Wszyscy chcą być jak TikTok, czyli jak chińska aplikacja zmienia media społecznościowe?

0
540

wszyscy_chca_byc_jak_TikTok

TikTok to platforma, która w ekspresowym tempie zdobyła niezwykłą popularność. Błyskawicznie rosnąca liczba użytkowników sprawiła, że od 2020 roku aplikacja stała się głównym obiektem zainteresowania wielu marek i marketerów. Nic więc dziwnego, że poza ogromnym wpływem na branżę muzyczną (to właśnie tutaj powstają nowe trendy i utwory podbijające listy przebojów) coraz częściej możemy zauważyć oddziaływanie serwisu na inne portale społecznościowe. Sprawdź, jakie funkcje chińskiej aplikacji możesz znaleźć na Instagramie, Facebooku czy YouTube. Przekonaj się, jak TikTok zmienia Social Media.

Era TikToka – co stoi za popularnością chińskiej aplikacji?

Jeszcze kilka lat temu, gdy platforma dopiero trafiała na rynek, trudno było ją sobie wyobrazić jako miejsce, w którym warto szukać odbiorców produktów czy usług swojej marki. Dziś, kiedy baza użytkowników wyraźnie eksplodowała, a TikTok drugi rok z rzędu był najchętniej pobieraną aplikacją mobilną (wyprzedził m.in. Facebooka czy Instagrama[1]), to portal stał się dla przedsiębiorców narzędziem do promocji biznesu.

Platforma szybko odniosła sukces i na ten moment wciąż zyskuje na popularności. Już teraz widzimy, że wpłynęła na sposób, w jaki komunikują się miliony ludzi na świecie. Poza tym okazała się doskonałym kanałem reklamowym – aż 70% użytkowników jest skłonnych do zakupu towaru widzianego na TikToku (według danych TERRITORY Influence). To niezwykła szansa dla małych i średnich biznesów oraz sprzedawców – to właśnie tutaj można skutecznie promować stronę WWW, sklep internetowy czy ofertę.

Według prognoz – to dopiero początek ery TikToka. Aplikacja ma już ponad miliard aktywnych użytkowników, a aż 90% z nich korzysta z platformy codziennie[2]. Imponująca jest więc nie tylko liczba odbiorców, ale przede wszystkim ich zaangażowanie. Według głównego ekonomisty Bloomberga Jona Erlichmana internauci spędzają jedną godzinę i 28 minut każdego dnia na przeglądaniu tego rodzaju krótkich materiałów wideo.

Co ważne, bardzo optymistyczne są również prognozy dotyczące przyszłości aplikacji. Zgodnie z przewidywaniami specjalistów z Insider Intelligence przychody z reklam na TikToku w bieżącym roku wzrosną trzykrotnie w stosunku do 2021 r. i sięgną ponad 11 miliardów dolarów. To zaś sprawi, że przekroczą łączną sprzedaż Twittera i Snapchata – czyli dwóch konkurentów chińskiej aplikacji[3]. Jak widać, wśród internautów największym zainteresowaniem cieszą się dziś krótkie treści wideo i coraz więcej serwisów społecznościowych próbuje to wykorzystać.

Jak TikTok zmienia media społecznościowe? Porównanie popularnych Social Mediów

Ogromny potencjał TikToka sprawia, że aplikacja z roku na rok zyskuje na popularności. A do tego staje się coraz bardziej konkurencyjna – w tym momencie okazuje się najszybciej rosnącą platformą Social Mediów. Tak dynamiczny rozwój portalu należącego do firmy ByteDance może zagrozić wszystkim w branży – od Mety, przez Snapchata, aż po YouTube’a.

Przeczytaj również:  Statystyki Facebook Watch w 2019 roku i wejście serwisu na rynek Europejski

W serwisie królują krótkie filmy, które są kręcone i wyświetlane w pozycji pionowej. Wideo można wzbogacać o napisy, filtry, naklejki czy podkłady muzyczne. Takie treści dużo bardziej angażują odbiorców niż statyczne obrazy. Ponadto na platformie pojawia się coraz więcej wartościowych treści, które są łatwe oraz przyjemne w odbiorze. A to przyciąga nie tylko młodych odbiorców.

Nic więc dziwnego, że rynkowi potentaci – Facebook, Instagram czy YouTube – coraz mocniej zmieniają swoje aplikacje, aby stały się podobne do swojego stosunkowo nowego konkurenta. W popularnych serwisach społecznościowych pojawiły się lub planowane są nowe funkcje, które znamy już z chińskiej platformy. Przekonajmy się więc, jak TikTok wpłynął na inne Social Media.

1. Instagram zmienia się w TikToka

Pamiętasz czasy, gdy Instagram służył przede wszystkim do publikowania zdjęć w charakterystycznym kwadratowym formacie? Dziś aplikacja znacząco odeszła od swoich pierwotnych założeń i coraz bardziej upodabnia się do TikToka. Jakie funkcje z chińskiej aplikacji zaczerpnęła Meta?

  • Reels – już jakiś czas temu na Instagramie pojawiły się rolki, czyli krótkie filmy angażujące społeczność. Do złudzenia przypominają one materiały znane do tamtej chwili z TikToka. Warto podkreślić, że również sam układ imituje, to co znane z chińskiej aplikacji. Reels zajęły centralne miejsce na dolnej belce ze skrótami, gdzie wcześniej można było znaleźć przycisk „Utwórz”.
  • Tryb pełnoekranowy – choć jest to nadal funkcja w fazie testów, to już teraz wiemy, że znacząco przypomina styl spopularyzowany przez aplikację TikTok. Otóż zdjęcia będą prezentowane w formie pełnoekranowej. Nowy rodzaj postów ma być dodatkowo promowany przez Instagrama, co oznacza, że algorytmy serwisu będą je polecać nowym użytkownikom.

W ostatnim czasie głównym celem firmy Meta stała się rywalizacja z coraz bardziej popularnym wśród użytkowników TikTokiem. Nie dziwi więc, że opisane funkcje to dopiero początek „kopiowania”. Z kolejnych rozwiązań dodanych do Reels – zamiany tekstu na mowę i efektów głosowych – możemy korzystać już teraz. Trudno jednak na tę chwilę ocenić skuteczność wprowadzanych zmian.

Reels_na_Instagramiefeed_TikToka

Instagram Reels kontra feed TikToka – profil marki WeNet

2. TikTok a YouTube

Do 2024 roku TikTok ma dogonić YouTube’a pod względem przychodów reklamowych – tak wynika z przywoływanych już prognoz Insider Intelligence. Niezwykła popularność chińskiej aplikacji sprawiła, że dotychczasowy lider wśród portali związanych z materiałami wideo musiał dostosować się do trendu z krótkimi treściami. Tak powstała funkcja YouTube Shorts.

Przeczytaj również:  10 trendów w Social Media na rok 2020 – cz. 2

Sekcja ta została stworzona w lipcu 2021 roku. Od tego czasu na platformie YouTube można nagrywać i oglądać pionowe filmy, które trwają maksymalnie 60 sekund. Taka lekka forma klipów ma na celu zwiększenie zaangażowanie widzów. Twórcy zainteresowali się formatem znanym z TikToka, co potwierdzają liczby – już nawet 12% wszystkich materiałów na platformie Google w 2021 r. stanowiły filmy trwające do minuty (jak podaje Conviva).

Ale to jeszcze nie wszystko! Nie tak dawno na YouTube pojawiła się nowa – doskonale znana użytkownikom TikToka – funkcja, która dotyczy sposobu informowania o transmisji na żywo. Od teraz, gdy na danym kanale prowadzony jest live stream, wokół zdjęcia profilowego twórcy pojawia się czerwona otoczka z komunikatem „Na żywo”. Wszystko po to, aby ułatwić internautom znajdowanie aktualnie nadawanych treści podczas przeglądania aplikacji.

Zainspirowane funkcjami TikToka zmiany, na ten moment na niewiele się zdały. Według raportu App Annie, użytkownicy chińskiej aplikacji wciąż spędzają więcej czasu na oglądaniu treści niż internauci korzystający z YouTube’a.

3. Facebook kopiuje od TikToka

Skoro mówimy już o firmie Meta, to czas przeanalizować, jak popularność TikToka i krótkich formatów wideo wpłynęła na Facebooka. Obie platformy są ze sobą chętnie i często porównywane – mimo że można zauważyć niezwykle istotne różnice między serwisami. Najważniejszą ma być fakt, że według prezesa chińskiej aplikacji nie jest ona siecią społecznościową, a jedynie platformą rozrywkową.

Niezwykła popularność Facebooka to zasługa m.in. kolejnych funkcjonalności oraz nieustannej pracy nad komfortem korzystania z aplikacji. Inspiracją dla nowych rozwiązań nierzadko stanowiły opcje stosowane na innych portalach. Obecnie Meta czerpie najwięcej z TikToka, kopiując takie funkcje jak np. Rolki, czyli krótkie klipy z muzyką i innymi efektami, które pojawiły się wcześniej na Instagramie.

Jednak to jeszcze nie koniec. Według nieoficjalnych informacji Meta ma w planach priorytetyzować posty, które mogą pobudzić zaangażowanie, kosztem publikacji z kont, które użytkownicy faktycznie śledzą – tak jak robi to od zawsze TikTok. Poza tym zapowiadane jest ponowne połączenie Facebooka i Messengera – w celu skopiowania funkcji przesyłania wiadomości w chińskiej aplikacji.

Przeczytaj również:  Założyciel, Administrator czy Lider konwersacji? Facebook oznacza członków grup

Jak widzisz, niezwykłe zainteresowanie użytkowników sieci TikTokiem znacznie wpłynęła na pozostałe Social Media. Kopiowania funkcji chińskiej aplikacji nie ustrzegli się zarówno potentaci branży, jak i inne serwisy np. Snapchat. Na tę chwilę trudno określić skuteczność zmian, ponieważ największą siłą nowej siły w Social Mediach nie są kolejne funkcjonalności, a przede wszystkim algorytm.

Jak wykorzystać TikToka w biznesie?

Prowadzisz własną działalność i chcesz przenieść biznes do Internetu? To świetnie! Projektowanie strony internetowej lub budowa e-commerce to dopiero podstawa. Aby pozyskiwać klientów, należy zadbać przy tym o promocję firmy w sieci. Możesz wykorzystać w tym celu różne media społecznościowe.

Choć potencjałem marketingowym charakteryzuje się większość popularnych kanałów, to efekty działań w Social Mediach zależą od branży, zasobów czy Twoich oczekiwań.

Zwykle postawę komunikacji stanowi Facebook, czyli obok strony WWW wizytówka firmy. Obecnie największy potencjał wykazują Instagram i przede wszystkim TikTok. Według raportu OpenMobi większość badanych ogląda pojawiające się w chińskiej aplikacji reklamy, które ocenia jako mniej inwazyjne niż na innych platformach. Potencjał sprzedażowy potwierdza fakt, że już 1/3 respondentów kupiła coś za sprawą takiej kampanii w serwisie.

Wraz z możliwościami pojawiają się jednak również wyzwania. Dlatego warto powierzyć promocję firmy w mediach społecznościowych specjalistom. Nawiąż więc współpracę z zespołem doradców internetowych WeNet – tutaj zrozumieją Twój biznes, pomogą Ci go rozwinąć, podzielą się swoją wiedzą oraz przygotują i wdrożą nowoczesne rozwiązania, dzięki którym wypromujesz swoją działalność w Internecie.

Wejdź na WeNet.pl i wybierz pakiet skrojony na miarę. Dzięki niemu zdobędziesz rozpoznawalność, zbudujesz pozytywny wizerunek, dotrzesz do zainteresowanych Twoją ofertą osób i zadbasz o relacje z klientami.

Promuj swoją firmę

A jeśli szukasz więcej marketingowej wiedzy, to przeczytaj również, jakie możliwości dla biznesu daje TikTok.

Sprawdź również: Jak prowadzić firmowe konto na Instagramie w 2022 roku?

Źródła:

[1] https://blog.apptopia.com/worldwide-and-us-download-leaders-2021

[2] https://www.business2community.com/branding/how-to-build-and-measure-brand-awareness-02453110

[3] https://www.reuters.com/technology/tiktoks-ad-revenue-surpass-twitter-snapchat-combined-2022-report-2022-04-11/

Nowe wezwanie do działania
5/5 - (2 votes)
UDOSTĘPNIJ
Poprzedni artykułJakość treści ma znaczenie! Główna aktualizacja algorytmu Google z maja
Następny artykułRanking stron internetowych – maj 2022

Nasz ekspert:

Karolina Roksela
Absolwentka studiów na kierunku Dziennikarstwo i medioznawstwo. Dołączyła do WeNet w 2021 roku. Specjalistka ds. Contentu, która w swojej pracy stara się dostarczać użytkownikom wartościowe treści internetowe. Dzięki śledzeniu najnowszych trendów oraz ciągłym doskonaleniu się może skutecznie angażować społeczność marki na Facebooku i Instagramie. W swojej pracy korzysta również z zaawansowanych narzędzi oraz nowinek technologicznych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here