Twórca treści wie, że dobry tekst to nie tylko taki, który sprzedaje, ale też udzieli odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania, dotyczące jakiejś konkretnej kwestii, zagadnienia itp. Nazywamy to topical authority – czyli dążenie do pokrycia wszystkich potencjalnych pytań użytkowników do frazy kluczowej, a co za tym idzie – budowanie wiarygodności strony w oczach czytelników i w oczach Google. I tu pojawia się pytanie, skąd wiadomo, że tekst wyczerpie temat, że będzie ciekawy i co najważniejsze – przydatny, a więc dostarczy zafrapowanym czytelnikom odpowiedzi na ich pytania? Pewności nie ma nigdy, ale są sprytne narzędzia, które już na etapie planowania tekstu mogą wiele nam podpowiedzieć i właściwie ukierunkować. Pierwsze z nich to oczywiście wyszukiwarka Google, która podpowie, o co internauci pytają najczęściej. Ale to wiemy!
Answer The Public
Mimo, że narzędzie to istnieje już jakiś czas, nadal nie każdy „twórca treści” o nim wie. Czym jest, dlaczego jest tak cenne np. dla blogerów, SEO-wców czy copywriterów? O tym, w poniższym artykule.
Answer the public jest darmowym narzędziem online. Właściwie jest to strona WWW z wyszukiwarką, za pomocą której można znaleźć najczęściej pojawiające się w Google zapytania, związane z konkretnym słowem czy frazą kluczową, np. „blog”. Aby uzyskać raport na temat tego słowa kluczowego, a więc zbiór pytań, jakie internauci zadają w Google najczęściej, wystarczy kliknąć „Get questions”. Niech Was nie przeraża interface strony w języku angielskim, wyszukiwarka obsługuje zapytania zadane w języku polskim, w tym samym języku wyświetlone zostają także odpowiedzi – wystarczy wybrać właściwy język.
Raport dotyczący frazy kluczowej
Odpowiedzi, dotyczące słowa kluczowego np. „blog”, otrzymasz w formie koła.
Jak można zauważyć, raport obrazuje podstawowe pytania, jakie zadają użytkownicy wyszukiwarki: jak? dlaczego? kto? kiedy? gdzie? w jaki sposób? itp. W ten sposób mamy dokładniejszy obraz tego, co tak naprawdę o blogu chce wiedzieć typowy internauta. Powyższy diagram zawiera 86 najczęściej pojawiających się pytań, ale oprócz niego, pojawiają się dodatkowe wykresy wiążące frazę kluczową np. z przyimkami, innymi frazami z podobnej kategorii (w tym przypadku np. różnymi kategoriami blogów itp.).
Jeżeli uznasz, że wykres kołowy nie do końca jest czytelny, wystarczy kliknąć w zakładkę: Data. Raport zostanie wówczas przedstawiony w formie tabelki i będzie bardziej przejrzysty.
Dużym ułatwieniem jest również możliwość pobrania wyników raportu w formie pliku i zapisania na swoim urządzeniu.
Wersja płatna narzędzia
Od jakiegoś czasu wprowadzono spore ograniczenia do darmowej wersji tego narzędzia, a dotyczy to przede wszystkim liczby raportów, jakie można wygenerować na dzień. Ich limit wynosi 3 raporty dziennie. Wersja płatna – PRO kosztuje 99$ na miesiąc i dopuszcza m.in. nielimitowaną liczbę pobrań raportów itp.
Napisanie tekstu, który sprzedaje, ale też będzie merytorycznie wartościowy dla osób go czytających, na pewno nie jest łatwym zadaniem. Gdyby tak było, na pewno nie powstałyby na ten temat nasze wcześniejsze artykuły (i być może przyszłe), do których przeczytania oczywiście zapraszamy. Jednak w dobie Internetu, dostępności informacji, raportów, wszelkiej maści publikacji oraz oczywiście Google i narzędzi pochodnych – mamy na pewno znacznie ułatwione zadanie. Korzystajmy więc z dobrodziejstw Internetu i twórzmy wartościowe teksty.
Bardzo ciekawy artykuł moim zdaniem pomocny dla osób, które dopiero zaczynają zdobywać doświadczenie w kwestii doboru fraz kluczowych.
Świetne rozwiązania ma Senuto.com i Ahrefs.com. co prawda nie są darmowe ale warto z nich skorzystać. Szczególnie Senuto ma bardzo rozbudowaną bazę na słów na Polskę i ma cenne podpowiedzi tzn. słowa semantycznie zbieżne.