Jak dobrać szatę graficzną strony internetowej?

0
834

szata graficzna

Ogólne pierwsze wrażenie po wejściu na stronę to jeden z tych elementów, które decydują o pozostaniu na niej odwiedzających. Dziś internauci taką decyzję podejmują w kilka sekund  – tyle im wystarczy, by przeskanować wzrokiem witrynę i zdecydować, czy dalej chcą na niej szukać informacji. Błędem na stronach firm jest zignorowanie znaczenia szaty graficznej strony i kolorystyki, a to one w dużej mierze właśnie to pierwsze wrażenie tworzą.

Jakie są najczęstsze błędy podczas tworzenia szaty graficznej?

Najczęściej spotyka się złe dobranie kolorów zastosowanych w projekcie czy szerzej – zaprojektowanie całej stylistyki strony w sposób nieciekawy, przestarzały lub wręcz gwarantujący odwiedzającym dyskomfort. Jeśli strona została wykonana przy pomocy nieaktualnych technologii, to nie tylko może mieć problemy z wczytywaniem się, ale też będzie odstręczać użytkowników. Działa tu prosty mechanizm: nowoczesna strona internetowa to nowoczesna firma. Trendy w projektowaniu stron, które były aktualne jeszcze kilka lat temu, dziś większości internautów będą się negatywnie kojarzyć, bo kilka lat przy obecnym rozwoju technologii cyfrowych to dla postronnego obserwatora w zasadzie  inna epoka.

Jak dobrać kolorystykę do strony internetowej?

Dobór kolorystyki na stronie firmowej należy przeprowadzać tak, by: móc zakomunikować odbiorcy określone wartości wyznawane przez konkretny biznes, podpowiedzieć skojarzenia związane z budowaniem wizerunku firmy (branding) i jednocześnie dopasować komunikat do grupy docelowej danego przedsiębiorstwa. Błędem w tej materii jest zatem:

  • zastosowanie zbyt bogatej palety kolorów,
  • brak jednego koloru przewodniego (powiązanego zwykle z kolorem dominującym na identyfikacji wizualnej w innych materiałach firmowych przedsiębiorstwa),
  • zbytnie nasycenie barw w witrynie powodujące odwracanie uwagi internautów od tego, co najistotniejsze – informacji,
  • złe połączenie kolorów przewodniego i uzupełniających, powodujące brak poczucia harmonii u odbiorcy,
  • zastosowanie kolorystyki w zbyt wielu miejscach lub ich wykorzystanie w niewłaściwych obszarach, co wprowadza dezorientację i zaburza zdolność internautów do nawigacji po stronie.
Przeczytaj również:  Era RODO – świat danych nie będzie już taki sam

Zbudujemy Ci stronę, która sprzedaje. Sprawdź jak>>

Co sygnalizują poszczególne kolory na stronie WWW?

Przy wybieraniu kolorystyki do witryny nieco uwagi należy też poświęcić brandingowi i skojarzeniom, jakie dane kolory będą wywoływać u odbiorców. Kolory wpływają nie tylko na określone wrażenia odnośnie firmy, ale wywołują również reakcje, dlatego chętnie są wykorzystywane w reklamie i działaniach marketingowych.

Czerwony :

może symbolizować ogień, krew, zagrożenie i ogólnie emocje. Przyspiesza czas reakcji, kojarzy się z dynamiką, energią, ale i miłością i innymi emocjami, siłą. Jest wykorzystywany do stymulacji do podjęcia decyzji, stąd też na stronach przyciski CTA często są koloru czerwonego. Złe wykorzystanie czerwonego, szczególnie w detalach i przyciskach może spowodować mylne wrażenie użytkownika, że dany element jest ważny, trzeba więc na niego zwrócić uwagę. Popularne i kojarzące się z tym kolorem strony to m.in. strona korporacyjna Coca Coli.

Niebieski:

szczególnie ciemny, jest często stosowany jako tło przy sprzedaży online, poprawia ekspozycję towarów. Postrzegany jest jako budujący zaufanie, lojalność, mądrość, wiedzę i prawdę, dlatego jest chętnie wybierany również przez polityków. Należy do kolorów zimnych, nie pobudza do działania. Chętnie wykorzystują go branże związane z technologią, innowacyjnością, finansami, bezpieczeństwem, ale też wodą i zdrowiem. Najlepszy przykład – portal społecznościowy Facebook.

Przeczytaj również:  Jakiego błędu nie możesz popełnić w Internecie, czyli co oznacza błąd 404?

Żółty:

jest kolorem podstawowym (tak jak czerwony i niebieski), pierwsze skojarzenia z nim związane to słońce, ciepło, pozytywne emocje i radość oraz alarm. Dobrą praktyką jest wykorzystanie tego koloru do zwracania uwagi (np. na przyciskach CTA, szczególnie w kontraście do ciemnego tła) lub przy prezentacji produktów dziecięcych. Warto jednak dobrze rozważyć jaki odcień zastosować, żeby nie użyć nazbyt jaskrawego gradientu. Błędem jest wykorzystanie żółtego jako głównego koloru do ekspozycji produktów i usług o charakterze prestiżowym czy luksusowym – kojarzy się on bowiem również z lekkością. Doskonale wykorzystany żółty możemy obejrzeć na stronie korporacyjnej McDonalds.

Pomarańczowy:

jest kolorem pochodnym, powstałym przez kompilację czerwieni i żółci. Jest to jeden z kolorów ciepłych, odpowiadających za skupienie i pobudzenie do działania. Jest równie często wykorzystywany do guzików CTA , co żółty – chętnie wykorzystują go sklepy internetowe i przedsiębiorstwa związane z e-commerce, bo jest angażujący. Chętnie sięga po niego branża spożywcza – kojarzy się z apetytem, który pobudza. Dla sprawdzenia jak działa, warto odwiedzić stronę internetową firmy telekomunikacyjnej Orange.

Zielony:

należy do kolorów pochodnych, kojarzy się z naturą, środowiskiem, ekologią, płodnością i świeżością. Symbolizuje również pokój i bezpieczeństwo – nie przypadkiem kolor zielony jest sygnałem “jedź” w drogowej sygnalizacji świetlnej. Zielony jest też kolorem wywołującym uspokojenie, kojarzy się z odprężeniem i relaksem. Chętnie jest wykorzystywany przez branże związane z medycyną i farmaceutyką oraz producentów nawiązujących do ekologii. Dobrze wykorzystany kolor zielony znajdziemy na stronie Heineken.

Przeczytaj również:  Przycisk CTA - 7 wskazówek jak powinno wyglądać skuteczne Call To Action na stronie WWW

Czarny:

Czarny, choć być może przywołuje na myśl smutek, żałobę i śmierć, to jednak o wiele bardziej kojarzy się z elegancją, klasyką, luksusem, wytwornością, stałością, wysokim standardem, respektem, powagą, ale też i mocą. Kolor ten (i jego odcienie w postaci szarości) stanowi doskonałe tło do ekspozycji zdjęć oraz uwypuklenia innych kolorów. Zestawiony z ciepłymi, intensywnymi barwami (czerwony, żółty, pomarańczowy) może nadać stronie lub eksponowanym na niej produktom wrażenie agresywności, powinien więc być dozowany z umiarem. Na przykład tak, jak robi to gigant modowy Chanel.

Biały:

Podobnie ma się rzecz z tym kolorem. Jest on chętnie wybierany przez wielu producentów, jako podstawowy kolor ich wyrobów. Wygląda dostojnie, elegancko i robi efektowne wrażenie, a nie jest krzykliwy. Kojarzyć się może z dobrze rozumianą prostotą, wręcz minimalizmem, ponadto niewinnością, spokojem, czystością czy higienicznością. Najczęściej znajduje zastosowanie w branżach związanych z innowacyjnością i nowymi technologiami, ekologią i medycyną. Flagowy przykład wykorzystania gustownej i stonowanej bieli reprezentują produkty firmy Apple.

Nowe wezwanie do działania
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here