezentować się jako specjalista w swojej dziedzinie.
  • Wprowadzenie autocenzury. Nie pisz i nie publikuj na LinkedInie, tego, czego nie powiedziałabyś głośno w wywiadzie.
  • Aktualizacja danych. Regularnie aktualizuj informacje osobowe. Użytkownicy, regularnie aktualizujący profile na LinkedInie, częściej otrzymują oferty współpracy.
  • Przycisk LinkedIn na stronie i blogu. Zainstaluj przycisk LinkedIn na swoim blogu lub na swojej witrynie, aby subskrybenci i czytelnicy mogli udostępniać Twoje posty na swoim profilu LinkedIn.
  • Link do profilu. Umieść link do swojego profilu na LinkedIn wszędzie, gdzie jest to możliwe: w stopce e-mail, w CV, w sieciach społecznościowych, takich jak: Facebook, YouTube, Twitter, Instagram itd.

 

Artykuł powstał przy współpracy z Katarzyną Bogucką.

3 KOMENTARZE

  1. Hej!
    Skąd informacja na temat „Profile osób z dodanym wykształceniem wyższym są oglądane siedem razy częściej niż inne.” czy są to dane z jakichś badań?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here