Największe firmy działają bardzo szybko optymalizując swoje strategie marketingowe, inwestując w media społecznościowe i optymalizując strony internetowe, by dostosować się do wciąż zmieniających się potrzeb klientów, technologi oraz zmian w wyszukiwarce.
Szybko rosnące statystyki i liczba aktywnych użytkowników Internetu dały firmom poczucie, że ważne jest coś więcej niż sama obecność w sieci. Firmy doskonale zdają sobie sprawę, że to co stanowi o sukcesie, to pozytywne doświadczenia dla użytkownika. Dlatego ich działania są skoncentrowane na użytkowniku, aby były bardziej angażujące oraz efektywne. Jak to robią? Poprzez ciągłe poprawianie i aktualizowanie swoich stron internetowych, a także przez piękny design.
Wygląd strony internetowej zawsze będzie miał znaczenie.
Według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Stanforda, aż 75% użytkowników ocenia wiarygodność marki poprzez wygląd jej strony internetowej. Oznacza to, że powinieneś traktować swoją stronę internetową jako czynnik pierwszego wrażenia, który może łatwo przeistoczyć zwykłego odwiedzającego w klienta.
Generalnie, bardzo łatwo stwierdzić czy dana witryna jest „nieatrakcyjna” na pierwszy rzut oka. Ale to co decyduje o sukcesie, czyli ogólny design strony, wcale nie dotyczy wyłącznie walorów estetycznych. Design odnosi się również do ogólnego funkcjonowania strony, a dokładniej od tego jak przyczynia się ona do osiągnięcia głównych celów firmy.
Jak rozpoznać, że strona może nie sprostać dzisiejszym wymaganiom użytkowników i wyszukiwarek? Oto trzy podstawowe oznaki tego, że strona potrzebuje zmian.
1) Strona nie jest responsywna
Ponad połowa wszystkich wyszukiwań w Google jest dokonywana przez urządzenia mobilne. 84% osób poniżej 25 roku życia dokonało zakupu za pomocą smartfona, a 75% konsumentów rozważało zakup produktu bądź usługi od marki, nad którą normalnie by się nie zastanawiali, właśnie dzięki istotnym informacjom dostępnym za pośrednictwem przenośnego urządzenia.
Klienci oczekują pełnego dostępu do strony internetowej, bez względu na czas, miejsce i typ urządzenia.
Czy Twoja strona oferuje optymalną jakość obrazu na każdym urządzeniu? Mam na myśli komputery, tablety, telefony komórkowe i wszelkie inne urządzenia przenośne. Jeśli nie, to nadszedł czas by zaktualizować swoją stronę. Jeśli nie jesteś pewien jak, skorzystaj z bezpłatnej aplikacji Google, która testuje kompatybilność stron internetowych z urządzeniami mobilnymi.
Jest to ważne również z uwagi na aktualizację związaną z mobilnością, która miała miejsce w tym roku w wyszukiwarce Google.
2) Zbyt długi czas ładowania
Jeśli Twoja strona ładuje się więcej, niż pięć sekund, możesz zacząć tracić klientów. Infografika przygotowana przez KISSmetrics pokazuje, że 47% konsumentów oczekuje, że strona będzie się ładować maksymalnie dwie sekundy, a 40% użytkowników deklaruje, że opuści stronę jeśli czas ładowania przekroczy trzy sekundy.
Długi czas ładowania powoduje złe doświadczenia użytkownika, a to z kolei wpłynie negatywnie na Twoją pozycję w sieci.
Poniżej wspomniana infografika:


3) Strona wykonana w starej technologii
Jeśli Twoja strona jest starsza niż kilka lat, wielce prawdopodobne jest, że nie masz wdrożonych najnowszych technologii webowych. Do przestarzałych technik programowania stron zaliczają się:
- Flash – jeśli masz wykonaną stronę w technologii Flash, a nie nowszej HTML5, może być ona niewidoczna dla użytkowników korzystających np. z urządzeń marki Apple. Technologia ta może również spowodować dłuższy czas ładowania strony, co może wpływać na utratę klientów. Elementy strony zapisane w technologii Flash nie będą również widoczne dla wyszukiwarki, więc zastanów się zanim opiszesz tą technologią dane tele-adresowe Twojej firmy ;)
- Obrazy zamiast CSS. Korzystanie z wielu oddzielnych elementów do tworzenia obrazów może spowolnić działanie strony.
- Tabelki. To kolejna przestarzała już technologia, która bardzo wpływa na szybkość ładowania strony.
(I daj spokój z tymi one pager’ami… ani to ładne, ani praktyczne;)
Przestarzałe technologie mogą czynić Twoją stronę trudną w nawigacji. W konkretnych przypadkach oznacza to, że zamówienia klientów mogą zabierać zbyt wiele czasu lub nie zostać nigdy dokończona. Jeżeli transakcja zostanie zakończona to przestarzały system może zawieść i nie powiadomić Cię o fakcie sprzedaży.
Jeśli któryś ze wspomnianych objawów dotyczy Twojej witryny, może to oznaczać, że nie aktualizowałeś jej od dawna.
Z punktu widzenia rozwoju i sukcesu firmy, witrynę internetową należy traktować jako inwestycję.
Ogólna wydajność strony wpływa na doświadczenia użytkowników, a ostatecznie na ich zadowolenie, co przekłada się na wysokość sprzedaży.
Doświadczenie użytkownika obejmuje takie elementy jak prędkość ładowania, łatwość nawigacji, treść, typografia, layout i inne. Najważniejsze, by nakreślić realny plan, który przyczyni się do realizacji celów biznesowych. Powinieneś podjąć zdecydowane kroki, by włożony trud, zaowocował stroną, która będzie silną reprezentacją marki, zwiększy wiedzę na temat oferowanych produktów i usług i wreszcie – zwiększy konwersję oraz podniesie rentowność.
Możesz również przeczytać więcej o tym jakie strony internetowe odnoszą sukces
W świecie marketingu istnieje cienka granica między firmami, które sprawiają dobre wrażenie, a tymi które tego nie robią. Optymalizując swoją stronę pod kątem użyteczności i doświadczeń użytkownika znajdziesz się po właściwe stronie linii ;)
Źródła, które warto poczytać:
www.polskaszerokopasmowa.pl/artykuly/lte-zwieksza-apetyt-na-mobilne-uslugi-oparte-na-internecie.html
http://www.criteo.com/media/1894/criteo-state-of-mobile-commerce-q1-2015-ppt.pdf
http://www.comscore.com/Insights/Blog/Q2-M-Commerce-Explodes-to-47-YY-Gain-What-it-Means-for-the-Growth-of-Mobile
https://risingline.com/pdf/stanford-web-credibility.pdf
http://www.theverge.com/2015/10/8/9480779/google-search-mobile-vs-desktop-2015
Dorzuciłbym do listy punkt 4 – strona jest obrzydliwa ;)
W ostatnim czasie zauważyłem trend, że na potęgę stawia się strony niezależne strony mobilne, poprawnie przekierowane, które designem wyprzedzają stronę przygotowaną pod desktop. Czyli w sumie możemy spełniać wszystkie 3 punkty (strona jest szybka, bo to czysty html, jest wersja mobilna i nie mamy tabelek czy flasha), a mimo wszystko bounce rate jest na poziomie 90% :P
Niestety, wciąż bardzo często zdarza się sytuacja, że raz stworzona strona-wizytówka pozostaje niezmienna przez dłuuugie lata:(
Niestety martwi mnie obecny trend. Strona musi być ładna niczym obrazek, a dopiero później czas na treści. Choć doceniam obecne technologie webowe, to nadal tęsknię za starym designem z okolic 2007 roku.
Tłumaczę już dlaczego. Ponieważ strony były proste, mimimalistyczne i czytelne zarazem. Nie trzeba było projektować hiper designu, który zmiecie konkurencję, a przy okazji będzie miał tyle JavaScriptu, że zadusi stary komputer. Ze starych stron bije czytelność, a nowe to taka ładna choinka.
Oczywiście postępu nie zatrzymam, toteż zgadzam się z artykułem. Jednak prywatnie – nie kupuję obecnych trendów, gdzie najpierw jest design, a potem treść. Uważam, że dąży to ku przerostowi formy.
Wszystko jest kwestią budżetu klienta :) Aaa, no i czasami jego indywidualnego wyczucia piękna ;)
Zgadzam się, że estetyka jest ważna, natomiast ładowanie strony to już inna sprawa, po prostu łącza są coraz szybsze i ten problem moim zdaniem powinien zanikać.