Gdzie i jak promować webinary, by odbiorcy chcieli Cię oglądać? 7 skutecznych sposobów

0
81

Webinar_Blog_wenet

Choć znane są nie od dziś, to w czasach, gdy wielu z nas musiało przejść na pracę hybrydową lub zdalną, zyskały na znaczeniu i popularności. Nic więc dziwnego, że w momencie przyśpieszonej transformacji cyfrowej webinary stały się jednym z dominujących formatów. Marki cenią sobie ten sposób komunikacji z odbiorcami, który niejako zastąpił eventy stacjonarne oraz spotkania 1:1. Zastanawiasz się, jak zgromadzić liczną publiczność, która weźmie udział w seminarium online? Poznaj więc skuteczne sposoby na promocję webinarium.  

Co to jest webinar? Definicja

W ostatnich latach stały się nieodłącznym narzędziem nie tylko standardowych użytkowników Internetu, ale przede wszystkim sprzedawców, marketerów czy specjalistów SEO. Na wzrost popularności tej formy komunikacji online miało wpływ przede wszystkim przejście na pracę oraz edukację zdalną. Webinary – bo o nich mowa – chce jeszcze w tym roku zorganizować nawet 85% ankietowanych firm, jak wynika z raportu „State of Webinars 2022”.[1]

Co ważne, prawie 87% respondentów badania platformy LiveWebinar deklaruje, że będzie brać udział w tego typu wydarzeniach w najbliższych miesiącach. To ogromna szansa dla firm działających w sieci. Zanim jednak przejdziemy do omówienia korzyści, warto wyjaśnić, czym właściwie jest webinar.  Pojęcie to łączy w sobie dwa angielskie słowa: „web” (sieć) oraz „seminar” (seminarium).

W ten sposób określa się różnego rodzaju spotkania online, w trakcie których prowadzący (jeden lub wielu) przedstawia określony temat zgromadzonym na wydarzeniu odbiorcom (kursantom, klientom, subskrybentom czy dowolnej publiczności). Ta forma szkolenia internetowego nazywana jest również konferencją, transmisją czy seminarium.

Zastanawiasz się, jak zrobić webinar? Przepis na sukces stanowią spotkania online prowadzone w interesujący sposób, przekazujące pigułkę nieoczywistej wiedzy i dopasowane terminowo do grupy docelowej. Zrealizujesz je z wykorzystaniem technologii webcast, dzięki której możesz transmitować na żywo. Wystarczy, że znajdziesz ciekawy dla słuchaczy temat, zaplanujesz treść szkolenia, przygotujesz wzbogacającą Twoją wypowiedź prezentację i wypromujesz konferencję w sieci.

Dlaczego warto robić webinary? Komu i kiedy się to opłaca?

Wiesz już całkiem sporo o webinariach. Zanim jednak przejdziemy, do tego, jak możesz promować tego rodzaju szkolenia, to warto zastanowić się, czy to w ogóle się opłaca.

Od razu warto zaznaczyć, że o wyborze przez użytkownika danego webinaru decyduje przede wszystkim jego temat. Słuchacze korzystają ze szkoleń, aby się rozwijać i pozyskiwać informacje, które pomogą im prowadzić biznes. A dlaczego marki sięgają po tę formę marketingu treści? W szczególności po to, aby:

  • przekazać wiedzę ekspercką i zbudować autorytet,
  • zaprezentować produkty i usługi dostępne w ofercie,
  • poinformować o nowościach, zmianach czy ulepszeniach,
  • odpowiedzieć na pojawiające się ze strony klientów pytania,
  • edukować odbiorców i wyjaśniać techniczne zagadnienia,
  • promować działania firmy w zakresie CSR (społecznej odpowiedzialności biznesu).

Badanie Meaningful Brands 2021 udowadnia, że konsumenci oczekują obecnie osobistego kontaktu z markami[2]. Ponadto mogą zapłacić więcej za usługę czy produkt, jeśli firma jest dla nich wiarygodna. Wiarygodność zaś można zbudować poprzez webinary, które, poza tym umacniają również Twoją pozycję eksperta w branży, poszerzają bazę klientów i pozwalają wejść w interakcję ze słuchaczami.

Sklep_internetowy

Jak promować webinary? Skuteczna reklama na 7 sposobów

Światła, kamera, akcja! Czas rozpocząć webinar – zanim jednak zorganizujesz spotkanie online, musisz je skutecznie wypromować. Z pewnością znasz bowiem uczucie, kiedy planujesz imprezę, ale nie wszyscy goście przyjmują zaproszenie. Na szczęście istnieje kilka skutecznych sposobów i strategii marketingowych, które możesz wykorzystać, aby zwiększyć frekwencję na internetowym szkoleniu.

1. Przygotuj atrakcyjny landing page dla webinaru

Dobra reklama webinaru wykorzystuje odpowiednie kanały marketingowe. Aby je wybrać (nie trzeba bowiem korzystać ze wszystkich), musisz wiedzieć, kim są Twoi odbiorcy i jaki jest cel kampanii. Wszystkie przeprowadzone przez Ciebie działania promocyjne będą musiały prowadzić w jedno miejsce – na dedykowany landing page, który pomoże Ci pozyskać słuchaczy na spotkanie online.

W tym przypadku jest to strona rejestracji na webinar. Ma ona jeden cel – przekonać odwiedzających do zapisania się na szkolenie. Kluczem do sukcesu jest właściwa optymalizacja treści. Pamiętaj, aby w tekstach zawrzeć szczegóły dotyczące konferencji i prowadzących, datę i godzinę wydarzenia oraz formularz rejestracyjny. Jeśli nie organizujesz darmowego webinarium, to umieść w witrynie również bramkę płatności za bilet.business_webinar_wenet

Przykład landing page’a promującego webinar

2. Wyślij e-mail do swojej bazy klientów

Według statystyk najlepszy czas na promocję strony rejestracji, to 8 dni przed webinarem – właśnie wtedy na wydarzenie zapisuje się nawet 54% uczestników[3].  Do reklamy internetowej możesz wykorzystać e-mail marketing. To nie przypadek, że właśnie ten kanał marketingowy jest wymieniany jako jeden z pierwszych. Stanowi bowiem najlepszy sposób na promowanie szkolenia online.

Jeżeli masz już bazę kontaktów, to możesz wysłać informację o organizowanym webinarium do swoich subskrybentów. W e-mailu poza informacjami o webinarze zawrzyj atrakcyjne wezwania do działania. Możesz również udostępnić video z osobistym zaproszeniem, poprosić o zarekomendowanie szkolenia czy zaoferować dodatkową zachętę np. zniżkę na produkt za każdą poleconą osobę.

To jednak jeszcze nie koniec. Aby zwiększyć skuteczność promocji, możesz zautomatyzować swoje e-maile. To sprawi, że wiadomości i przypomnienia o webinarach będą trafiać do zainteresowanych we właściwym czasie już bez Twojego udziału. Ciekawym pomysłem jest również dodanie podpisów e-mail z wezwaniem do zapisania się na kolejne szkolenie online.

3. Wykorzystaj marketing treści

Chcesz wzbudzić zainteresowanie webinarem? Stwórz treści na jego temat – oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem. W swoich tekstach daj odbiorcom przedsmak wydarzenia. Skup się jednak przede wszystkim na zaprezentowaniu korzyści, jakie uzyska uczestnik szkolenia online. Pamiętaj przy tym, aby Twoje wpisy nie były przesycone formułkami promocyjnymi.

Miejscem dystrybucji takich treści powinny być strony internetowe. Przygotowany tekst można wykorzystać też w innych kanałach promocyjnych. Podobnie jak zwiastun wideo. Tzw. teaser nie tylko informuje, ale również zachęca widzów do zapisania się na webinar. Wystarczy, że umieścisz kilkuminutowy film na YouTube i dodasz link rejestracyjny w opisie.

4. Pozyskaj ruch z własnej strony WWW

Masz własną witrynę internetową? W takim razie pochodzący z niej ruch to jeden z najtańszych sposobów na pozyskanie zapisów na webinar. Oczywiście skuteczność tego kanału promocji, zależy od tego, ile osób odwiedza Twoją stronę WWW. Poza wspomnianymi już treściami warto wdrożyć dedykowane komunikaty pop-up, które mogą wyświetlać się w serwisie jako:

  • ekran powitalny po kliknięciu,
  • okienko z zamiarem wyjścia (gdy internauta będzie chciał opuścić witrynę),
  • okienko oparte na czasie (kiedy użytkownik spędzi na stronie określony czas).
  • okienko wyzwalane przewijaniem (jeśli czytelnik przewinie do konkretnego proc. podstrony),

Poza tym możesz umieścić na każdej stronie pasek z powiadomieniem, które zawiera link do witryny z rejestracją na webinar. W ten sposób zyskujesz uwagę osób, które już są zainteresowane Twoją ofertą, ale nie wiedziały, że organizujesz szkolenie online.

5. Publikuj w mediach społecznościowych

Social Media oferują wiele możliwości promocyjnych dla Twojego webinaru. Pamiętaj, aby odpowiednio dostosować treści do każdej platformy, ale w każdy przypadku wykorzystać wyraźne wezwania do działania. Oto lista najciekawszych pomysłów na działania w mediach społecznościowych, które pomogą Ci pozyskać uczestników szkolenia online:

  • stwórz wydarzenie online na Facebooku,
  • daj przedsmak seminarium poprzez transmisję na żywo np. za pomocą Instagram Live,
  • dotrzyj do profesjonalnych odbiorców dzięki działaniom promocyjnym na LinkedIn,
  • stwórz specjalny hasztag, który wykorzystasz w postach np. na Twitterze,
  • zaangażuj publiczność – przygotuj ankiety, organizuj konkursy, ogłaszaj wyzwania itd.,
  • stwórz serię postów z pytaniami do odbiorców dotyczących tematu webinaru.

6. Przeprowadź kampanię płatną

Nie masz jeszcze dużej bazy odbiorców? A może chcesz dotrzeć do nowych klientów? Przy odpowiednim budżecie możesz promować swój webinar poprzez kampanie płatne. Najpierw jednak określ tematykę szkolenia online i zdefiniuj grupę docelową. Następnie wykorzystaj dwa dostępne kanały:

  • Google Ads – reklama internetowa w Google to świetny sposób, aby dotrzeć do użytkowników aktywnie poszukujących konkretnych informacji;
  • Social Media – kampania płatna w mediach społecznościowych sprawdzi się lepiej przy targetowaniu po zainteresowaniach i danych demograficznych.

Zadbaj również o analitykę, aby móc zmierzyć konwersję (w tym wypadku liczbę zapisów na webinar) i przygotować kampanię remarketingową. Więcej o remarketingu dowiesz się z 10. odcinka podcastu e-fektywna firma – słuchaj tutaj.

7. Pozyskaj partnerów

Nie od dziś wiadomo, że współpraca się opłaca. Dlatego, jeśli chcesz dotrzeć do osób, które przypominają Twoich klientów, to poszukaj partnerów wśród innych marek. Część firm może zaoferować płatną promocję webinaru np. poprzez sponsorowane posty w Social Mediach. Inne zaś mogą być otwarte na darmową reklamę lub inną formę wynagrodzenia np. dostęp do listy zarejestrowanych użytkowników.

To jednak niejedyne możliwości współpracy. Możesz pozyskiwać uczestników szkolenia online dzięki zaproszonym prelegentom lub pozyskanym do pomocy w promocji influencerom. Świetnym sposobem będzie również zaangażowanie firmowej sieci kontaktów.

Jak skutecznie wypromować webinar? Podsumowanie

Właśnie poznałeś/poznałaś 7 sposobów na wypromowanie webinaru. Oczywiście istnieje więcej sprawdzonych kanałów i skutecznych metod na pozyskanie uczestników szkolenia online m.in. aktywność w społecznościach internetowych czy też oferowanie zachęt np. w postaci przewodnika, który użytkownik otrzyma po dokonaniu zapisu.

Wciąż zastanawiasz się, czy Twoja firma powinna organizować webinary? Istnieje kilka oczywistych korzyści, które zapewniają szkolenia na żywo – zarówno Tobie, jak i uczestnikom. Przede wszystkim oszczędność czasu i pieniędzy. Jest to również rozwiązanie elastyczne i wygodne dla obu stron. Poza tym dzięki webinarium możesz wejść w interakcję z klientami, poszerzyć bazę odbiorców i umocnić swoją pozycję eksperta.

A jeśli nie wiesz, jak zadbać o promocję swojej firmy w Internecie, to skorzystaj z pomocy doradców internetowych WeNet. Specjaliści przygotują dla Ciebie kampanię, dzięki której wyróżnisz się na tle konkurencji, zyskasz autorytet w branży i zwiększysz sprzedaż. Wybierz pakiet, który sprawi, że reklama Twojej oferty będzie jeszcze efektywniejsza.

Wejdź na WeNet.pl i zamów darmową konsultację. Specjaliści zaplanują działania, które skutecznie zaprezentują Twoją firmę, produkt czy usługę. Nie działaj po omacku – zaufaj fachowcom i skorzystaj z kompleksowej obsługi.

 

Źródła:

[1] Raport: „State od Webinars 2022”

[2] Badanie Havas: Meanigful Brands

[3] https://findstack.com/webinar-statistics/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here