Co to jest subdomena i kiedy warto ją założyć?

0
42

Co_to_jest_subdomena_i_kiedy_warto_ja_zalozyc

Przeglądając strony internetowe, pewnie zwróciłeś/zwróciłaś uwagę, że adres zmienia się, gdy przechodzisz na kolejne podstrony. Czasami wyświetla się prosty adres URL jak np. WeNet.pl, ale niekiedy pojawia się słowo dodane przed nazwą główną, np. blog.WeNet.pl.  W tym przypadku słowo „blog” informuje, że mamy do czynienia z subdomeną. Czym jest subdomena i kiedy warto ją założyć – tego dowiesz się z tego wpisu.

Co to jest subdomena?

Subdomena służy do oddzielenia od siebie dwóch stron internetowych. Tworzy się nią po to, żeby np. uporządkować treści w obrębie danej witrynie. Najczęściej jest to wyróżnienie bloga, sklepu internetowego czy aplikacji od strony głównej.

Subdomena składa się z trzech części:

  • rozszerzenie – czyli końcówka domeny – np. .pl, .com lub inne,
  • nazwa główna – czyli najczęściej nazwa firmy – twoja-firma.pl,
  • subdomena – nazwa znajdująca się przed nazwą główną strony WWW – blog.twoja-firma.pl.

Wiele stron internetowych korzysta z subdomen, żeby wyróżnić poszczególne obszary swojej działalności. Na przykład YouTube stworzył subdomenę dla swojej aplikacji Music:

YouTube_Music_Blog_wenet

Źródło: YouTube Music

Czym różni się subdomena od podstrony?

Często subdomena mylona jest z podstroną. Jednak już na pierwszy rzut oka, zerkając na adres w pasku przeglądarki, można je odróżnić. Zobacz:

  • Przykład subdomeny:

blog.WeNet.pl

  • Przykład adresu podstrony:

WeNet.pl/baza-wiedzy

Jak widzisz, nazwa subdomeny zawsze występuje przed nazwą główną, a nazwa podstrony po nazwie głównej, za ukośnikiem.

Ponadto – co kluczowe dla SEO – adres podstrony informuje roboty indeksujące, że mają do czynienia z częścią danej witryny. Subdomena natomiast jest traktowana przez Google jako byt niezależny od strony głównej.

Strona_internetowa

Kiedy warto założyć subdomenę?

Nie ma wątpliwości, że znacznie częściej spotykamy się z podstronami niż z subdomenami. Dlatego kolejne pytanie brzmi: kiedy warto stworzyć subdomenę?

Istnieją 3 najczęściej spotykane powody:

  • chęć oddzielenia witryny od strony głównej,
  • chęć poprawy organizacji na stronie WWW,
  • chęć podzielenia witryny według języków.

Jednym z najczęstszych powodów tworzenia subdomeny jest chęć oddzielenia adresu od strony głównej. Robi się to dlatego, że często strona główna ma inne cele niż – dajmy na to – sklep internetowy. Na stronie głównej chcesz informować o aktualnościach związanych z Twoją działalnością, e-sklep natomiast jest ukierunkowany konkretnie na sprzedaż.

Przypadek drugi. Przeglądając rozbudowaną stronę internetową, użytkownik może mieć problem ze znalezieniem interesujących go treści. W takich przypadkach subdomena służy do uporządkowania informacji i stworzenia osobnego, niezależnego adresu na zbiór materiałów dotyczących odrębnego tematu.

Przedsiębiorcy, którzy działają w więcej niż jednym kraju, tworzą strony w różnych wersjach językowych. Wówczas również warto skorzystać z subdomeny, żeby nie mieszać treści w różnych językach pod jednym adresem. Wówczas algorytmy wyszukiwarek skupiają się na jednym języku, co niewątpliwe ułatwia indeksacje.

Kiedy unikać tworzenia subdomen?  

Jeśli chcesz tworzyć spójny przekaz swojej marki i publikować materiały dotyczące Twojej firmy w jednym miejscu, raczej unikaj subdomen, które służą rozpraszaniu i dzieleniu treści. Może to powodować osłabienie działań SEO, a co za tym idzie – słabsze pozycje w wynikach wyszukiwania.

Tworzenie subdomen jest wówczas słuszne, gdy wybierasz inną strategię dla prowadzenia strony głównej i inną do prowadzenia subdomeny – np. ze względu na różne cele marketingowe, działania SEO czy komunikację w różnych językach (pisaliśmy o tym nieco wyżej).

Czym jest subdomena – podsumowanie

Tworzenie subdomen może okazać się przydatne, ale tylko w niektórych przypadkach.

Dlatego teraz zastanów się, czy subodmena jest Ci naprawdę potrzebna, a jeśli tak, to z jakich powodów: chcesz oddzielić jakieś treści od strony głównej, uporządkować materiały na zbyt rozbudowanej stronie, a może stworzyć subdomenę dla treści w innym języku?

Pamiętaj jednak, że w walce o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania liczą się przede wszystkim takie elementy jak: optymalizacja treści, linki zewnętrzne oraz optymalizacja techniczna witryny. Tylko z takimi atrybutami można liczyć na dobre wyniki SEO.

 

Sprawdź również, gdzie kupić domenę i jak wybrać hosting.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here